Surface Pro to za mało

Surface Mini został po cichu uśmiercony i zakończono produkcję Surface 2. Na placu boju został Surface Pro 3, który mimo wysokiej ceny sprzedał się w liczbie prawie 2,5 miliona sztuk.

Microsoft podkreśla, że linia Surface Pro jest dla osób ceniących „produktywność” (cokolwiek miałoby to znaczyć) i kładzie nacisk głównie na klienta korporacyjnego. Wiele firm (w tym BMW, CocaCola czy Luis Vuitton) zakupiło dla części swoich pracowników właśnie SP3 z akcesoriami (klawiatura Type Cover, stacja dokująca), a potencjalni biznesowi nabywcy dostali zapewnienie, że następna generacja będzie kompatybilna z obecnymi akcesoriami. Możemy się zatem spodziewać, że SP4 będzie miał podobne wymiary ekranu i podobną grubość jak SP3.

Surface Pro 3 to jedyny obecnie tablet z linii Surface i rodzi to kilka problemów. Mamy do czynienia ze sprzecznością i różnymi oczekiwaniami różnych grup klientów. Rozpisując przetarg na urządzenie biznesowe (laptopy czy tablety), działy IT często kierują się kilkoma podstawowymi zasadami:

Tak zazwyczaj wygląda sytuacja z punktu widzenia szefów działów IT. Entuzjaści nowych technologii i gadżeciarze mają natomiast zupełnie inne oczekiwania. Zwykle nie interesuje ich aż tak bardzo kompatybilność wsteczna czy zgodność akcesoriów. Chcą jak najszybszych zmian, innowacji, odważnych rozwiązań, najnowszych technologii w środku. Nie potrzebują też (zwykle) tylu portów czy złączy, w dobie gdy łączność bezprzewodowa staje się niemalże standardem.

Surface Pro 3 jak i zapewne 4 generacja nie są w stanie połączyć tych sprzecznych celów. Klienci biznesowi mogą zostać odstraszeni brakiem portów, brakiem możliwości naprawy czy opcji wewnętrznego modemu. Klienci indywidualni chcieliby natomiast szybszych zmian i przejścia na nowe technologie bez zbędnej zwłoki. Rozwiązaniem tego problemu byłoby więcej modeli. Nawet „minimalistyczne” pod tym względem Apple ma dwa tablety, trzy laptopy i trzy modele komputerów stacjonarnych w przeróżnych konfiguracjach sprzętowych. Wybór jest nieporównywalnie większy.

Plotki o zwiększeniu liczby SKU („modeli”) linii Surface zaczął od niedawna przybierać na sile, ale na razi nie dotarły do mnie żadne wiarygodne informacje na ten temat. Zastanawiam się jak powinno wyglądać portfolio modeli od Microsoftu na rok 2015 i przychodzą mi na myśl 3 główne linie produktowe:

Moim zdaniem bez tańszego modelu i bez opcji biznesowej, Surface Pro nie ma szans na głębszą penetrację rynku. Za drogi i zbyt mocny dla przeciętnego użytkownika, zbyt mało uniwersalny dla biznesu.

Exit mobile version