smartfon smartphone girl dziewczyna
fot. JÉSHOOTS / Pexels

Polacy mają coraz większy problem z regulowaniem rachunków za telefon na czas

Nie każdy reguluje swoje zobowiązania na czas, jednak w ostatnim czasie rachunek za telefon opłaca z opóźnieniem coraz więcej osób. Jednym z głównych powodów jest gorsza sytuacja ekonomiczna klientów, spowodowana przez epidemię koronawirusa SARS-CoV-2 i COVID-19.

Reklama

Polacy mają coraz większe zaległości – wartość niespłaconych rachunków ogromnie wzrosła

Jak podaje Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, w ciągu drugiego kwartału 2020 roku wartość nieopłaconych rachunków zwiększyła się o 138,5 mln zł do 1,31 mld zł, a liczba dłużników o prawie 33 tysięcy do niemal 367 tysięcy. Średnia wartość zaległego rachunku zbliża się już do 3,6 tys. złotych na osobę.

BIG InfoMonitor zlecił firmie Research&grow badanie, które miało na celu sprawdzić, z jaką sumiennością w czasie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 i COVID-19 klienci regulują rachunek za telefon. Niestety, sytuacja nie wygląda korzystnie dla operatorów.

Reklama

Polacy coraz częściej płacą rachunek za telefon z opóźnieniem

Jak wynika z przeprowadzonego badania, jeśli pojawią się problemy natury ekonomicznej, to właśnie najczęściej rachunek za telefon i internet uznawany jest za ten, który można zapłacić nieco później, nawet po terminie.

Ponad jedna czwarta (dokładnie 27%) badanych zadeklarowała gotowość zapłacenia jakiegoś rachunku w późniejszym terminie. Z kolei 16% ankietowanych otwarcie przyznało, że przełożyło na później opłaty za telefon i internet, aby ocalić płynność domowego budżetu. Na drugim miejscu znalazły się rachunki za media (15%), na trzecim czynsz (12%), na czwartym zakupy ratalne (11%), a na piątym ubezpieczenia (8%).

rachunek za telefon opóźnienie płatności BIG InfoMonitor
Źródło: Badanie Research&grow dla BIG InfoMonitor

Najczęściej rachunek za telefon opłacają z opóźnieniem osoby w wieku od 18 do 29 lat i od 30 do 39 lat. W tych przedziałach wiekowych niemal co czwarty pytany odpowiedział, że nie regulował należności na czas w związku z obawami o utratę płynności finansowej.

Po drugiej stronie są osoby po 65. roku życia – jedynie 7% z nich przyznało się, że zapłaciło z opóźnieniem rachunek za telefon. To dość ciekawe, bowiem jednocześnie już 8% seniorów przyznało, że jest gotowych do przełożenia płatności czynszu i mediów. Widać więc, że w tej grupie wiekowej dostęp do telefonu jest szalenie ważny.

Jak informuje BIG InfoMonitor, na koniec drugiego kwartału 2020 roku w jego Rejestrze Dłużników znajdowało się w sumie 366752 dłużników telekomunikacyjnych, a ich łączna zaległość przekroczyła 1,31 mld złotych. W ciągu 12 miesięcy przybyło 108408 osób niepłacących rachunków za telefon, a kwota zaległości zwiększyła się o prawie 309 mln złotych. Średni dług na osobę to aktualnie 3583 zł.

Liczba dłużników telekomunikacyjnych oraz ich łączna i średnia zaległość z podziałem na województwa (źródło: Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor)

  1. Jak zostało wyliczone to 3.5k PLN na osobę zadłużoną? Bo jeśli to same zaległe rachunki, to jeśli rachunek to jakieś 50pln, to ten ktoś nie płaci regularnie od 6lat!

    Chyba, że to telefony wzięte w ramach abonamentu i przerwanie płacenia automatycznie dorzuca im cały zaległy i przyszły abonament jako 'dług’.

    Może ktoś jest bardziej ogarnięty niż ja, bo nie da się zrzucić na COVID19 3.5k PLN, bo nie jest z nami od 6 lat!

  2. A potem wielkie oburzenie i zdziwienie, że u jako jedynych w Europie wprowadza się blokady IMEI w przypadku braku spłat rat u operatora.
    Dla cwaniaków znajdą się i bardziej cwaniackie metody

  3. Frankowicze też zwalają na wirusa. Niestety ludzie wydają znacznie więcej niż są w stanie zarobić. Później jak się pytam takiej osoby zadłużonej na kilkadziesiąt tysięcy, dlaczego brała tyle kredytów mimo że dobrze zarabia słyszę odpowiedź, bo mogłam, bo jestem wolnym człowiekiem.

  4. Ale problemem są ci co płacą po terminie czy ci co wogóle nie płacą? Bo jak ktos płaci po terminie, to odsetki tez płaci i o co ten płacz?

  5. To teraz wszystkie telekomy, które zaniedbywany i wręcz zniechęcały klientów na kartę mogą dostać po pupie. Po problemach z rachunkami naturalnym jest wzrost zainteresowania prepaidami.

  6. płace w orange zawsze tego samego dnia od kilu lat a i tak dostaje smsa z info że f-ra jest po terminie.. Wyczekuje tylko końca umowy.. Bye Bye

    1. Może spróbuj po prostu zamiast tego samego dnia płacić kilka dni wcześniej? Od paru lat mam Orange i zawsze mi księgowało wpłatę następnego dnia roboczego.

  7. To teraz wszystkie telekomy, które zaniedbywany i wręcz zniechęcały klientów na kartę mogą dostać po pupie. Po problemach z rachunkami naturalnym jest wzrost zainteresowania prepaidami.

  8. Ile kosztuje rachunek za telefon? 50 zł miesięcznie? Spóźnialskiego nie stać? Nie żartujcie. Nieistotny wydatek i durne gadanie * zgrywającego się na cwaniaka. Nie płaci w terminie, bo ma to w *, jest niepoukładany, bezwartościowy, a nie cwany. Żyje ponad stan z najdroższym telefonem i pakietem? Ci, których nie stać na telefon nie płacą wcale. Przewidujący problemy mają prepaid.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama