Wkrótce twój iPhone zacznie pokazywać ci reklamy w powiadomieniach systemowych

Jeśli nie jesteśmy ostrożni w wydawaniu zgód aplikacjom na Androidzie, powiadomienia przeróżnej maści mogą stać się bardzo irytujące. I nie chodzi o notyfikacje o czymś ważnym, ale takie, które wprost można nazwać reklamą. Personalizowane rekomendacje, propozycje, przypomnienia… Trafią także na iOS.

Apple zmienia swoje restrykcyjne podejście do powiadomień push wysyłanych przez aplikacje. Dotąd system iOS nie umożliwiał deweloperom wykorzystywania notyfikacji jako komunikatów reklamowych. Teraz jednak otwiera się przed nimi boczna furtka, z której z pewnością chętnie skorzystają. System Apple będzie bowiem pozwalał na używanie powiadomień jako środka marketingu bezpośredniego. Oczywiście nie oznacza to, że użytkownicy iPhone’ów zostaną zaraz zasypani reklamami. Aplikacja będzie musiała zyskać wyraźną zgodę użytkownika.

Apple samo wpędziło się w kozi róg

Skąd w ogóle taka zmiana? Przecież kogo nie spytać, odpowie prosto i szybko: „oczywiście, że nie chcę reklam w postaci powiadomień”. Sęk w tym, że Apple ostatnio nie tylko mocno walczyło z praktyką reklamowania produktów przez notyfikacje, ale… samo takie powiadomienia wysyłało. Żeby uniknąć problemów związanych ze spodziewanymi oskarżeniami o wykorzystywanie przewagi w postaci zarządzania własnym systemem i promowania w nim wyłącznie własnych programów i usług, firma musiała się nieco otworzyć.

W pewnych okolicznościach otrzymywanie powiadomień z promocjami może być naprawdę korzystne. Wtedy zgoda na wyświetlanie ich przez aplikację, jak choćby taką, której głównym zadaniem jest monitorowanie cen wybranego produktu, może ułatwić nam zakupy. Z drugiej strony, użytkownicy iOS będą musieli być teraz nieco bardziej uważni. Twórcy aplikacji specjalizują się przecież w sprytnym podsuwaniu nam zgód na wyświetlanie reklam, na przykład oferując w zamian jakieś profity. Części użytkowników iPhone’ów może być trudno się im oprzeć.

Tak oto doczekaliśmy czasów, gdzie iOS pod wieloma względami coraz bardziej przypomina Androida. To, czy Apple obrało odpowiedni kierunek, okaże się w nadchodzących miesiącach, kiedy deweloperzy aktywnie zaczną korzystać z nowych możliwości, roztoczonych przed nimi przez giganta z Cupertino.

Trzymam kciuki! iOS 14 może pozwolić na zmianę domyślnych aplikacji

źródło: Apple przez 9to5mac, The Verge