UOKiK: Netia musi zaproponować rekompensaty osobom nękanym przez telemarketerów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał opinię, zgodnie z którą Netia będzie zmuszona do zaproponowania rekompensaty osobom, z którymi przedstawiciele firmy kontaktowali się bez wymaganych zgód marketingowych.

Sprawa ma swój początek w 2017 roku. Wtedy to do UOKiK-u zaczęły zgłaszać się osoby, które nie wydały zgód na kontakt telefoniczny dla Netii, a mimo to odbierały od przedstawicieli firmy telefony z ofertami nowych produktów operatora. Urząd ustalił, że Netia rzeczywiście nie miała podstaw prawnych, by to robić, stąd decyzja o zaproponowaniu takim klientom pewnych form rekompensaty.

Reklama

Jak przekazał w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK,

„Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami.”

Na operatora nie nałożono kary finansowej, bo firma zobowiązała się podjąć natychmiastowe działania: zmieni zasady współpracy z partnerami zajmującymi się marketingiem bezpośrednim oraz będzie odgórnie nadzorować proces pozyskiwania zgód marketingowych. Klienci powinni dokładnie wiedzieć, na co się zgadzają, zaznaczając kolejne „kwadraciki” na umowach.

Rekompensaty przyjmą kilka form

Wszyscy ci klienci Netii, którzy odebrali telefony z ofertą Netii, a nie mieli w tym czasie aktywnej zgody na kontakt marketingowy, będą mogli wybrać z kilku opcji, proponowanych przez operatora:

  • 120 zł nadpłaty na swoim koncie abonenckim,
  • wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych,
  • zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki,
  • dostęp do programu antywirusowego na rok,
  • dostęp do kanału filmowego na 6 miesięcy.

Od 2017 roku minęło już trochę czasu, więc niektórzy mogli rozwiązać umowę z tym operatorem lub umowy po prostu mogły się im one skończyć. Wtedy i tak będzie można skorzystać z pewnych rekompensat, jak choćby:

  • zawarcia nowej umowy na preferencyjnych warunkach, np. z niższym abonamentem lub mniejszą opłatą za aktywację usługi i sprzęt,
  • dostępu do programu antywirusowego na rok,
  • dostępu do kanału filmowego na 6 miesięcy.

Osoby zainteresowane będą miały trzy miesiące na skorzystanie z rekompensaty, po tym jak Netia umieści informację o tym na swojej stronie internetowej i w prasie.

 

źródło: UOKiK przez wirtualnemedia.pl