„Pozwólcie nam robić kolorowe iMaki” – Satya Nadella

Wywiad prezesa Microsoftu udzielony Mary Jo Foley

Satya Nadella bardzo rzadko udziela niearanżowanych wywiadów, więc tym większym zaskoczeniem był wpis Mary Jo Foley z ZDNet, zawierający transkrypcję rozmowy z prezesem Microsoftu, która odbyła się tuż po jego przemówieniu na WPC 2015.

Według mnie, wywiad ten daje zdecydowanie najwięcej światła na strategię Nadelli w porównaniu z jakimikolwiek wcześniejszymi wystąpieniami. Zachęcam do przeczytania całości, ale w tym wpisie spróbuję skoncentrować się na subiektywnie przeze mnie wybranych fragmentach, które dotyczą produktów konsumenckich, czyli tego, co potencjalnie może zainteresować czytelników Tabletowo.

Nadella po raz kolejny potwierdził wsparcie dla smartfonów z Windowsem, ale nakreślił też zmianę polityki i nastawienia, wiążących się z tą grupą produktów. Celem Microsoftu nie jest produkowanie smartfonów, a produkcja urządzeń działających pod kontrolą Windowsa 10 – w tym smartfonów, tabletów, konsol gier, urządzeń IoT czy okularów rozszerzonej rzeczywistości. Prezes nie pozostawia wątpliwości – firma tworząc nowe telefony nie chce nikogo naśladować, z nikim się ścigać czy walczyć o odebranie rynku konsumenckiego takim gigantom jak Google czy Apple.

We’re doing that with features like Continuum. Even the phone, I just don’t want to build another phone, a copycat phone operating system, even.

Microsoft pogodził się z tym, że nie tędy droga. Przewagą firmy ma być platforma Uniwersalnych Aplikacji i jeden wspólny OS, który sprawi, że tworząc aplikacje dla jednego urządzenia, tworzyć będzie się jedocześnie dla wszystkich. Nadella podkreśla, że smartfony są popularne TERAZ, ale nie muszą być popularne za kilka lat. Tworząc platformę dla wielu urządzeń, zamiast koncentrować się na ich wąskiej grupie ma pomóc uniknąć błędów z przeszłości.

Microsoft stawia też na „platformowość” w innym znaczeniu. Dla Nadelli nie jest aż tak ważne, czy Office’a, Azure, Outlooka albo Binga używa się na iPhonie, Nexusie czy Lumii. Ważniejsze jest zdominowanie przestrzeni związanej z „produktywnością”. Stąd też przejęcie takich produktów jak Wunderlist, Sunrise czy Acompli. A za tymi wszystkimi aplikacjami stoi Office 365, Azure i konto Microsoftu. Nadella poprzez ostatnie cięcia pokazuje, że nie chce kopiować modeli biznesowych Google’a czy Apple’a. Firma ma znaleźć własną drogę na nowo, nawet jeśli wiązałoby się to z trudnymi decyzjami i ciężkimi okresami przejściowymi.

First, I want to be able to be present on every mobile endpoint. That’s a very explicit core goal. It’s not (just) the notion of having our application endpoints, Skype, Outlook, Wunderlist, Sunrise, on every one of the two billion devices.

Nadella potwierdził też, że Lumia będzie przechodzić na strategię, znaną linii Surface – dominować ma koncentrowanie się na nowościach, unikalności i tworzeniu nowych grup urządzeń oraz rozwiązań – pozostawiając miejsce dla innych producentów OEM. Prezes podkreśla, że są dwa scenariusze – w pierwszym producenci OEM podejmą wyzwanie i będą produkować smartfony z Windows Mobile. Jeśli jednak tak się nie stanie, Microsoft ma plan B i dalej będzie produkował Lumie w dużych ilościach. Wszystko z uwagi na ważność projektu, jakim jest Windows 10. Microsoft po prostu nie może odpuścić zupełnie rynku smartfonów, pozostawiając go na „pastwę” OEM-ów.

If no OEM stands up to build Windows devices we’ll build them. There will be Lumia devices.

Mary Jo zapytała też o platformę Uniwersalnych Aplikacji i to dlaczego deweloperzy mieliby chcieć tworzyć appki dla smartfonów. Satya powiedział, że między innymi właśnie dlatego Windows 10 jest „darmową aktualizacją” – żeby ratować mobilnego Windowsa. Jeśli rzeczywiście miliard ludzi będzie używać Windowsa 10, liczba potencjalnych odbiorców Uniwersalnych Aplikacji będzie ogromna. A tworząc aplikację dla PC czy Xboxa – automatycznie stworzy się appkę na Windows Mobile. Mnie do końca taki tok rozumowania nie przekonuje, ale wygląda na to, że Microsoft wierzy, że tym razem deweloperzy postanowią znaczne bardziej zainwestować w tę platformę. Czy Windows na desktopach rzeczywiście będzie ratunkiem dla smartfonów z okienkami? Czas pokaże, choć takie podejście jest niewątpliwie mocno optymistyczne.

If somebody wants to know whether I’m committed to Windows Phone, they should think about what I just did with the free upgrade to Windows, rather than — hey, I making four more phone models of value smart phones.

Nadella został zapytany o to, czy toczą się rozmowy z Google o stworzeniu appke dla Windowsa 10. Prezes odpowiedział, że rozmawia się „ze wszystkimi” i liczy na dojrzałe zachowanie partnerów. Microsoft wykonał pierwszy krok i stworzył wiele appek wysokiej jakości dla Androida. Szef Microsoftu powiedział, że bardzo by chciał zobaczyć YouTube na smartfony z Windowsem, ale decyzja ta będzie należeć tylko i wyłącznie do Google’a. W tej sprawie niestety nie liczyłbym na żadne zmiany. Google wydaje się być mocno zdeterminowane w walce z mobilnym Windowsem. Niestety bardziej niż Microsoft cierpią na tym pojedynczy użytkownicy.

It’s for them [Google] to decide. I would love for them to have YouTube on Windows Phones. I would love for them to do their best work like they have with Chrome on Windows.

Nadella stawia na innowacyjne urządzenia, a nie koniecznie na początkowy sukces i dużą opłacalność wynikającą z marży. Według prezesa, potrzebny był mały reset i skoncentrowanie się na niszach, w których Microsoft może radzić sobie przyzwoicie. Smartfony budżetowe mają być przeznaczone na biedniejsze rynki i adresowane często do osób, które poszukują pierwszego smartfona w życiu. Będą to praktycznie urządzenia do obsługi Skype’a, Office’a i internetu. Najprawdopodobniej nie będą wspierać Continuum, bo nie taki jest ich cel.

Smartfony biznesowe mają wyróżniać się bezpieczeństwem, łatwością zarządzania i integracją z microsoftowym pakietem biurowym. Nadella podkreśla, że w firmach mało kogo interesuje, czy na daną platformę dostęny jest Snapchat czy Instagram. Dużo ważniejsze są kwestie czysto biznesowe oraz te związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem danych. I to na tym polu Windows Phone obecnie odnosi największe „sukcesy”. Flagowce mają trafić do fanów Windowsa, ale nie chodzi o kopiowanie konkurentów czy ściganie się z nimi, a o zaoferowanie czegoś unikalnego. Tym czymś ma być między innymi tryb Continuum, który potrafi zmienić smartfona w stację roboczą z prawdziwym pulpitem.

I’m going to focus on a few phones that actually grab share that, in fact, showcase our uniqueness.

Tak jasnego przekazu co do strategii Microsoftu od Nadelli nie dostaliśmy chyba nigdy. Cele są jasne – tworzenie wielosystemowej platformy aplikacji opartej o przetwarzanie w chmurze (Office 365, Azure), wsparcie dla Windowsa 10, jako systemu mającego jednoczyć wszystkie obecne i przyszłe urządzenia od Microsoftu i partnerów oraz koncentrowanie się na niszach i miejscach, gdzie firma może zaoferować użytkownikowi naprawdę unikalną wartość. Niszach, które Nadella porównuje do tej, jaką wypełniły kolorowe iMaki, które początkowo cieszyły się znikomą popularnością, tylko po to, żeby stopniowo zyskiwać nie tylko udział w rynku, ale też generować wyjątkowo wysokie marże. Nadella przewrotnie prosi: „Pozwólcie nam robić kolorowe iMaki”. Czy to zadziała? Trudno powiedzieć, ważne jednak, że Microsoft ma jasną i wyraźną strategię, z której będzie mógł być kiedyś rozliczony.

You’ve got to remember even the Apple regeneration started with colorful iMacs. So let us first get the colorful iMacs. I think with what we’re doing with Lumia, we’re at that stage. I want to do good devices that people like, and then we will go on to doing the next thing and the next thing.

 

źródło: ZDNet – Mary Jo Foley