Kuba Pancewicz z Motoroli: „produktami naszej marki odpowiadamy na potrzeby około 80% rynku”

Historia Motoroli jest bardzo ciekawa i zawiła. Dziś jednak nie będziemy się nią zajmować, a spojrzymy bezpośrednio na czas rzeczywisty i obecność marki w Polsce. Miałam okazję przeprowadzić wywiad z Kubą Pancewiczem, GM Poland & SEE Motorola Mobility. Jakie moduły są w Polsce najpopularniejsze? Co dalej z Modsami? A wreszcie – jak Motorola radzi sobie na polskim rynku w średniej półce cenowej? Na te pytania uzyskałam sporo ciekawych odpowiedzi!

Powoli zbliża się koniec zapowiadanego przez Motorolę okresu wypuszczania modułowych smartfonów z wsteczną kompatybilnością modułów. Co dalej? Czy możesz coś zdradzić w tej kwestii? Moduły znikną czy wciąż będą rozwijane? A może Motorola ma już jakiś inny pomysł na swoje smartfony i nie są to wcale moduły?

Kontynuujemy rozwój i wsparcie modułowej architektury. Cała seria Z oraz Moto Mods są i będą bardzo ważnym elementem naszej strategii produktowej. Są to unikalne rozwiązania, które pozwalają na wprowadzanie innowacji taniej i szybciej. Najnowszym przykładem jest Moto Mod 5G, dzięki któremu Motorola Z3 będzie pierwszym na świecie masowo dostępnym na rynku smartfonem z łącznością 5G.

Motorola jako jedyny producent rozwija swój pomysł na smartfony z modułami. Na świecie prawdopodobnie sprzedają się one całkiem nieźle. A jak jest w Polsce – jak wygląda sprzedaż modułów? Jesteście zadowoleni? I ile modułów statystycznie przypada na jednego użytkownika smartfona z serii Moto Z?

Modułowa architektura smartfona, jak każda innowacja potrzebuje trochę czasu, żeby stać się powszechnie używaną. Popularność Modsów jest zdecydowanie większa globalnie niż w Polsce, i oczywiście nie jesteśmy z tego faktu zadowoleni. Postanowiliśmy zainwestować w przyspieszenie popularyzacji Modsów i edukacji klientów – dołączyliśmy moduł Moto Power Pack (baterię 2220mAh) do najnowszej Motoroli serii Z – Moto Z3 Play. Chcemy, żeby klienci poznali zalety Modsów i nauczyli się z nich korzystać. W krajach, gdzie Modsy są bardziej popularne widzimy, że co druga osoba, która kupiła jakiś Mods, kupuje kolejny.

Który moduł w Polsce jest najbardziej popularny?

Różne warianty power pack, czyli dodatkowych baterii, głośniki JBL, a później te droższe – aparat Hasselblad i projektor.

W pierwszych modelach z serii Moto G obecna była podstawowa odporność na wodę. Dlaczego w kolejnych modelach zaczęliście od tego odchodzić?

Wszystkie modele rodziny G6 mają klasę P2i, co oznacza odporność na zachlapania. Nasze smartfony to produkty ze średniej półki cenowej skierowane do szerokiego grona odbiorców i taki poziom wodoodporności jest dobrym kompromisem pomiędzy potrzebami klientów a dodatkowymi kosztami, a więc i większą ceną telefonu.

Czy spotkaliście się (inaczej: czy ludzie zgłaszali) z problemem w aparacie w Moto G6 Plus? W jednym z egzemplarzy testowych, które przeszły przez nasze ręce, pojawił się problem z ostrością w rogach fotografii – domyślam się, że to problem konkretnego egzemplarza, ale zapytać warto: czy ktoś sygnalizował takowe problemy?

Nie otrzymywaliśmy takich sygnałów. Myślę, że to problem tego konkretnego egzemplarza, co może zdarzyć się przy produkcji w tej skali. Proszę o informacje, który to egzemplarz – sprawdzimy go.

Motorola jako jedna z nielicznych firm na rynku stosuje w swoich smartfonach prawie czystego Androida, dorzucając tam jedynie gesty Moto. Pytanie z nadzieją, że nie zamierzacie tego zmieniać – w dalszym ciągu przy tym zostaniecie czy jednak planujecie jakąś swoją nakładkę na Androida?

To jest nasza propozycja dla klientów, którą się wyróżniamy i chcemy się nadal wyróżniać na rynku. To jest to, czego oczekują użytkownicy. Super pozytywnie oceniane są gesty Moto, które ułatwiają użytkownikom korzystanie z kilku często używanych funkcji smartfona. Dodając do tego czystego Androida otrzymujemy idealne połączenie. Bez zbędnych nakładek i bez niepotrzebnego obciążania systemu.

Kwestia projektowa/inżynieryjna – dlaczego moduły aparatów w Motkach tak mocno odstają od obudowy? Powiedzmy sobie szczerze – nie są to największe i najlepsze matryce, a mimo wszystko nie montujecie ich na równi z obudową.

Nasi projektanci obserwują najnowsze treny w projektowaniu, nie tylko w technologii, ale również w projektach samochodów, mebli, ubrań itp., po to, żeby nasze produkty były zawsze na czasie i dobrze współgrały z innymi rzeczami, które otaczają naszych użytkowników. Nasze smartfony, zbudowane z metalu i odpornego szkła tworzą ciągłą powierzchnię bez ostrych krawędzi. Charakterystyczne dla naszych produktów są zaokrąglone narożniki i powierzchnie, które powodują, że telefony leżą dobrze z ręce i łatwiej się z nich korzysta. Detal wykończenia wokół kamery to nasz znak firmowy, który również ewoluuje w czasie.

Na ile ważnych aktualizacji (tzw. „major update”) mogą liczyć smartfony z aktualnej i poprzedniej serii G (zatem rodzina Moto G6 i Moto G5)? Istnieje może jakaś oficjalna lista smartfonów Motoroli, które dostaną Androida Pie i orientacyjna data dostępności w Polsce?

Naszym klientom oferujemy aktualizacje zabezpieczeń średnio co 2-3 miesiące. Smartfony z rodziny Motorola G będą miały jedną aktualizację wersji Androida, a smartfony z rodziny Motorola Z oraz Motorola One – dwie aktualizacje wersji Androida. Według naszych informacji Motorola One będzie jednym z pierwszych telefonów na rynku z Android Pie.

Motorola P30 – jest w planach sprzedawanie tego modelu w Polsce (lub w Europie ogółem)

Nie mamy takich planów. W Polsce rozpoczęliśmy sprzedaż modelu Motorola One.

Motorola One (fot. Motorola)

Domyślam się, że nie, ale muszę o to zapytać: co kierowało Motorolą w nazwaniu tego modelu właśnie Motorola P30? Z przodu przypomina iPhone’a X, z tyłu Huawei P20 w wersji Twilight i jeszcze nawiązanie nazwą do „następcy P20”. Nazwa miała być przewrotna? ;)

Jest to produkt przeznaczony na rynek chiński i jestem przekonany, że jego oznaczenie jest właściwe na ten rynek.

Co sądzisz o notchu? Czy moda na notcha szybko przeminie? Jeśli tak – myślisz, że przyjdzie jakaś nowa moda na coś nietypowego?

Notch umożliwia twórcom maksymalne „wypełnienie” wyświetlaczem przedni panel smartfona. Uważam, że moda nie przeminie i ten trend się utrzyma, ale producenci będą dążyć do zmniejszenia rozmiarów notcha. Alternatywą mogą być rozwiązania mechaniczne – wysuwane kamery, itp., jednak trzeba pamiętać, że te są zwykle droższe oraz zwiększają wagę i rozmiary smartfonów.

Odnoszę wrażenie, że Motorola znalazła swoje miejsce w szeregu – bije się o klientów wśród „średniaków”, oddając wyższą półkę innym producentom. Zamierzacie to zmienić czy faktycznie dobrze jest wam tu, gdzie teraz jesteście?

Większość klientów w Polsce wybiera telefony ze średniej półki cenowej. Motorola ze swoim portfolio idealnie wpisuje się w wymagania polskich konsumentów – produktami naszej marki odpowiadamy na potrzeby około 80% rynku. W naszej ofercie są smartfony w przedziale od 600 do 1300 złotych, które stanowią ponad połowę rynku. To jest zakres cenowy, w którym oferujemy naszym klientom nowoczesne smartfony oraz funkcjonalność i wydajność znaną z flagowców w bardzo przystępnej cenie. Przewrotnie powiem, że konkurencji oddajemy wyższą półkę cenową, ale nie konkurencję „na flagowce” – oferujemy tę samą funkcjonalność, design i jakość za zdecydowanie niższą cenę – Motorola Z3 Play za 1999 PLN.

Na rynku pojawia się coraz więcej mniejszych graczy, ale też dużych marek – jak Xiaomi czy zaraz wchodzące na polski rynek Oppo. Jakie kroki zamierzacie podjąć, by nie zgubić się wśród tak potężnej konkurencji?

Konkurencja na rynku zmienia się dość dynamicznie, ale to, co jest pewne, to to, że była, jest i będzie. Oczywiście pilnie obserwujemy to, co robią nasi konkurenci, ale przede wszystkim staramy się podążać wyznaczoną przez nas drogą. Wierzymy w nasze rozwiązania i klienci to doceniają.

I ostatnie pytanie: czy Motorola zamierza nas czymś jeszcze zaskoczyć w tym roku? Zdradź coś ;)

Świeżo rozpoczęliśmy sprzedaż Motorola One i jestem przekonany, że to będzie rynkowy hit. Nie mogę zdradzać naszych planów produktowych, ale mogę obiecać, że będzie kilka bardzo interesujących innowacji w 2019 roku. Pracujemy nad tym, aby każdy nowy produkt był przemyślany od pierwszego projektu po ostatni, nawet drobny element, szczegół. Będą to urządzenia kompletne i spełniające oczekiwania nawet najbardziej wymagających konsumentów z całego świata.

Dziękuję za rozmowę.