W maju 2018 firma Microsoft poinformowała o zainwestowaniu olbrzymiej kwoty 5 miliardów dolarów amerykańskich w internet rzeczy. Wydawało się wtedy, że z takim budżetem z miejsca zdominują rynek. Tak się jednak nie stało, a liderami wydają się być Google czy Amazon. Czy na pewno?
Google jest, Amazon owszem, a gdzie tu Microsoft?
Z frazą internet rzeczy zdecydowana większość miłośników elektroniki użytkowej będzie w stanie powiązać te trzy firmy: Google i ich Asystenta czy Google Home, Amazon Echo i Alexa czy Apple z Siri i HomeKitem. Gdzie tu Microsoft? Pozornie nie jest obecny, jednak tylko pozornie.
Gigant z Redmont przyjął bowiem zgoła inną strategię w porównaniu do swoich konkurentów i postanowił nie wkraczać w ogóle na rynek konsumencki. Skupił się na rozwoju usługi Microsoft Azure i dostarczaniu gotowych rozwiązań firmom, które w swoich produktach udostępnia je użytkownikom. A przykłady firm wykorzystujących Azure można mnożyć.
Zacznijmy jednak od tego najbardziej efektownego, jakim jest firma Rolls Royce, produkująca silniki do samolotów. W skład ich osprzętu wchodzi tysiące czujników generujących terabajty danych. Ich komunikacja z systemem centralnym i między sobą to właśnie internet rzeczy. Dzięki możliwościom platformy Azure zebranie i przetworzenie tak gigantycznej ilości danych jest po pierwsze możliwe, a po drugie prezentowane inżynierom w przejrzystej formie.
Zero konkurencji na rynku B2B
O tym, jak mocno Microsoft spenetrował rynek IoT dla przedsiębiorstw, przekonują dane dotyczące wykorzystania technologii Azure przez firmy z Fortune 500. 95% firm notowanych w tym bardzo prestiżowym rankingu korzysta z Microsoft Azure jako narzędzia do obsługi internetu rzeczy – to prawdziwy nokaut.
Powtórka z historii?
Kilkadziesiąt lat temu Microsoft zaprezentował system Windows, czym praktycznie zmonopolizował rynek systemów operacyjnych dla komputerów osobistych. Teraz okazuje się, że jest prawdziwym dominatorem w kwestii dostarczania rozwiązań internetu rzeczy dla przedsiębiorców.
Czyżby właśnie decydenci z Redmond zapewnili swojej firmie kolejne lata niepodzielnej władzy nad sektorem komputerowym? Cóż, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że właśnie tak się stało, a wraz z popularyzacją IoT będzie rosła popularność Azure, a co za tym idzie, zyski Microsoftu.
Źródło: Medium.com