OVH (On Vous Héberge) jest firmą hostingową działającą we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Portugalii, Czechach, oraz od paru lat w Polsce. To gigant, z którego usług korzysta mnóstwo stron internetowych. Od rana OVH walczy z awarią o wielkiej skali, więc możesz mieć trudności z dostaniem się na ulubioną stronę internetową lub zalogowaniem do jakiejś usługi.
Prezes OVH, Octave Klaba, poinformował o awarii na Twitterze:
Nous avons un souci d'alimentation de SBG1/SBG4. Les 2 arrivées électriques EDF sont down (!!) et les 2 chaines de groupes électrogènes se sont mis en défaut (!!!). L’ensemble de 4 arrivées elec n'alimentent plus la salle de routage. Nous sommes tous sur le problème.
— Octave Klaba (@olesovhcom) November 9, 2017
Jego pracownicy uwijają się w pocie czoła, by zaradzić jakoś tej sytuacji. Przyczyną awarii jest brak zasilania routerów, a generatory zapasowe nie chcą się uruchomić.
Jak wynika z poniższej mapy, problemy pojawiają się wszędzie tam, gdzie działa OVH: duże serwisy korzystające z hostingu OVH z zachodniej i środkowej Europy, muszą czekać, aż problem zostanie zażegnany.
#OVH is DOWN @ovh_es @OVH @ovh_support_es pic.twitter.com/i79ivdRYtQ
— SmythSys IT Consult (@smythsys) November 9, 2017
Lista poszkodowanych serwisów wciąż się wydłuża. Problemy z własnymi stronami odnotowały:
- furgonetka.pl
- wirtualnemedia.pl
- android.com.pl
- niezalezna.pl
- plusliga.pl
- lsk.pspl.pl
- fcbarca.com
- blk.pl
- baselinker.com
- legia.net
- jakdojade.pl
- salon24.pl
- kwejk.pl
- repostuj.pl
- pkp.pl
- biedronka.pl
- playboy.pl
- shoplo.pl
Octave Klaba na bieżąco informuje o postępach prac na swoim profilu na Twitterze:
SBG: 2 routing rooms are UP powered by gen. EDRF still down. ETA: 15min
RBX: the DB of the optical node in RBX is corrupted. All links are still down. We upload the backup. ETA: 30min— Octave Klaba (@olesovhcom) November 9, 2017
W takiej sytuacji pozostaje jedynie uzbroić się w cierpliwość, aż francuski gigant hostingowy poradzi sobie z awarią.
[AKTUALIZACJA]
Część stron internetowych dotkniętych awarią z powrotem działa. Otrzymaliśmy też oficjalny komentarz z polskiego oddziału OVH, który przytaczam poniżej:
Z uwagi na awarię części sieci szkieletowej OVH oraz niedostępność zasilania w centrum danych Strasbourg, część klientów OVH nie ma dostępu do usług zlokalizowanych w centrach danych w Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Francji. Dostęp do usług jest możliwy w centrach danych: w Warszawie, Kanadzie oraz w centrum danych P19 Paryż – Francja. Pracujemy nad przywróceniem dostępu do usług.
W związku z awarią dostaliśmy również oficjalne oświadczenie, którego pełną treść cytujemy poniżej:
Dziś rano miały miejsce dwa niezależne od siebie incydenty: pierwszy miał wpływ na francuskie centrum danych w Strasburgu (SBG), drugi dotknął usługi zlokalizowane w Roubaix na północy Francji (RBX). W centrum w Strasburgu (SBG) działają 3 centra danych OVH, a 1 jest w budowie. W RBX uruchomionych jest 7 centrów danych.
Strasburg (SBG):
Centrum danych w Strasburgu doświadczyło problemów z energią elektryczną. Zasilanie zostało wznowione, a usługi dla klientów firmy są przywracane. Dla części klientów firmy usługi i serwisy na nich hostowane są już dostępne. Czas przywrócenia pozostałych usług wyniesie od 5 minut do 3-4 godzin.
System monitoringu OVH pozwala na bieżąco sprawdzać, którzy klienci nadal odczuwają skutki awarii – firma cały czas pracuje nad ich przywróceniem.Roubaix (RBX):
Wystąpił problem z naszą siecią światłowodową, która łączy centrum danych w Roubaix z punktami pozwalającymi na połączenie z innymi sieciami, zlokalizowanymi w Paryżu, Frankfurcie, Amsterdamie, Londynie oraz Brukseli. Źródłem problemu był błąd oprogramowania na sprzęcie sieciowym, który spowodował utratę konfiguracji i trudności z połączeniem w RBX. Z chwilą zdiagnozowania problemu, pracownicy OVH uruchomili kopię zapasową konfiguracji oprogramowania, a centrum danych może ponownie działać. Incydent w Roubaix został już rozwiązany. Obecnie zespół OVH razem z producentem oprogramowania szuka źródła błędu, aby wyeliminować podobne zdarzenia w przyszłości.
OVH obecnie sprawdza informacje o czasie przywrócenia pełnego działania centrum danych w Strasburgu dla wszystkich usług oraz klientów firmy. OVH opublikuje ponadto wszystkie szczegóły techniczne dotyczące źródła obu incydentów.
Bardzo i szczerze przepraszamy wszystkich naszych Klientów oraz Użytkowników sieci, którzy zostali dotknięci przez zaistniałą sytuację. Doświadczyliśmy jednocześnie dwóch, niezależnych zdarzeń, które wpłynęły na wszystkich Klientów Roubaix (RBX) między godziną 8:15 a 10:37 oraz wszystkich Klientów centrum danych w Strasburgu między godziną 07:15 a 11:15. Prace nad przywróceniem pełnego działania data center w Strasburgu nadal trwają.
Octave Klaba, CEO OVH
źródło: ovh.pl dzięki Spidersweb