Problemy Intela na rynku mobilnym

Screen Shot 2013-05-06 at 11.15.06 AM

Wraz z drugą (Clover Trail) i w szczególności trzecią generacją (Bay Trail) procesorów Atom, wydawało się, że Intel wreszcie dogonił konkurencję z rodziny ARM. Na papierze i w benchmarkach rzeczywiście sytuacja wygląda coraz lepiej. Wyniki finansowe mówią jednak coś innego.

Mimo zdecydowanie większej rozpoznawalności procesorów Atom i wsparcia dla wiodących platform (Android i Windows), w 2013 roku dywizja mobilna ogłosiła stratę w wysokości 3,15 miliarda dolarów. To prawie dwa razy więcej niż w roku wcześniejszym. 2014 rok również nie zapowiada się obiecująco, biorąc pod uwagę fakt, że w pierwszym kwartale odnotowana strata sięga 929 milionów dolarów.

Intel od dłuższego czasu boryka się z problemami na rynku urządzeń przenośnych, a układy architektury ARM wciąż cieszą się dużo większą popularnością na tabletach i smartfonach. Wiemy, że firma sprzedała ok. 5 milionów procesorów dla tabletów – głównie z Androidem (Clover Trail), a kwartał ten jest pierwszym w którym zdecydowano się przedstawić wyniki cząstkowe dla dywizji mobilnej, uwzględniającej Wi-Fi, Bluetooth, GPS czy modemy 3G/LTE.

revenue

Wraz z wprowadzeniem architektury Silvermont i procesorów na niej opartych (Bay Trail dla tabletów i netbooków oraz Merrifield dla smartfonów) mieliśmy usłyszeć o fali nowych urządzeń, jednak oprócz ciekawych tabletów z Windows 8.1 nie doczekaliśmy się na razie żadnych urządzeń z Androidem – ani tabletów ani smartfonów. W przypadku tabletów być może wynika to z faktu, że nie ma gotowego Andka dla platformy 64-bit i Google z Intelem czekają na jej wprowadzenie, a wytwarzanie smartfonów z Merrifield wiązałoby się z koniecznością zastosowania osobnego modemu LTE, który nie jest wbudowany w SoC, tak jak w przypadku Snapdragonów od Qualcomma. Według Intela, zintegrowane modemy trafią do ich czipów dopiero pod koniec roku 2015 albo nawet na początku 2016. Nie wróży to dobrze rozwojowi popularności procesorów tej firmy na urządzeniach mobilnych.

Procesory Intela trafiają jednak również do urządzeń typu bankomat, samochód czy maszyna przemysłowa i ten szybko rozwijający się rynek przyniósł firmie 1,9 miliarda dolarów zysku przy 12,8 miliardach dolarów przychodu w pierwszym kwartale. Może przyszłość Intela wcale nie leży w procesorach dla urządzeń mobilnych?

z The Verge, Intel