Microsoft na rynku IoT: niby nieobecny, a dominuje

W maju 2018 firma Microsoft poinformowała o zainwestowaniu olbrzymiej kwoty 5 miliardów dolarów amerykańskich w internet rzeczy. Wydawało się wtedy, że z takim budżetem z miejsca zdominują rynek. Tak się jednak nie stało, a liderami wydają się być Google czy Amazon. Czy na pewno?

Google jest, Amazon owszem, a gdzie tu Microsoft?

Z frazą internet rzeczy zdecydowana większość miłośników elektroniki użytkowej będzie w stanie powiązać te trzy firmy: Google i ich Asystenta czy Google Home, Amazon Echo i Alexa czy Apple z Siri i HomeKitem. Gdzie tu Microsoft? Pozornie nie jest obecny, jednak tylko pozornie.

Gigant z Redmont przyjął bowiem zgoła inną strategię w porównaniu do swoich konkurentów i postanowił nie wkraczać w ogóle na rynek konsumencki. Skupił się na rozwoju usługi Microsoft Azure i dostarczaniu gotowych rozwiązań firmom, które w swoich produktach udostępnia je użytkownikom. A przykłady firm wykorzystujących Azure można mnożyć.

CEO Microsoftu Satya Nadella
CEO Microsoftu Satya Nadella / Microsoft

Zacznijmy jednak od tego najbardziej efektownego, jakim jest firma Rolls Royce, produkująca silniki do samolotów. W skład ich osprzętu wchodzi tysiące czujników generujących terabajty danych. Ich komunikacja z systemem centralnym i między sobą to właśnie internet rzeczy. Dzięki możliwościom platformy Azure zebranie i przetworzenie tak gigantycznej ilości danych jest po pierwsze możliwe, a po drugie prezentowane inżynierom w przejrzystej formie.

Zero konkurencji na rynku B2B

O tym, jak mocno Microsoft spenetrował rynek IoT dla przedsiębiorstw, przekonują dane dotyczące wykorzystania technologii Azure przez firmy z Fortune 500. 95% firm notowanych w tym bardzo prestiżowym rankingu korzysta z Microsoft Azure jako narzędzia do obsługi internetu rzeczy – to prawdziwy nokaut.

Microsoft Surface Laptop 3, Surface Pro 7, Surface Pro X, Surface Earbuds, Surface Neo, Surface Duo
fot. Microsoft

Powtórka z historii?

Kilkadziesiąt lat temu Microsoft zaprezentował system Windows, czym praktycznie zmonopolizował rynek systemów operacyjnych dla komputerów osobistych. Teraz okazuje się, że jest prawdziwym dominatorem w kwestii dostarczania rozwiązań internetu rzeczy dla przedsiębiorców.

Czyżby właśnie decydenci z Redmond zapewnili swojej firmie kolejne lata niepodzielnej władzy nad sektorem komputerowym? Cóż, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że właśnie tak się stało, a wraz z popularyzacją IoT będzie rosła popularność Azure, a co za tym idzie, zyski Microsoftu.

Źródło: Medium.com