UOKiK: Netia musi zaproponować rekompensaty osobom nękanym przez telemarketerów

UOKiK: Netia musi zaproponować rekompensaty osobom nękanym przez telemarketerów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał opinię, zgodnie z którą Netia będzie zmuszona do zaproponowania rekompensaty osobom, z którymi przedstawiciele firmy kontaktowali się bez wymaganych zgód marketingowych.

Sprawa ma swój początek w 2017 roku. Wtedy to do UOKiK-u zaczęły zgłaszać się osoby, które nie wydały zgód na kontakt telefoniczny dla Netii, a mimo to odbierały od przedstawicieli firmy telefony z ofertami nowych produktów operatora. Urząd ustalił, że Netia rzeczywiście nie miała podstaw prawnych, by to robić, stąd decyzja o zaproponowaniu takim klientom pewnych form rekompensaty.

Jak przekazał w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK,

„Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami.”

Na operatora nie nałożono kary finansowej, bo firma zobowiązała się podjąć natychmiastowe działania: zmieni zasady współpracy z partnerami zajmującymi się marketingiem bezpośrednim oraz będzie odgórnie nadzorować proces pozyskiwania zgód marketingowych. Klienci powinni dokładnie wiedzieć, na co się zgadzają, zaznaczając kolejne „kwadraciki” na umowach.

UOKiK: Netia musi zaproponować rekompensaty osobom nękanym przez telemarketerów

Rekompensaty przyjmą kilka form

Wszyscy ci klienci Netii, którzy odebrali telefony z ofertą Netii, a nie mieli w tym czasie aktywnej zgody na kontakt marketingowy, będą mogli wybrać z kilku opcji, proponowanych przez operatora:

  • 120 zł nadpłaty na swoim koncie abonenckim,
  • wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych,
  • zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki,
  • dostęp do programu antywirusowego na rok,
  • dostęp do kanału filmowego na 6 miesięcy.

Od 2017 roku minęło już trochę czasu, więc niektórzy mogli rozwiązać umowę z tym operatorem lub umowy po prostu mogły się im one skończyć. Wtedy i tak będzie można skorzystać z pewnych rekompensat, jak choćby:

  • zawarcia nowej umowy na preferencyjnych warunkach, np. z niższym abonamentem lub mniejszą opłatą za aktywację usługi i sprzęt,
  • dostępu do programu antywirusowego na rok,
  • dostępu do kanału filmowego na 6 miesięcy.

Osoby zainteresowane będą miały trzy miesiące na skorzystanie z rekompensaty, po tym jak Netia umieści informację o tym na swojej stronie internetowej i w prasie.

 

źródło: UOKiK przez wirtualnemedia.pl