Wiko VIEW

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o układzie Tegra 3

Układ NVIDIA Tegra 3 jest na rynku nie od dziś i zyskał dużą popularność. Znalazł zastosowanie w tabletach internetowych z najwyższej półki oraz zaawansowanych technologicznie smartfonach pochodzących ze stajni wiodących producentów elektroniki. W swoich portfolio tablety z Tegrą 3 mają Acer, Asus, Fujitsu, Toshiba oraz Google. Popularnymi smartfonami z tym procesorem są HTC One X oraz LG Swift 4X HD.

Co odpowiada za sukces tego mikroprocesora? Nie powinniście być zaskoczeni odkryciem, że składa się na niego kilka drobnych, aczkolwiek mających kolosalne znaczenie, cegiełek.

Moc tkwi w czterech rdzeniach

Choć powszechnie Tegrę 3 określa się mianem procesora czterordzeniowego, w rzeczywistości ten układ wyposażono w aż pięć rdzeni. Odpowiada za to technologia 4-PLUS-1, wcześniej znana jako Variable Symmetric Multiprocessing (vSMP).

Cztery główne rdzenie zajmują się zadaniami wymagającymi dużej wydajności: odtwarzaniem wideo w wysokiej rozdzielczości, trójwymiarowymi grami, przetwarzaniem obrazu, edycją wideo, kompresją plików, symulacjami, skomplikowanymi obliczeniami i wieloma innymi. To one odpowiadają za imponująco realistyczną wodę w grze Shadowgun THD, płynność przesyłanych przez HDMI filmów w jakości Full HD 1080p, responsywność interfejsu systemu operacyjnego i szybkość wznawiania pozostawionych w tle aplikacji.

Tegra 3 gwarantuje 3-krotnie większą wydajność grafiki 3D niż jej poprzedniczka, dwurdzeniowa Tegra 2. Podczas gdy Tegra 2 miała na celu popularyzację dwurdzeniowych urządzeń przenośnych, Tegra 3 została stworzona z zamiarem dostarczenia użytkownikom tabletów i smartfonów iście komputerowej wydajności oraz mobilnej rozrywki. Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że zamysł ten udało się zrealizować: Tegra 3 może pochwalić się bardzo dobrymi osiągami. Czterordzeniowy układ NVIDII jest nie tylko szybszy, ale także łaskawszy dla akumulatora.

Ważne zadanie najmniejszego rdzenia

Piąty rdzeń układu Tegra 3 to tak zwany „rdzeń towarzyszący”. Jego częstotliwość taktowania wynosi maksymalnie 500 MHz, czyli mniej niż w najtańszych z tanich telefonów komórkowych. Mimo teoretycznie niewielkiej mocy, rdzeń towarzyszący ma bardzo ważne zadanie: na swoje barki bierze obsługę procesów, które nie wymagają użycia jednego lub kilku z pozostałych rdzeni. Należą do nich podtrzymywanie stanu gotowości, odtwarzanie muzyki, a nawet wideo w trybie offline.

Zastosowanie piątego rdzenia ma szereg plusów. Najważniejszą zaletą tego rozwiązania jest niższy pobór energii i dłuższy czas pracy na baterii urządzenia. Sekret tkwi w inteligentnym rozdzieleniu procesów pomiędzy rdzeniami. „Towarzysz” jest niewykrywalny dla systemu operacyjnego i na ogół pozostaje w spoczynku. Kiedy dane zadanie zostaje mu przydzielone, obciążenie pozostałych czterech jest zminimalizowane. Krótko mówiąc, Tegra 3 ma dwa tryby działania: superwydajny i superoszczędny.

DirectTouch przyszłością ekranów dotykowych

Rdzeń numer pięć odpowiada nie tylko za niewymagające operacje, ale także za obsługę ekranu dotykowego. Ten, jak powszechnie wiadomo, jest najważniejszym elementem dobrego tabletu internetowego: panel dotykowy wyświetlacza musi gwarantować odpowiednią czułość, szybkość reakcji i wsparcie dla rozwiązania wielodotyku, by mógł znaleźć miejsce w sercach wymagających klientów.

Obsługa technologii DirectTouch należy do podstawowego zestawu zadań realizowanych przez układ NVIDIA Tegra 3 i w większości przypadków odpowiada za nią piąty rdzeń towarzyszący. Architektura ulepsza czułość ekranu dotykowego poprzez przeniesienie zadania przetwarzania dotyku z tradycyjnych kontrolerów dotyku na procesor wykonawczy Tegra 3. Ponadto, DirectTouch znacząco upraszcza implementację interfejsów i fizycznych paneli dotykowych. Przekłada się to na mniejsze zużycie energii przy jednoczesnym zachowaniu bardzo dobrej wydajności.

Ostatnie słowo

Procesor NVIDIA Tegra 3 można wyobrazić sobie jako pudełko pełne skarbów. Są w nim cztery potężne rdzenie główne, jeden pomocniczy oszczędzający energię, technologia DirectTouch mająca wpływ na przyjemność korzystania z ekranu dotykowego, układ graficzny GeForce umożliwiający rozrywkę w stereoskopowym 3D i przede wszystkim ogromny potencjał. Rynek powoli wypełnia się ciekawymi tabletami z Tegrą 3. Do najważniejszych graczy tej dziedziny należą urządzenia z serii Asus Transformer, Google Nexus 7 oraz tablety z Windows 8, których premiera będzie miała miejsce pod koniec roku. Jest w czym wybierać i jest na co czekać.

Komentarze

  • ainaruth

    “Procesor NVIDIA Tegra 3 można wyobrazić sobie jako pudełko pełne skarbów.”

    Natomiast autora artykułu można sobie wyobrazić jako kogoś kto właśnie znalazł materiał reklamowy na stronie nVidii i postanowił się tym podzielić
    http://www.nvidia.pl/object/tegra-3-pl.html

    Niezbyt profesjonalny tekst..

  • aaa

    Z ciekawości – co wam Nvidia w zamian za tą reklamę daje? :)

  • Marek

    A da radę zrobić podobny artykuł o exynosie 4212 z s3?

  • rulid

    A ja myślałem że za efekty w grach odpowiadają rdzenie graficzne. Żenada.

  • Figaros

    A może autor tekstu słyszał kiedyś o procesorze TI OMAP 5 wykonany w technologii 28nm wiemy co się z tym wiąże i ma 2 rdzenie pomocnicze.Więc chciałbym już pobawić się tabletem z takim prockiem. Do autora nie mam nic ale faktycznie powyższy tekst brzmi jak by conajmiej pracował dla Nvidii albo jak ktoś napisał jakby miał coś obiecane .Przecież nowe Qualcom S4 są dwurdzeniowe ale w prawie każdym benchmarku przewyższają ten kufer skarbów …

    • daimonion

      +1, kwestia architektury procesora (28nm vs wszystkie poprzednie po prostu wygrywa)

      • aaa

        Nanometry tutaj prawie nie grają roli – jedynie zmniejszają zużycie prądu (przez co można wyższe taktowanie dać). S4 wygrywa bo Tegra to A9, a S4 to (niemal) A15.

    • Adam

      Tegra 3 wygrywa w każdym benchamrku ze Snapdragonem S4, więc nie pieprz że jest na odwrót!

  • AS

    Ja dorzucę językowy kamyczek. W języku polskim nie ma słowa “responsywność”. Można tu użyć słowa “czułość” lub określenia “krótki czas reakcji”. Nawet użycie słowa “reaktywność” byłaby bardziej na miejscu.

    A co doboru tematu. Coraz więcej krytycznych głosów, mało moim zdaniem zasadnych. Odnoszę wrażenie, że gdyby pani Kasia napisała ten tekst, nikt by się nie czepiał ;)

    Panowie. Spokojnie. Ktoś stara się utrzymywać tę stronę przy życiu. Jak nie będzie nowych tekstów, przestaniemy tu zaglądać. A potem – sami chyba wiecie…

    • daimonion

      Sadze, ze Kasia napisalaby ten tekst bardziej krytycznie. A gdyby powstal w takiej wersji, zapewniam, ze skomentowalbym go dokladnie tak samo.
      Oczywiscie fajnie, ze nowe teksty sie pojawia, dzieki temu mozemy miec te dyskusje.

    • ainaruth

      Krytyka jest tu jak najbardziej uzasadniona, bo ten caly artykul, to tylko nieco rozbudowana notka nVidii na temat Tegry. Nie widac jakiegokolwiek zaangazowania i dochodzenia czy cokolwiek tam jest prawda.

      Np powtorzone sa bzdury, ze to CPU odpowiada za dodatkowe efekty w grach czy plynne odtwarzanie filmow 1080p. Nie jest wspomniane nic, ze Tegra 3 jest bardzo energooszczedna, ale tylko pod warunkiem wykonywania prostych zadan (gdzie prawdopodobnie jest uzywany tylko dodatkowy rdzen). Kiedy mocniej sie ja obciazy, bateria calkiem szybko moze sie wyczerpac.

    • seba
  • szkoda, że Tegra jest sama w sobie sfragmentowana, rdzenie o różnych częstotliwościach (od 1,3 do 1,7 gHz tak samo z grafiką) fakt fani overclockingu mogą wycisnąć z tego układu 7 poty, ale to nie to samo, na przykład w Asusie TF300 są lagi, a też niby jest tegra 3…

    • daimonion

      lagi wynikaja z problemow I/O, w ramach tymczasowego rozwiazania polecam zmiane schedulera na sio po zrootowaniu

      • vegitto

        Mmm a ja głupia cipa myślałem, że to dlatego, że to układ T30L (bodajże Kai) o niższym taktowaniu i słabszym GPU, ten sam co w google nexusie D: (kupiłem go myśląc, że to T30 ).
        Jak znasz sposób na te lagi, to proszę o komentarz ;) (te zawieszenia w grach na 2 fpsy, jakby .gif leciał?)

        • daimonion

          gry = glownie GPU, wiec wiele nie wyczarujesz, ale troche tak, ogolne dzialanie systemu poprawia zmiana schedulera na “sio” (nazwa od simple i/o scheduler), choc teraz na dniach wychodza update’y firmware’u do roznych transformerow, wiec moze sie okazac, ze po tym wgrywane obecnie do kerneli przez ASUSa cfq i deadline beda dzialaly lepiej, warto potestowac (tak jest w przypadku firmware’u .26 wypuszczonego wczoraj na Infinity).
          jesli chcesz, mozesz tez kosztem baterii zmienic (zwl. na czas grania) CPU governor na “performance”, bedziesz mial wszystkie zegary pracujace caly czas na max, niezaleznie od tego, co w danej sekundzie bedzie probowal robic Twoj tablet.

          poszukaj sobie ATP Tweak i No-frills CPU, zeby zmienic powyzsze.

          PS niepotrzebna samokrytyka, nawet jesli nieco zasadna ;)

  • barwniak

    Niestety dla Nvidia, Microsoft wybrał Qualcom S4 dla swojego WIN8 RT. Pod ten procesor jest optymalizowany, dlatego WIN8 RT pokarze się na gwiazdkę w tabletach różnych producentów właśnie z Qualcom S4.

  • daimonion

    Brzmi jak tekst napisany przez NVIDIA. Domyslam sie, ze nie byl, ale skad ten zachwyt?

    1) wszystkie tablety z T3 maja
    A) problemy z I/O (ogromne lagi przy kopiowaniu wiekszych porcji danych czy instalowaniu aplikacji, bledy I/O)
    B) kernel 2.6, bo NVIDIA uparla sie, zeby robic wszystko na tym, gdy inne Androidy maja juz 3.0+

    2) bardziej sie grzeja i zuzywaja wiecej baterii nawet w trybie “energooszczednym” niz S4 przy jednoczesnym zapewnieniu mniejszej mocy obliczeniowej (tak, jest szansa, ze S4 beda duzo bardziej wydajne na tych samych tabletach, gdy w koncu sie ukaza!)

    3) tablety z T3 maja czesto problemy z ekranami

    o kolejnych problemach pewnie jeszcze sie dowiemy, ale SoC nvidii odpowiada za mase problemow, ktorej daloby sie uniknac – szkoda, ze Qualcomm tak sie spoznia z produkcja Kraitow.

    Co prawda kupilem juz Infinity z T33, ale i tak czekam az wyjdzie wersja S4, jestem bardzo ciekawy, jak bedzie sie spisywac. Poki co Infinity ma takie same problemy z I/O jak cala seria Transformerow i pozostale tablety z T3. Szczegoly na xda-developers: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1661

    • Frosti

      Jak dla mnie bez sensu jest porownywanie ponad polrocznej tegry z prockiem ktorego fizycznie jeszcze nie ma na rynku :P pol roku to otchlan technologiczna w tej branzy… Co nie zmienia faktu ze tegra nie jest nie wiadomo jaka rewelacja :P

      • daimonion

        Oczywiscie, ze jest na rynku. W setkach tysiecy egzemplarzy HTC One S chociazby.

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona