Nasze wielkie porównanie pojemnościowych mikrofonów dla graczy

Każdy gracz wie, że w przypadku gier drużynowych dobra komunikacja ze współzawodnikami to podstawa. Sprawa ta jest jeszcze bardziej wyraźna w przypadku streamerów, którym zależy na przekazywaniu swojego głosu w możliwie wysokiej jakości. Oba te aspekty sprawiły, że rynek mikrofonów dla graczy prężnie się rozwija, a wybór jest coraz szerszy i, choć może to brzmieć paradoksalnie, sprawia większe trudności w podjęciu decyzji. Z tego powodu, zdecydowaliśmy się przygotować dla Was porównanie sprzętu z tej kategorii. Jesteście ciekawi, który z siedmiu przedstawicieli mikrofonów gamingowych wypadł najlepiej?

Część główna tego porównania została tak naprawdę zrealizowana w formie wideo. Pozwala to nie tylko przyjrzeć się mikrofonom w trochę bardziej naturalny sposób, ale także ułatwia porównanie ich między sobą. Dzięki temu, każdy z Was będzie miał też okazję usłyszeć każdy z mikrofonów w akcji – lektor do danego sprzętu był w każdym przypadku nagrywany właśnie na nim, a więc w parze z aspektem wizualnym, na żywym organizmie dostępny jest aspekt praktyczny. Nie pozostaje mi nic innego, jak zaprosić Was do zapoznania się z materiałem wideo, który przygotował dla Was Jakub Malec.

Skoro główna część porównania to wideo, to po co tak naprawdę ten wpis? Przede wszystkim, na YouTube nie będziemy opowiadać o specyfikacjach – znacznie wygodniejsze jest przyglądanie się cyferkom i słowom w formie tekstowej. Ujmując rzecz bezpośrednio – ten wpis jest tak naprawdę ściągawką do filmu i jego uzupełnieniem i zapoznanie się z nim zamknie to porównanie w jedną, spójną całość. Dodam jeszcze, że mikrofony omawiane są w nieprzypadkowej kolejności, bowiem zaczniemy od sprzętu najtańszego, a skończymy na najdroższym. Na samym końcu warto nadmienić, że producenci dzielą się szczegółami dotyczącymi specyfikacji w różnym stopniu – nie zdziwcie się więc, że nie zawsze wszystkie informacje będą kompletne. Jeżeli jednak zdarzy się tak, że jesteście zainteresowani konkretnym modelem, to wystarczy, że klikniecie w jego nazwę, a otworzy się powyższe wideo w odpowiednim punkcie czasowym.

SPC Gear SM900

SPC Gear SM900 to najtańsze urządzenie w niniejszym zestawieniu, bowiem za mikrofon zapłacić trzeba 319 złotych. Warto jednak nadmienić, że w tej cenie użytkownik otrzymuje tak naprawdę pełen zestaw – od regulowanego ramienia montowanego do blatu, przez popfiltr, aż po uchwyt antywstrząsowy. Oznacza to, że jeśli zdecydujecie się na wydanie nieco ponad trzech stówek na ten mikrofon, to nie będziecie musieli dokładać ani złotówki. Warto nadmienić, że SPC Gear SM900 to urządzenie tak naprawdę bliźniacze do Trust Emita Plus, który kosztuje nieco więcej. Oba mikrofony wyglądają tak samo, mają takie same pudełko i wyposażenie, a jedyne co je różni to… logo producenta. No, i oczywiście cena. Ale muszę już teraz powiedzieć Wam coś bardzo, ale to bardzo ważnego – różnica w jakości nagrywanego dźwięku jest kolosalna, co ciekawe… na korzyść tańszego.

  • typ: mikrofon pojemnościowy kardioidalny (jednokierunkowy)
  • pasmo przenoszenia: 18-21000 Hz
  • częstotliwość próbkowania: 16 bit, 48 kHz
  • SPL: 135 dB
  • wymiary: 405 x 115 x 280 milimetrów
  • waga: 1840 gramów
  • inne: ma droższego brata-bliźniaka ;)

Razer Seiren X

W niepozornej, jak na tego producenta, czarnej obudowie kryje się gamingowy mikrofon Razer Siren X wyceniony na 419 złotych. W tym przypadku nie mamy do czynienia z, cytując słowa producenta, nieporęcznym statywem, bo mikrofon ustawia się na zwykłej, biurkowej podstawce. W tym przypadku nie ma też mowy o koszykach antywstrząsowych (ten jest po prostu wbudowany) czy zewnętrznym popfiltrze. Ot, kompaktowy imiennik japońskiego anime z kategorii komedii romantycznych ;).

  • typ: mikrofon pojemnościowy superkardioidalny
  • pasmo przenoszenia: 20-20000 Hz
  • częstotliwość próbkowania: 16 bit, 44,1/48 kHz
  • SPL: 110 dB
  • czułość: 17,8 mV/Pa (przy 1 kHz)
  • inne: gniazdo jack 3,5 mm do odsłuchu, przycisk wyciszania, potencjometr

Mikrofon Razer Seiren X w Media Expert (443,28 złotych)

Genesis Radium 600

Oferta Genesis przychodzi do użytkownika w zgrabnej, metalowej skrzynce wyłożonej pianką. W niej znajduje się sam mikrofon, niewielki statyw o regulowanej wysokości, nakładana gąbkowa „czapa” ochronna oraz popfiltr na wysięgniku. Za zestaw trzeba zapłacić 449 złotych, choć w niektórych sklepach można wyrwać go nieco taniej. A co z cyferkami, które idą w parze z ceną?

  • typ: mikrofon pojemnościowy kardioidalny
  • pasmo przenoszenia: 30-18000 Hz
  • częstotliwość próbkowania: 16 bit, 48 kHz
  • SPL: 93 dB
  • czułość: -36 dB
  • inne: gniazdo jack 3,5 mm do odsłuchu wraz z potencjometrem, przycisk wyciszania, potencjometr

Mikrofon Genesis Radium 600 w Media Expert (449 złotych)

Trust Emita Plus

Mam nadzieję, że nikt nie pogniewa się, jak powiem: patrz SPC Gear SM900. No dobra, są jakieś różnice – logo na popfiltrze oraz cena, która w tym wypadku wynosi 499 złotych – choć da się wyrwać całość trochę taniej. To w teorii, bo różnica w jakości nagranego głosu… cóż, sami sprawdźcie – ale zapewniam, że bardzo się zdziwicie.

  • typ: mikrofon pojemnościowy kardioidalny 
  • pasmo przenoszenia: 18-21000 Hz
  • częstotliwość próbkowania: 16 bit, 48 kHz
  • SPL: 135 dB
  • wymiary: 405 x 115 x 280 milimetrów
  • waga zestawu: 1840 gramów
  • inne: ma tańszego brata-bliźniaka ;)

AVerMedia AM310

Propozycja od AVerMedia to nieco pękaty mikrofon na wysokim, nieregulowanym stojaku, który w moim odczuciu prezentuje się… po prostu neutralnie. Ot, ładny, ale nierzucający się w oczy design, dioda informująca o pracy urządzenia, gniazdo wraz z przełącznikiem, pozwalającym zdecydować czy w słuchawkach chcemy słyszeć odgłosy przetwarzane przez kartę dźwiękową naszego komputera czy mieć odsłuch mikrofonu, niewielka dioda LED informująca o pracy… i to by było na tyle. AVerMedia AM310, inaczej AVerMedia Godwit 310, tylko wygląda niepozornie – za to urządzenie trzeba zapłacić 529 złotych.

  • typ: mikrofon pojemnościowy kardioidalny (jednokierunkowy)
  • pasmo przenoszenia: 20-20000 Hz
  • czułość: -60 dB
  • wymiary: 270 x 90 x 130 milimetrów
  • waga: 468 gramów
  • inne: gniazdo jack 3,5 mm o podwójnej funkcji, potencjometr

Mikrofon AverMedia AM310 w Media Expert (529 złotych)

HyperX Quadcast

Propozycja od HyperX jest moim zdaniem najładniejsza ze wszystkich wymienionych, co oczywiście nie oznacza, że jest najlepsza. Cenę i szczegółową specyfikację tego mikrofonu podawałem Wam we wpisie o jego polskiej premierze, jednak dla skrótowego przypomnienia – HyperX Quadcast kosztuje 599 złotych.

  • typ: mikrofon pojemnościowy o zmiennym wzorze biegunowym (stereofoniczny, wielokierunkowy, kardioidalny, dwukierunkowy)
  • pasmo przenoszenia: 20-20000 Hz
  • czułość: -36 dB (1 V/Pa przy 1 kHz)
  • częstotliwość próbkowania: 16 bit, 48 kHz
  • wymiary: 249 x 128 x 101 mm
  • waga: 366 gramów (710 gramów ze statywem oraz kablem USB)
  • inne: pokrętło zmiany trybu nagrywania, gniazdo jack 3,5 mm, przycisk wyciszania

ASUS ROG Strix Magnus

Ostatnia na liście jest propozycja firmy ASUS, za którą zapłacić trzeba aż 799 złotych. W parze z dużą ceną idzie nietypowy wygląd urządzenia, który na pewno zwraca uwagę na ROG Strix Magnusa. Warto nadmienić, że w skład wyposażenia oprócz statywu wchodzi także specjalna torba ochronna. Po raz drugi w przypadku tego zestawienia mamy do czynienia z mikrofonem, który może pochwalić się wielokierunkowym wzorem biegunowym, ale czy to zapewnia najlepszą jakość dźwięku? Przekonajcie się sami oglądając zamieszczone u góry wpisu wideo.

  • typ: mikrofon pojemnościowy o zmiennym trybie nagrywania  (kardioidalny, sterofoniczny, ENC)
  • pasmo przenoszenia: 20-20000 Hz
  • czułość: -35 dB 
  • wymiary: 130 x 95 x 50 mm
  • inne: charakterystyczne podświetlenie RGB o różnych trybach pracy, przycisk wyciszania, gniazdo jack 3,5 mm do odsłuchu oraz drugie pełniące rolę AUX IN, pokrętło czułości, zamek Kensington

Podsumowanie

Jak zapewne zdążyliście się zorientować, w tym porównaniu mikrofony nie mają wystawianych ocen w dziesięciostopniowej skali, zdecydowaliśmy się też nie ustawiać ich w żadnym rankingu od najgorszego do najlepszego czy też od najbrzydszego do najładniejszego. Powodów jest kilka, ale wśród nich warto wymienić przede wszystkim ogromną rozpiętość cenową czy też zróżnicowany wygląd – nie da się ukryć, że w przypadku mikrofonów dla graczy, ten drugi aspekt odgrywa dosyć istotną rolę. Musicie sami zdecydować, która z opcji odpowiada Wam najbardziej – zarówno na podstawie ceny, jak i wyglądu, specyfikacji oraz, co najważniejsze, brzmienia.