MasterCard
MasterCard | Image Library

Orlen i PKO BP rozpoczęli publiczne testy eParagonu

Krajowa Izba Rozliczeniowa, PKN Orlen, PKO Bank Polski i należący do niego operator terminali płatniczych eService, rozpoczęli pilotaż programu eParagon. Z możliwości zapisania paragonu na nośniku elektronicznym skorzystają pod koniec czerwca klienci PKO BP tankujący na wybranych stacjach Orlenu.

Zgodnie z zapowiedzią Adama Marciniaka – wiceprezesa PKO BP – pilotażowe wdrożenie programu eParagon na wybranych stacjach, których operatorem jest koncern PKN Orlen, potrwa do końca bieżącego roku. W ramach pilotażu klienci, którzy zapłacą kartą płatniczą wydaną przez bank, otrzymają elektroniczny paragon zapisany w swojej bankowości elektronicznej iPKO.

Żeby skorzystać z eParagonu trzeba łącznie spełnić następujące kryteria:

  • posiadać konto w PKO BP i wydaną do niego kartę płatniczą;
  • uruchomić usługę eParagon w bankowości elektronicznej PKO BP;
  • dokonać zakupu przy użyciu karty do powiązanego z eParagonem konta na stacji Orlen, na której prowadzony jest pilotaż.

Proces generowania eParagonu będzie przebiegał następująco. eService, jako agent rozliczeniowy, będzie odpowiedzialny za transfer wygenerowanego paragonu elektronicznego na serwery KIR. KIR przekazuje dane paragonu do PKO BP, który udostępnia go klientowi poprzez bankowość elektroniczną. Zebrane podczas pilotażu dane posłużą do opracowania ostatecznego modelu usługi, który zostanie udostępniony zainteresowanym firmom.

Jako że na dzień dzisiejszy polskie prawo nie przewiduje możliwości zastąpienia tradycyjnego paragonu rozwiązaniem proponowanym przez PKO BP, kupujący odejdzie od kasy z tradycyjnym, papierowym paragonem w ręce. Należy zatem pamiętać, że na tym etapie posiadanie eParagonu nie wywołuje wiążących skutków prawnych. Nie będzie można zatem np. wykorzystać go w procesie reklamacyjnym. Po stronie prawodawcy powstaje zatem zadanie uregulowania skutków prawnych paragonów elektronicznych przed wprowadzeniem rozwiązania docelowego na rynek.

Papierowy dowód zakupu to współcześnie bardzo archaiczne rozwiązanie. Łatwo go zgubić, zniszczyć, szybko blaknie stając się bezużytecznym. Jest również szkodliwy przez środowiska – produkcja papieru termicznego wiąże się z emisją nieobojętnych biologicznie substancji do ekosystemu.

eParagon jest kolejnym przedsięwzięciem z kategorii fintech powstającym we współpracy KIR i PKO BP. W ubiegłym roku pierwszym klientom banku udostępniono możliwość otrzymania dokumentów elektronicznych w formie plików PDF, których hash jest zapisywany w technologii blockchain, co umożliwia potwierdzenie autentyczności i niezmienności dokumentu przez zaufaną trzecią stronę (w tym przypadku KIR).

Z perspektywy klienta eParagon to bardzo wygodne rozwiązanie. Jego wdrożenie wymaga jednak sporych nakładów pracy po stronie banków, akceptantów kart płatniczych i rządu. Pozostaje mieć nadzieję, że wszyscy zainteresowani szybko uporają się z trudnościami i już za niedługo odchodząc od kasy nie usłyszymy pytania „czy wyrzucić paragon?”.

Źródło: PKO BP