Nvidia publikuje kilka informacji na temat nowych kart graficznych dla laptopów – GeForce MX250 i MX230

Wydawałoby się, że jak grać na PC, to tylko na „stacjonarce”, ale prawda jest taka, że laptopy też potrafią nieźle sprawdzać się w roli centrum rozrywkowego. I wcale nie trzeba dobierać podzespołów z najwyższej półki, bo te najbardziej liczące się gry potrafią być obsłużone nawet przez zintegrowane lub dedykowane karty graficzne, montowane w notebookach średniej i niskiej klasy. Właśnie dla takich sprzętów przeznaczone są nowe układy Nvidii.

Jasne – na GeForce MX150 i GeForce MX130 nie dało się grać w Wiedźmina na wysokich detalach, ale obniżając rozdzielczość do 720p można było uzyskać średnio 30 kl./s, więc było to swego rodzaju osiągnięciem. Nowe karty graficzne, które zastąpią wspomniane układy, nadal będą ustępować wydajnością GTX-om 1050 i 1050 Ti, ale będą szybsze od swoich poprzedniczek i – przede wszystkim – od zintegrowanych chipsetów Intela. Nadadzą się świetnie do cienkich i lekkich laptopów, które nie byłyby w stanie pomieścić większych zestawów chłodzących.

GeForce MX250 i GeForce MX230 oparte są na poprzedniej generacji architektury Pascal od Nvidii, która stanowi podstawę dla procesorów graficznych GeForce GTX 10xx dla komputerów stacjonarnych i laptopów. Producent twierdzi, że wzrost wydajności to odpowiednio 3,5x i 2,6x względem zintegrowanego procesora graficznego Intel UHD 620. Testy przeprowadzono w asyście procesora Intel Core i5-8265U, czyli jednego z najnowszych układów z rodziny Whiskey Lake. Nvidia nie podzieliła się jednak informacjami, na jakich grach były testowane nowe karty graficzne.

Nie wiadomo też, jak dokładnie wypadają na tle MX150 i MX130. Jasne jest tylko, że większe zmiany nastąpią w słabszej wersji układu, ze względu na to, że GeForce MX130 bazował na starszym rdzeniu Maxwell, a nowy MX230 – już na tym samym, co nowszy MX250, który ma być lekką modyfikacją MX150.

GeForce GeForce’owi nierówny

W gruncie rzeczy, Nvidia nie podzieliła się nawet dokładną specyfikacją nowych chipów. Mamy tylko listę obsługiwanych standardów, w tym DirectX 12, Vulkan 1.1, OpenGL 4.6 i OpenCL 1.2. Wiemy również, że oba procesory graficzne korzystają z interfejsu PCIe 3.0 i obsługują pamięć GDDR5 (MX230 z 2 GB RAM, zaś MX250 z 4 GB RAM). Niektóre ich funkcje będą mogły być modyfikowane przez producentów laptopów, dlatego Nvidia zaleca sprawdzanie specyfikacji publikowanych przez firmy.

GeForce MX250 i GeForce MX230 będą konkurować z Radeonami Vega od AMD. Ciekawe, jak będzie przedstawiał się rynek kart graficznych dla laptopów w nadchodzących miesiącach. Niektórzy sugerują, że rynek zintegrowanych układów graficznych wkrótce stanie się znacznie potężniejszy niż dotychczas. Skoro tak „skompresowane”, wcale nie najdroższe karty będą w stanie zapewniać godziwą rozgrywkę nawet w nowych grach, to potężne gamingowe notebooki będą powoli tracić na znaczeniu.

 

źródło: Nvidia przez Gadgets360