Nowy serwis subskrypcyjny Apple nadchodzi - firma zabierze wydawcom 50 procent zysków ze sprzedaży ich publikacji

Nowy serwis subskrypcyjny Apple nadchodzi – firma zabierze wydawcom 50 procent zysków ze sprzedaży ich publikacji

Apple pracuje nad stworzeniem serwisu udostępniającego gazety, czasopisma i dostęp do serwisów za paywallem w ramach comiesięcznej subskrypcji. Uiszczając stałą opłatę, dostalibyśmy – na wzór Apple Music – dostęp do setek dzienników i magazynów. Według ostatnich informacji partnerzy marki – wydawnictwa pracujące nad stworzeniem poszczególnych tytułów, dostaną od amerykańskiej firmy jedynie 50 procent zysków ze sprzedaży cyfrowych wersji swoich gazet.

Połowa przychodów z subskrypcji należeć będzie do firmy z Cupertino – pozostałe pięćdziesiąt procent ma być rozdzielone na wszystkie wydawnictwa w oparciu o popularność udostępnionych przez nie tytułów. Wydawcy czasopism są oburzeni podejściem Apple do podziału zysków – uważają, że taka praktyka jest wobec nich nieuczciwa i wprost zarzucają firmie Tima Cooka chciwość. Dodatkowo nie jest do końca jasne w jaki sposób wyliczony zostanie dokładny podział wpływów pomiędzy twórców cyfrowej prasy. 

Pomysł na stworzenie aplikacji do udostępniania prasy narodził się po przejęciu przez Cupertino firmy Texture – umożliwiającej czytelnikom dostęp do cyfrowych wersji ich ulubionych papierowych czasopism. Na podstawie doświadczeń zakupionej marki, Apple zamierza stworzyć system opierający się na długofalowych relacjach z czytelnikami, opierając się na swojej pozycji w świecie dostępu do usług cyfrowych.

Branża wydawnicza na świecie przeżywa kryzys – wydania papierowe sprzedają się coraz gorzej, a ich płatne nakłady cyfrowe konkurować muszą z darmowymi internetowymi portalami informacyjnymi i rozrywkowymi. Firma Apple obiecuje, że sprzedaż czasopism za jej pośrednictwem nawet dziesięciokrotnie zwiększy dochód właścicieli poszczególnych tytułów, w porównaniu z zarobkami jakie oferowało im Texture. Taka wizja wydaję się być – według wydawców, nierealna.

Apple testuje komputery Mac z ekranami dotykowymi i rozpoznawaniem twarzy Face ID

Nowa platforma ma w pewnym sensie zastąpić działanie aplikacji Apple News. Przyciąga ona około 90 milionów użytkowników miesięcznie, nie przynosi jednak firmie odpowiednich zysków – możliwe więc, że obie aplikacje zostaną w jakiś sposób połączone. 

Cena subskrypcji nowej usługi ma wynosić około 10 dolarów miesięcznie – w jej ramach Apple ma gwarantować nielimitowany dostęp do wszystkich najbardziej poczytnych światowych tytułów. Patrząc na obecną politykę firmy w kwestii podziałów zysków trudno nie odnieść wrażenia, że pomysł może być trudny do zrealizowania.

Platforma ma ruszyć już wiosną tego roku.

Według najnowszych doniesień, Apple szykuje również wprowadzenie usługi telewizji strumieniowej mającej konkurować z największymi graczami na rynku VoD. 

źródło: adage.com  engadget.com