pieniądze money kasa Samsung logo
fot. Pixabay

Samsung wciąż nieźle zarabia, ale już nie tak dobrze, jak kiedyś

Działalność Samsunga obejmuje wiele różnych dziedzin i przynosi producentowi ogromne dochody. Południowokoreański gigant zarabia jednak coraz mniej, a najdotkliwiej daje mu się we znaki niekorzystna sytuacja w segmencie półprzewodników. Jeśli zaś chodzi o urządzenia mobilne, wciąż jest całkiem nieźle.

Samsung – wyniki finansowe za czwarty kwartał 2019 roku

W ostatnich trzech miesiącach 2019 roku Samsung odnotował przychody w wysokości 59,88 biliona wonów południowokoreańskich i zysk operacyjny w kwocie 7,16 biliona KRW. Za cały ubiegły rok wyniosły one zaś – odpowiednio – 230,40 biliona KRW i 27,77 biliona KRW.

Ww. kwoty niewątpliwie robią wrażenie, lecz Samsung nie ukrywa, że zysk operacyjny za czwarty kwartał 2019 roku znacznie zmalał w porównaniu do tego przed rokiem głównie z powodu drastycznie spadających cen kości pamięci (pomimo większych dostaw) i wyświetlaczy (zapotrzebowanie na ekrany klasy premium zmalało i zwiększyły się straty z dystrybucji dużych paneli). Sytuację nieco podratowały większe zapotrzebowanie na pamięci do serwerów i urządzeń mobilnych, a także solidna sprzedaż flagowych smartfonów.

Wyniki finansowe Samsunga Q1 2017 – Q4 2019 (źródło: Samsung)

Samsung – wyniki finansowe działu mobilnego

W czwartym kwartale 2019 roku dział IT & Mobile Communications (sekcja „IM” w załączonej powyżej tabeli) wygenerował przychód w wysokości 24,95 biliona KRW i zysk operacyjny w kwocie 2,52 biliona KRW. Przychód jest podobny do uzyskanego w Q4 2018, natomiast zysk operacyjny znacznie wyższy w porównaniu do wygenerowanego rok wcześniej (1,51 biliona KRW). Jak informuje Samsung, udało się to m.in. dzięki bardziej efektywnemu wykorzystywaniu środków na marketing i „stabilnej rentowności głównych smartfonów, w tym serii Galaxy A”.

Koreańczycy w pierwszym kwartale 2020 roku spodziewają się raczej przeciętnego popytu na swoje smartfony z uwagi na fakt, że początek roku za każdym razem jest niekorzystny pod tym względem dla każdego producenta. Samsung oczekuje jednak, że uda się zwiększyć przychody dzięki wprowadzeniu na rynek nowych flagowców i składanych smartfonów. Jednocześnie firma nie spodziewa się znacznego wzrostu zysku operacyjnego, ponieważ zamierza wydać sporo pieniędzy na marketing, który pobudzi sprzedaż high-endów.

W opublikowanym raporcie Samsung zapowiada wprowadzenie na rynek nowych smartfonów z modemami 5G (przede wszystkim tych z najwyższej półki) oraz nowych, składanych konstrukcji w 2020 roku.

Źródło: Samsung