+6Nasi autorzy
Ważne

Recenzja tabletu Navroad Nexo Avio z 3G, GPS i Bluetooth (wideo)

Markę Navroad można kojarzyć głównie z nawigacji samochodowych. Gdy jednak zaczął się boom na tablety, do jej oferty dołączyły również tego typu urządzenia. I choć w portfolio Navroad tabletów nie znajdziemy zbyt wielu, nie jest to wcale zarzut w stronę marki. Każdy z dotychczasowych modeli był bowiem przemyślany i cieszył się sporym zainteresowaniem wśród klientów (Oxen też ;)). Jak jest z najnowszym, Navroad Nexo Avio? Na to pytanie postaram Wam się odpowiedzieć w niniejszej recenzji.

Ale zanim, zapoznajmy się z parametrami technicznymi Navroad Nexo Avio:
– ekran IPS 8” 1280 x 800 pikseli, 16:10, 5-punktowy multitouch,
– czterordzeniowy procesor Mediatek MT8382 1,3GHz,
– 1GB RAM,
– 8GB pamięci wewnętrznej,
– Android 4.2.2 Jelly Bean,
– slot kart microSD,
– aparat 2 Mpix,
– kamerka 0,3 Mpix,
– 3G z obsługą Aero2 i funkcją telefonu,
– WiFi 802.11 b/g/n,
– Bluetooth 3.0,
– GPS,
– akumulator o pojemności 4000 mAh,
– 3.5 mm jack audio,
– port microUSB,
– wymiary: 213 x 134 x 8,7 mm,
– waga: 379 g.

16:10 vs 4:3

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy powyżej, to proporcje boków ekranu. W przypadku Nexo Avio mamy bowiem do czynienia z przekątną 8” i rozdzielczości 1280 x 800 pikseli, co daje format 16:10, a nie, jak ma to miejsce na przykład w jego poprzedniku, Nexo Free, 1024 x 768 i 4:3. Jest to nadzwyczaj istotne z punktu widzenia komfortu użytkowania tabletu podczas różnych zastosowań.

Większość użytkowników twierdzi, że 4:3 najbardziej nadaje się do przeglądania stron internetowych, czytania wszelkiego rodzaju dokumentów PDF, a nawet do grania, choć to, moim zdaniem, już nieco naciągane (zaletą 4:3 w grach jest na pewno łatwiejsze sterowanie na środku ekranu, jeśli jakieś produkcje tego wymagają, ale to 16:10 zapewnia szersze pole widzenia w grach). 16:10 sprawdzi się natomiast podczas oglądania filmów – szerszy obraz i mniejsze pasy nad i pod wyświetlanym materiałem.

Oczywiście trzeba pamiętać, że to wyłącznie kwestie umowne i to, którego formatu ekranu będzie nam się użytkowało bardziej komfortowo, zależy tylko i wyłącznie od naszych indywidualnych upodobań.

navroad-nexo-avio-02

A skoro już o ekranie mowa…

Pod względem oferowanej jasności nie zachwyca. Mamy tu do czynienia z jasnością maksymalną na poziomie 236 nitów, która nie jest wystarczająca do korzystania z Nexo Avio podczas przebywania na powietrzu w słoneczne dni – utrudnia również używanie GPS-u w samochodzie. Z kolei jasność minimalna na poziomie 46 nitów to dość sporo i przekłada się to na komfort użytkowania modelu w ciemności, głównie korzystając z urządzenia przez snem. Dodatkowo muszę zauważyć, że tablet nie oferuje automatycznej regulacji jasności wyświetlacza, przez co w zależności od panujących warunków oświetleniowych musimy sami zmieniać tę wartość.

Kolejna sprawa to kąty widzenia. Co prawda mamy tu do czynienia z matrycą IPS, ale odniosłam wrażenie, że im bardziej odchylam ekran od siebie, tym bardziej kolory są przekłamane. Nie mówię, że kąty widzenia się tragiczne – ale do idealnych im brakuje.

Samo korzystanie z ekranu Navroad Nexo Avio nie sprawia żadnych problemów. Wyświetlane czcionki są wystarczająco czytelne i ostre (wyjątkowo ostre jak na 1280 x 800 na 8 calach), by zapewnić użytkownikowi możliwość bezproblemowego czytania zawartości stron internetowych czy PDF-ów. Do tego dochodzi reakcja na dotyk, której nie można wiele zarzucić. Choć do tego wrócę jeszcze w tej recenzji.

navroad-nexo-avio-stronypion navroad-nexo-avio-stronypoziom

Ale wyświetlacz to dopiero połowa sukcesu…

Równie istotne jest przecież praca urządzenia. W przypadku Navroad Nexo Avio mamy do czynienia z czterordzeniowym procesorem Mediatek MT8382 o częstotliwości taktowania 1,3GHz (choć CPU-Z twierdzi, że to MT6582), który zapewnia przyzwoitą wydajność i szybkość działania. W połączeniu z 1GB RAM, Androidem Jelly Bean oraz niezłą, w miarę szybką, pamięcią wewnętrzną, otrzymujemy sprzęt nieźle radzący sobie z podstawowymi zadaniami. Nie spodziewajcie się jednak cudów – to nie jest demon szybkości.

navroad-nexo-avio-cpuz1 navroad-nexo-avio-cpuz2

Nexo Avio, dobrze, jak na sprzęt tej klasy, radzi sobie z działaniem, podczas gdy w tle jest sporo otwartych aplikacji. Nie zmienia to jednak faktu, że często zdarzają mu się momenty, w których podczas zamykania lub otwierania aplikacji tablet na moment się „zamyśla”. Ale to typowe w tej cenie.

Odzwierciedlają to wyniki testu pamięci systemowej (AndroBench dla 64/64 MB):
– szybkość ciągłego odczytu danych: 37 MB/s
– szybkość ciągłego zapisu danych: 15.54 MB/s
– szybkość losowego odczytu danych: 0,84 MB/s, 2776.05 IOPS(K)
– szybkość losowego zapisu danych: 0,85 MB/s, 218.55 IOPS(K)

navroad-nexo-avio-androbench

Warto jeszcze dorzucić tu informację, że z 8GB pamięci wewnętrznej do naszej dyspozycji jest 5,37GB, a sam system nie oferuje możliwości tworzenia kont użytkowników. Plusem tabletu jest również fakt, że jego interfejs został w całości przetłumaczony na język polski, co w przypadku tanich tabletów jest rzadko spotykane.

Dodatkowo tablet oferuje świetne wsparcie dla różnych formatów plików wideo. Wszystkie testowe próbki filmów na preinstalowanym odtwarzaczu odtworzył bez zająknięcia – tyle że bez napisów (wystarczy zainstalować zewnętrzny odtwarzacz, np. MX Player). W przypadku dwóch materiałów nie dał rady z dźwiękiem, z całą resztą było wszystko w porządku (mowa o: mp4, 720p, h264, hp 5.1, 6mbps, ac3 oraz mkv, 1080p, h264, hp 4.1, 10mbps, dts). Urządzenie nie obsługuje .dts.

Z grami Navroad Nexo Avio radzi sobie nad wyraz dobrze. Zadowalająco radzi sobie z wymagającymi tytułami jak Asphalt 8: Airborne, Real Racing 3, Grand Theft Auto: San Andreas czy Dead Trigger 2, choć… tu mam pewne wątpliwości, o czym nieco dalej.

navroad-nexo-avio-04

Ogólnie nie jest jednak tak różowo…

Po dłuższych testach Nexo Avio zauważyłam, że – niestety – tablet ten miewa problemy z działaniem. Zacznijmy od kwestii, która rzuci się w oczy nawet laikowi. Zaskakująco często mamy tu bowiem do czynienia z długim wczytywaniem się treści podczas przewijania stron. Problem występuje przede wszystkim w preinstalowanej przeglądarce. Obecny jest również w Chrome – ale w o wiele mniejszym stopniu.

Kolejna sprawa to problem z reakcją urządzenia na dotyk – nie wiem czy wina leży po stronie samego wyświetlacza (ogólnie działa bez zarzutu), czy braku odpowiedniej wydajności urządzenia, ale zauważyłam dwa problemy z tym związane, dość często występujące (nie cały czas, ale rzuca się to w oczy):
– podczas przeglądania stron internetowych bez problemu można przewinąć treść na sam dół witryny za pomocą energicznego ruchu palcem, z kolei powrót na górę strony jest już niemożliwy – dotykam ekranu, tablet się na chwilę zamyśla i dopiero po chwili przechodzi do góry strony (w odwrotną stronę sytuacja też się zdarza, ale o wiele rzadziej). Coś takiego nie powinno mieć miejsca, a ma – niezależnie od otwartej przeglądarki.
– Dead Trigger 2 – sterowanie nieco kuleje. Zwłaszcza prawa gałka dotykowa nie chce płynnie odczytywać moich ruchów – robi to z widocznym opóźnieniem.

navroad-nexo-avio-08

Wyjątkowo dobry głośnik!

Navroad Nexo Avio to sprzęt niskobudżetowy – co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Przez moje ręce przeszło mnóstwo urządzeń z podobnej półki cenowej i pod względem głośników (a właściwie jednego – mono), Nexo Avio nie ma sobie równych. Głośnik gra bardzo głośno i w dodatku zaskakująco czysto – tylko na najgłośniejszym ustawieniu można dosłyszeć się wyraźnego charczenia.

Warto jednak pamiętać o umiejscowieniu głośnika, który znajduje się na dole tylnego panelu tabletu. To sprawia, że na przykład podczas grania zasłaniamy go dłonią, a co za tym idzie – zagłuszamy wydobywające się z niego dźwięki.

Nie może jednak być do końca różowo. Gdy np. odpalimy Asphalta 8, Dead Trigger lub jakąkolwiek inną grę i wyciszymy dźwięki całkowicie, głośnik syczy. I tak do momentu wyłączenia gry lub zwiększenia głośności.

Z akumulatorem nie jest źle

Standardowe testy akumulatora w trybie przeglądania internetu wykazały, że akumulator o pojemności 4000 mAh jest w stanie pracować maksymalnie siedem godzin z jasnością ekranu ustawioną na jasność minimalną oraz z włączonym WiFi, co – jak na jego cenę – jest bardzo dobrym wynikiem. Gorzej jest natomiast, jeśli jasność wyświetlacza zwiększymy do maksymalnej wartości – wtedy możemy liczyć na trzy i pół godziny pracy. Gdy dodatkowo włączymy którykolwiek moduł łączności, głównie 3G lub/i GPS, czas ten ulega znacznemu skróceniu.

Tablet można ładować przez USB. A tym, co rzuca się w oczu podczas wyjmowania tabletu z pudełka, jest długi, bo aż 1,5-metrowy kabel do ładowarki. Mała rzecz, a cieszy.

navroad-nexo-avio-03

Komplet modułów łączności: WiFi, 3G, GPS i Bluetooth

Za 500 złotych otrzymujemy tablet, który oferuje komplet modułów łączności, a to rzadko spotykana sytuacja. Mamy tu 3G z możliwością wykonywania połączeń telefonicznych (przeciętnej jakości) i wysyłania SMS-ów, Bluetooth, dzięki któremu prześlemy dane pomiędzy dwoma urządzeniami lub podłączymy bezprzewodowe słuchawki i, myszkę lub klawiaturę, GPS pozwalający odnaleźć się w nieznanym terenie (działa, co tu dużo mówić, średnio i długo łapie fixa – trwa to nawet 3-4 minuty). Zostaje jeszcze WiFi, z którego dobrodziejstwa korzystać możemy bez przeszkód i obaw o ewentualne zerwanie połączenia. Metr od routera oferuje siłę sygnału na poziomie -37 dB, dziewięć metrów dalej jest to -57 dB.

Aparat to komponent, który można przemilczeć

Spójrzcie na przykładowe zdjęcia:

navroad-nexo-avio-fot2 navroad-nexo-avio-fot3 navroad-nexo-avio-aparat

Jakość wykonania

Navroad Nexo Avio wykonany został w dużej części z aluminium – jedynie niewielki pasek u góry i na dole obudowy jest z plastiku. Zazwyczaj miejsca łączenia dwóch różnych materiałów pozostawiają wiele do życzenia – a to coś odstaje, a to skrzypi, a to są zbyt szerokie szczeliny, etc. Nie w tym przypadku – tu wszystko gra.

Ogólna jakość wykonania Nexo Avio, na pierwszy rzut oka, jest świetna. Uważałam tak do chwili rozpoczęcia sprawdzania czy tak jest w rzeczywistości. Przy standardowych próbach wyginania tabletu, którym bardzo lekko się poddaje, w dłoniach słychać delikatne trzeszczenie. Z kolei nie do końca sztywny szkielet obudowy (choć nie jest tu aż tak tragicznie) powoduje uginanie się ekranu przy ściśnięciu obudowy, a co za tym idzie – wydobywanie się delikatnego wiaterku z portu microSD i jacka 3.5 mm.

Dodam jeszcze, że przyciski na obudowie są mało wyczuwalne pod palcami, bo ledwo ledwo wystają z obudowy.

navroad-nexo-avio-05 navroad-nexo-avio-061

Coś dla benchmarkowców i wielbicieli cyferek

Wyniki uzyskane przez Navroad Nexo Avio:
Quadrant: 5687
AnTuTu: 14889
CFBench: 24011, 11837, 16706
3D Mark:
Ice Storm: 2684
Ice Storm Extreme: 1842
Ice Storm Unlimited: 2810

Przeglądarka internetowa (w nawiasach wyniki z Chrome):
Sunspider: 1474 (1578)
Peacekeeper: 586 (594)
Mozilla Kraken: 19878 (16427)
Google V8 Bench: 1258 (1999)

navroad-nexo-avio-07

Podsumowanie

Gdy pierwszy raz spojrzałam na parametry techniczne Navroad Nexo Avio, a zaraz później poznałam jego niską cenę, stwierdziłam, że chętnie przetestuję ten sprzęt, który wtedy wydawał się naprawdę interesującą propozycją dla osób zaczynającą swoją przygodę z tego typu sprzętem. Jak za te pieniądze jest to bowiem przyzwoite urządzenie ze wszystkimi modułami łączności, jakich potrzebuje bardziej wymagający użytkownik.

Po przetestowaniu modelu zdania nie zmieniłam. Pojawiły się jednak w mojej głowie wątpliwości. Gdyby nie problemy, które napotkałam podczas użytkowania Nexo Avio, z całą pewnością bym go polecała osobom szukającym taniego sprzętu. Nie mam jednak pewności czy problemy te dotyczą wyłącznie mojego testowego egzemplarza, czy jest to problem całej serii – bo obie wersje są równie prawdopodobne. Oczywiście nie każdy będzie grał w Dead Trigger 2 i nie każdemu będzie przeszkadzało dłuższe zamyślanie się tabletu podczas przeglądania sieci. Trzeba jednak mieć na uwadze, że takie sytuacje w tym modelu występują.

Plusy:
– ciekawe wzornictwo,
– niezła, ale nie idealna jakość wykonania,
– zadowalające działanie jak na jego cenę,
– głośny głośnik,
– niezła szybkość pamięci wewnętrznej,
– obecność 3G, GPS i Bluetooth,
– 1,5-metrowy kabel w zestawie,
– cena.

Minusy:
– występujące problemy z działaniem,
– niska jasność maksymalna ekranu,
– brak automatycznej regulacji jasności ekranu,
– nie za szerokie kąty widzenia,
– syczenie głośnika głównie w grach, gdy tablet jest wyciszony,
– kiepski aparat,
– słabo wyczuwalne przyciski fizyczne.

Braki:
– HDMI.

Cena: 500 złotych

_
Jeśli macie jakieś pytania odnośnie Nexo Avio – jestem do Waszej dyspozycji.

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na powiadomienia@tabletowo.pl.

Komentarze

  • JS

    Stosunek ceny do jakości jest dobry, ale do czasu. Mój Nexo Evo od momentu zakupu miał problemy z dotykiem oraz modemem 3G, działanie GPS przemilczę. Oddany do serwisu… podmieniony na inny egzemplarz, który został nanjprawdopodobniej zwrócony wcześniej przez innego klienta! „Nowy” tablet miał nie tylko inny numer seryjny, ale i rysy na obudowie (zmienić dało się tylko tylną klapkę, co też serwis uczynił) oraz… cudze zdjęcia z drugiego końca Polski ;)

  • Seblętto

    Ja mam Nexo Free od grudnia 2013 i do dzisiaj nie mam na co narzekać… może jedynie na to, że nie jest to Nexo Avio :) działa bez zarzutu, a jak czytam test pani Kasi, to Avio jest jeszcze lepsze… Brawo Navroad!

  • Rafał

    Jestem zainteresowany tym tabletem, ale niepokoi mnie troche jego wydajność. Czy w podobnej cenie można znaleźć tablet z 3G i większą wydajnością w grach ?

Tabletowo.pl
Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona