Nowa funkcja e-administracji. Już można zameldować się przez internet

Dla wielu wizyty w urzędach to zło konieczne, którego unikają, jeśli tylko to możliwe. I okazuje się, że w niektórych wypadkach naprawdę się da –  również z okazji składania dokumentów meldunkowych. Tak, teraz zameldujemy się bez ruszania się z domu, przez internet.

E-meldunek to pomysł Ministerstwa Cyfryzacji, który został zaaprobowany przez MSWiA. Zamiast urządzać wycieczkę do urzędu gminy, wszystko można załatwić bez wychodzenia z salonu. W ten sposób zameldujemy siebie na stałe lub czasowo, przemeldujemy niepełnoletnie dziecko albo kogoś, kogo reprezentujemy jako pełnomocnik.

Żeby dokonać jakichkolwiek operacji zdalnie, musimy mieć założony profil zaufany – eGo. Otworzy nam on możliwości korzystania z wszystkich formularzy ePUPAP. Dzięki kontu eGo potwierdzimy swoją tożsamość. W ten sposób utrudnia się też życie osobom, które chciałyby się pod nas podszyć.

Tak jak w wypadku „tradycyjnej” formy meldunku, będziemy potrzebować kompletu dokumentów. Dołączamy je w formie elektronicznej – może to być na przykład skan umowy najmu i odpis z księgi wieczystej, poświadczający tytuł prawny do mieszkania (w wypadku, gdy nie jesteśmy właścicielami lokalu). Omówienie potrzebnych „papierów” do przesłania znajduje się na stronie obywatel.gov.pl, która przeprowadzi nas przez cały proces meldunku.

Usługa zameldowania jest bezpłatna, zaś wydanie zaświadczenia na pobyt czasowy kosztuje 17 zł (zaświadczenie o pobycie stałym nie kosztuje nic). Zwykle proces przebiega szybko, gdyż urzędnik melduje nas od razu po otrzymaniu wniosku i kompletu dokumentów. W razie czego można też sprawdzić, czy zostaliśmy już zameldowani.

Owszem, wizyta w urzędzie miejskim w sprawie meldunku nie jest czymś, od czego się umiera. W gruncie rzeczy kolejki szybko topnieją, a osobiście nigdy nie miałem z tą procedurą żadnych problemów. Jednak e-meldunek może okazać się zbawczy dla tych, którym więcej czasu zająłby sam dojazd do urzędu, niż samo złożenie dokumentów.

Choć osobista wizyta w urzędzie nie jest konieczna, to meldować się i tak trzeba. Niektórzy liczyli na to, że obowiązek ten zostanie zniesiony, ale… najwidoczniej jeszcze nie teraz.

 

źródło: obywatel.gov.pl, gov.pl