„Żabka” chce zostać siecią sklepów przyszłości – dzięki współpracy z Microsoftem

Żabka działa w Polsce od 20 lat. Dziś, podczas konferencji z okazji tego jubileuszu, zapowiedziano sporo nowości, które mają być wprowadzane do sklepów tej sieci w najbliższych latach, i to we współpracy z Microsoftem.

Obecnie sieć sklepów Żabka dysponuje 5123 sklepami, i wciąż przybywa nowych. Każdego roku z ich usług korzysta 700 milionów osób, zostawiając w kasach 7,2 mld złotych (to dane z 2017 roku).

Reklama

Ostatnio było nam dane oglądać transformacje, jakie dokonywały się w tych sklepach. Zaczęto w nich serwować kawę, kanapki i hot dogi, czym sieć zyskała sobie przychylność kolejnych klientów. Żabka nie chce jednak poprzestawać na takich zmianach. Zamierza być zorientowana na klienta nie stroniącego od smartfona, towarzyszącego mu przez cały czas. Dlatego wraz z Microsoftem sieć zaprezentowała sklep przyszłości, życząc sobie, by za jakiś czas tak samo wyglądał każdy sklep podległy spółce.

Koncept zakłada powstanie aplikacji mobilnej, która będzie pierwszą linią kontaktu między klientem a sklepem. Dzięki wykorzystaniu danych lokalizacyjnych, szybko odnajdziemy „swoją” Żabkę w okolicy i przeszukamy jej asortyment pod kątem aktualnych promocji. Aplikacja będzie uczyć się naszych zwyczajów zakupowych i podsunie najbardziej korzystne okazje.

Całość będzie współpracować z fizycznym sklepem. Banery reklamowe przy wejściu będą dynamicznie zmieniać treści, dostosowując je do pogody czy aktualnych wydarzeń, zaś pod półkami z produktami pojawią się małe ekrany, które zareagują na naszą obecność w sklepie. Pobranie produktu z półki spowoduje wyświetlenie się dodatkowych informacji o nim albo o trwającej w związku z nim promocji.

Półki z produktami o zbliżającej się dacie ważności też zyskają inteligentne funkcje – na przykład będą przekalkulowywać ceny i informować o tym, ile czasu jeszcze zostało do „bezpiecznego” zakupu, i to bez konieczności sprawdzania nadruków osobiście przez klienta.

Nowością mają być stanowiska samoobsługowe, które dzięki kamerom rozpoznającym produkty, ułatwią zakupy – nie będzie trzeba szukać na opakowaniach kodów kreskowych, co czasem sprawia trudności podczas korzystania z tego typu stanowisk.

Aplikacja ma stanowić pomoc również dla ajentów Żabki. Prowadzący sklepy będą mogli w łatwy sposób zarządzać swoim towarem przez podglądanie, które produkty są wybierane przez klientów. Program umożliwi także zamówienie brakującego towaru.

Żabka i Microsoft zgodnie twierdzą, że rozwiązania, które pomogą w prowadzeniu „sklepu jutra” już są gotowe. Pracowano nad nimi przez rok. Nie podano jednak żadnych informacji dotyczących programów pilotażowych czy tego, gdzie w pierwszej kolejności mogłyby być wdrożone powyższe koncepcje. Na razie obowiązuje termin „w najbliższym czasie”. Zobaczymy, kiedy to nastąpi.

 

źródło: AntyWeb
zdjęcie tytułowe: na licencji CCA 3.0 – Zbigniew Czernik