RTX 3080 na pierwszych testach w benchmarkach i grach: im wyższa rozdzielczość, tym większa przewaga

RTX 3080 na pierwszych testach w benchmarkach i grach: im wyższa rozdzielczość, tym większa przewaga

Choć w dalszym ciągu obowiązuje zakaz publikacji wyników uzyskiwanych przy pomocy kart graficznych NVIDIA GeForce serii 3000, nie przeszkodziło to niektórym testerom, by osiągnięte wyniki opublikować w sieci (rzekomo po uzyskaniu zgody). Nie jest żadną niespodzianką, że RTX 3080 okazał się mocniejszy od swojej konkurencji. O ile? To już zależy od konkretnego wyzwania.

Czas weryfikacji szumnych zapowiedzi

Podczas prezentacji nowych układów graficznych, CEO firmy NVIDIA wyraźnie podkreślał ich znaczną przewagę w wydajności nad dotychczasowymi konstrukcjami. Zgodnie z zapowiedziami, te miały oferować nawet dwukrotnie wyższą wydajność od swoich poprzedników, bez wzrostu ceny, jaką trzeba za nie zapłacić.

Na podstawie danych opublikowanych w serwisie VideoCards.com wiemy już, że aż tak różowo nie jest – średnia przewaga RTX 3080 nad RTX 2080 Ti to 24%, jednak im trudniejsze zadanie postawimy przed kartą graficzną, tym przewaga będzie wyższa.

RTX 3080 – testy syntetyczne

Powyższy wniosek można oprzeć o wyniki testów syntetycznych przeprowadzonych na RTX 3080. Okazuje się, że im wyższa rozdzielczość, tym karta osiąga większą przewagę nad swoim poprzednikiem i pozostałymi konstrukcjami. W przypadku testu 3DMark Fire Strike Performance (rozdzielczość 1080p) przewaga nad RTX 2080 Ti wyniosła 20%, by w 3DMark Time Spy Extreme (2160p) urosnąć do 27%.

RTX 3080 na pierwszych testach w benchmarkach i grach: im wyższa rozdzielczość, tym większa przewaga
RTX 3080 w testach syntetycznych (źródło: VideoCardz.com)

Oznacza to, że wymianę karty, jako pierwsi, powinni rozważyć gracze korzystający z rozdzielczości wyższych niż standardowe Full HD – to właśnie oni odczują najwięcej korzyści ze zmiany karty.

RTX 3080 – testy w grach

Najnowszą kartę od NVIDII przetestowano również w rzeczywistych zastosowaniach: grach Shadow of the Tomb Raider i Far Cry New Dawn. Zwłaszcza wyniki z Far Cry prezentują się ciekawie. Rzućcie okiem:

RTX 3080
RTX 3080 w grze Far Cry New Dawn fot. VideoCardz.com

W przypadku rozdzielczości Full HD przewaga RTX 3080 nad RTX 2080 Ti to zaledwie…2%. Nawet RTX 2080 SUPER i 2070 SUPER niewiele odstają od rynkowej świeżynki. Przewaga uwidacznia się w pełni dopiero wtedy, gdy zdecydujemy się zagrać w rozdzielczości 2160p, kiedy RTX 3080 okazuje się wydajniejszy od 2080 Ti o 19% oraz aż o 33% od RTX 2080 SUPER.

Nowy serwis Tabletowo. Sprawdź oiot.pl

W przypadku Shadow of the Tomb Raider, wyższość nowszej konstrukcji nad poprzednikami jest już jednak widoczna gołym okiem:

RTX 3080
RTX 3080 w grze Shadow of the Tomb Raider fot. VideoCardz.com

Wszystkie powyższe testy wykonane zostały na platformie wyposażonej w procesor Intel Core i9-10900K oraz sterowniki w wersji 456.16.

RTX 3080 – pierwsze próby OC

Najbardziej dociekliwi testerzy nie mogli powstrzymać się przed podjęciem próby poprawy osiągów RTX 3080 przy pomocy przetaktowania podzespołów. W szczególności interesowała ich możliwość przetaktowania pamięci, ponieważ te, które zostały zastosowane, oferują maksymalną prędkość 21 gigabitów na sekundę. NVIDIA ograniczyła ją jednak do 19 Gbps w przypadku RTX 3080 i 19,5 Gbps dla RTX 3090.

Dzięki zwiększeniu taktowań GPU o 70 MHz i pamięci o 850 MHz, udało się uzyskać stabilną pracę RTX 3080 z prędkością 20,7 gigabitów na sekundę. Osiągnięte wyniki w benchmarkach, cóż, nie powalają. Maksymalny przyrost wydajności to zaledwie 3%.

RX 3080
RTX 3080 OC fot. VideoCardz.com

Do wyników OC nie należy jednak przykładać większej wagi. Testowano kartę w wersji niereferencyjnej, które na tę chwilę pracują z niższym TDP niż Founders Edition. Wersji FE nie udało się stabilnie podkręcić.

To dopiero początek

Prezentowane wyżej, pierwsze, nieoficjalne wyniki wydajności karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 3080 to zaledwie krótki zwiastun tego, czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości. Wkrótce obejrzymy prezentację wyników osiąganych przez innych testerów oraz wydajność układów niereferencyjnych. Należy się również spodziewać poprawy wydajności nowych konstrukcji w wyniku optymalizacji sterowników w najbliższych miesiącach.

Wyniki, które widzimy już teraz, wydają się jednak mówić wprost, że w nowym układzie drzemie spory potencjał, i w miarę upływu czasu oraz wydawania nowych gier, będzie się powiększał. Do grania w wyższych rozdzielczościach niż Full HD, zakup nowych RTX-ów jest wysoce rekomendowany.