Nie działa internet w tablecie? Oto kilka porad, które mogą okazać się pomocne

Pewnego razu zdarzyła mi się dość przykra przygoda – po podpisaniu kolejnej umowy na internet mobilny świeżo włożona do tabletu karta SIM nie chciała współpracować. Sprawdzałam kartę na różnych urządzeniach z różnym skutkiem, kilka razy odwiedziłam salon jednego z operatorów, poświęciłam dość dużo czasu na znalezienie w sieci rozwiązania mojego problemu, skończyło się ostatecznie na telefonie na infolinię sieci komórkowej, gdzie wreszcie dowiedziałam się, w czym rzecz. Postanowiłam zatem spisać kilka najważniejszych, moim zdaniem, porad, które mogą pomóc w takiej sytuacji, byście ewentualnie wiedzieli na przyszłość.

Wspomniana przeze mnie wyżej sytuacja była tym bardziej irytująca, że w grę wchodził dostęp do sieci w tablecie mojej mamy, która sama problemu raczej by nie rozwiązała. Byłam święcie przekonana, że po chwili spędzonej z produktem i kartą SIM w środku uda mi się dojść do tego, co jest powodem problemów. Niestety, potrwało to „dłuższą chwilę”. A samo rozwiązanie, jak się w końcu okazało, było banalne i dosłownie pod nosem. Bo przecież „szewc bez butów chodzi”, a „najciemniej pod latarnią”.

Internet mobilny – ustawienia

Przejdźmy do konkretów. Problem z internetem, o którym mowa, dotyczył sieci Plus. Okazało się, że po włożeniu karty do urządzenia automatycznie zostały pobrane prawie prawidłowe ustawienia internetu. Ale to „prawie” robiło tu wielką różnicę. Żeby było ciekawiej – później wyszukałam dane bezpośrednio na stronie operatora (konfigurator). Były dokładnie takie same, jak te, co się pobrały wcześniej. Oto, co tam znajdujemy:

nazwa: Plus
APN: plus
typ uwierzytelniania: PAP
typ APN: default lub internet

Po rozmowie z konsultantką okazało się jednak, że powyższe ustawienia nie mają prawa działać. Wszystko przez to, że w polu APN musi znajdować się słowo „internet”. Po zmianie zawartości pola, internet automagicznie zaczął działać.

Ustawienia, które są w tym momencie – Plus:
nazwa: internet
APN: internet
proxy: nieustawione (tj. puste pole)
port: nieustawione
nazwa użytkownika: nieustawione
hasło: nieustawione
serwer: nieustawione
MMSC: nieustawione
proxy MMS: nieustawione
port MMS: nieustawione
MMC: 260
MNC: 01
typ uwierzytelnienia: PAP
typ APN: default,supl
protokół APN: IPv4
protokół roamingu APN: IPv4
połączenie: nieokreślony
typ operatora wirtualnej sieci komórkowej: brak

Na wypadek, gdybyście kiedyś potrzebowali danych konfiguracyjnych internetu w poszczególnych sieciach – załączam poniżej. Oczywiście działają niezależnie od tego czy korzystamy z tabletu z 3G czy z 4G LTE.

T-Mobile (konfigurator)

nazwa: internet
APN: internet
protokół MMS: WAP 2.0
MCC: 260
MNC: 02
typ uwierzytelniania: PAP
typ APN: internet (lub, jeśli nie działa: default,hipri,dun,supl)
pozostałe pola: puste

Play (konfigurator)

APN: internet
MCC: 260
MNC: 06
typ APN: default (lub, jeśli nie działa: default,supl)
numer dostępowy: *99#
dns: dynamiczny

Orange (konfigurator):

nazwa: Orange Internet
APN: internet
nazwa użytkownika: internet
hasło: internet
typ uwierzytelniania: PAP (lub, jeśli nie działa, Chap)
typ APN: default

Co trzeba sprawdzić, gdy nie działa internet mobilny?

  • czy włączona jest transmisja danych
  • czy wpisane są odpowiednie ustawienia sieci komórkowej (zwłaszcza „internet” w polu „APN”)
  • czy karta SIM została wykryta przez nasze urządzenie (jeśli nie, najczęściej rozwiązaniem będzie zrestartowanie urządzenia)
  • czy karta SIM została włożona do gniazda w odpowiednią stronę (teoretycznie nie powinno być innej możliwości, ale różne rzeczy już widziałam…)
  • czy znajdujemy się w zasięgu sieci komórkowej
  • czy nie skończył nam się pakiet internetu (w przypadku ofert abonamentowych)

Aero2: captcha co godzinę

Aero 2

Wciąż sporą popularnością cieszy się darmowy dostęp do internetu, czyli Aero2. W dalszym ciągu jednak pojawia się całe mnóstwo pytań odnośnie konfiguracji Aero2 w tabletach (i nie tylko). Największy problem polega chyba na tym, że ustawienia sieci nie są pobierane na urządzenia automatycznie, przez co internet nie zaczyna działać od razu. Po włożeniu karty SIM do tabletu trzeba przejść do punktów dostępowych (po kolei: menu -> ustawienia -> sieci komórkowe -> punkty dostępowe) i tam dodać nowy.  Wpisać należy wyłącznie jedno słowo w jednym polu.

APN: darmowy
użytkownik: puste pole
hasło: puste pole
reszta pól bez zmian

Całość procesu należy zakończyć kliknięciem kropki przy nazwie wprowadzonego APN-u.

WiFi

Internet mobilny mamy już „załatwiony”, przyjrzyjmy się zatem łączności bezprzewodowej WiFi.

Co trzeba sprawdzić, gdy nie działa WiFi?

  • czy włączone jest WiFi
  • czy jesteśmy połączeni z jakąś siecią
  • czy prawidłowo wpisaliśmy hasło (jeśli nie, zazwyczaj wyskakuje informacja o problemie z uwierzytelnieniem lub po prostu błędnym haśle)
  • czy sieć, do której się podłączyliśmy, wymaga zalogowania poprzez stronę internetową
  • czy nasz dostawca internetu nie ma chwilowych problemów
  • czy router jest sprawny

To wszystkie sposoby, które mogą pomóc rozwiązać problemy z dostępem do internetu w tablecie, jakie aktualnie przychodzą mi do głowy. Jeśli macie swoje sugestie i/lub spotkały Was podobne problemy z siecią – komentarze są Wasze.

Swoją drogą, uważam, że taki wpis na Tabletowo był potrzebny. Gros użytkowników tabletów z pewnością choć raz spotkało się z problemem z dostępem do sieci różnego rodzaju i zastanawiało się, jak go rozwiązać. Tym większą mam nadzieję, że niniejszy poradnik, choć bardzo prosty w swoim przekazie, okaże się pomocy, bowiem raz na jakiś czas spływają do nas pytania odnośnie tego, co ktoś ma zrobić, bo właśnie nie działa mu internet… Teraz będę miała gotową odpowiedź na to pytanie.