Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle. JustDrive padło ofiarą swojego sukcesu - Tabletowo.pl

Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle. JustDrive padło ofiarą swojego sukcesu

Dołącz do dyskusji 0

Długo czekałam na moment, w którym będę mogła podjechać na stację benzynową, zatankować i odjechać bez wizyty przy kasie. Płatność przez aplikację to zbawienie. Z tą większą radością podeszłam do premiery JustDrive – programu, który mogłam testować jeszcze przed jego oficjalnym startem. Był świetny. No właśnie – był. Niestety, aplikacja została usunięta z Google Play i App Store. Wreszcie mamy oficjalne stanowisko w tej sprawie.

Nie ukrywam – spodziewałam się tego

Zacznę może od moich początkowych obaw, które miałam jeszcze przed premierą JustDrive. Wiecie, jak to jest. Podjeżdżacie na stację, poza paliwem kupujecie kawę (ja robię to za literalnie KAŻDYM razem, gdy tankuję), hot-doga albo inne rzeczy. Dodatkowo warto mieć na uwadze, że produkty sprzedawane na stacjach są najbardziej marżowe, a więc odcięcie – w tym przypadku Orlenu – od tego źródła dochodu, to swego rodzaju zbrodnia. Kolejna rzecz to zniżki. JustDrive opracował świetny program polecający, dzięki czemu można było dobić do maksymalnie 50-procentowej zniżki na paliwo przez określony czas. A, skoro jak już wspomniałam, na paliwie jest najniższa marża, obniżanie cen przez dawanie wysokoprocentowych rabatów – co było od razu pewne – mogło być dla stacji nie na rękę.

Od strony klienta wszystko wyglądało świetnie – brak straty czasu spędzanego w kolejce do kasy, omijanie pytań o hot-doga czy ciasteczka do kawy, a wreszcie ograniczenie czasu tankowania do niezbędnego minimum. Do tego jedna zbiorcza faktura na koniec miesiąca. Niestety, od strony stacji paliw całość wydawała się niezbyt rentowna, na co zresztą sami też zwracaliście uwagę w komentarzach, co mogło wskazywać na zapowiadające się problemy.

Wykrakaliście!

Dosłownie dzień po premierze aplikacji, wszyscy jej użytkownicy otrzymali SMS-y z informacją o chwilowych problemach technicznych, które miały potrwać maksymalnie kilka dni. Jakiś czas później program zniknął zarówno z Google Play, jak i App Store – bez żadnego słowa tłumaczenia ze strony jego twórców. Użytkownicy zaczęli się niecierpliwić i dopytywać, o co w tym wszystkim chodzi. Dziś mamy wreszcie oficjalne stanowisko w tej sprawie. Nie jest kolorowo. Twórcy JustDrive zapewniają, że robili wszystko, by zaistniałą sytuację rozwiązać szybko i skutecznie. Niestety, okazało się to niemożliwe.

Dziwi mnie to tym bardziej, że rozmowy w sprawie współpracy między JustDrive a PKN Orlen zostały rozpoczęte w połowie poprzedniego roku… Z ważnych danych warto wiedzieć, że umowa zakładająca wspólne działania obu firm przez okres 3 lat została podpisana 31 sierpnia, z kolei w grudniu aneksy, umożliwiające funkcjonowanie na infrastrukturze mFLOTY Orlenu. Nic nie zapowiadało klapy. Zarówno od strony JustDrive, jak i PKN Orlen.

W oficjalnym oświadczeniu czytamy:

(…) równolegle z pozytywnym szumem związanym z aplikacją oraz planami jej dalszego rozwoju, u naszego partnera pojawiły się wątpliwości, głównie dotyczące obopólnych korzyści z funkcjonowania JustDrive. PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótkim e-mailu zaledwie kwadrans przed.

Przez dwa tygodnie rozmów nie otrzymaliśmy od PKN ORLEN odpowiedzi, które parametry naszej obecnej umowy są niezgodne z interesem partnera. Na dotychczasowych spotkaniach mediacyjnych nie dostaliśmy ani precyzyjnych odpowiedzi, ani żadnej propozycji rozwiązania sytuacji, która pozwoliłaby nam przywrócić usługi dla kierowców. Tym samym umowy, które mieliśmy zawarte na okres 3 lat zostały nam wypowiedziane w trybie natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Sytuacja ta dziwi tym bardziej, że nic jej nie zapowiadało. BusinessInsider przywołuje wypowiedź Pawła Dolecińskiego, dyrektora z Orlenu, z konferencji wprowadzającej JustDrive:

To był strzał w dziesiątkę, nie boimy się, jesteśmy otwarci na to. Normalną rzeczą i naturalną w biznesie jest to, że może pojawić się kanibalizm. Będzie taka sytuacja, że klient, który jest naszym klientem, będzie mógł być klientem justdrive. Mamy to rozwiązanie prawne, formalne, w umowach zapisane, w związku z tym nie boimy się.

Pomimo powyższych słów trudno nie odnieść wrażenia, że Orlen wycofał się rakiem z JustDrive, bo sam mógłby stworzyć podobną usługę – w końcu całość działała na infrastrukturze mFLOTA. Nie zdziwię się, jeśli w szeregach firmy pojawiła się myśl, że wystarczyłoby ją tylko odpowiednio rozbudować albo przebudować – proponując np. kolejne rabaty na kawę czy pozostały asortyment dostępny na stacji. Jak jednak było naprawdę – tego się chyba nie dowiemy. Choć oczywiście poprosiłam o komentarz całej sprawy przedstawiciela prasowego Orlenu – aktualnie czekam na odpowiedź.

Nie ukrywam, że bardzo smuci mnie ta sytuacja. Zwłaszcza, że JustDrive jest projektem, który nie zamierzał spocząć na laurach. W planach było wprowadzenie usługi samochodu na abonament czy rozwinięcia projektu na skalę międzynarodową.

Czy to się jeszcze uda? Czy aplikacja wróci? Cóż, mam wielką nadzieję, że TAK. To jeden z niewielu projektów w ostatnim czasie, w który naprawdę uwierzyłam. I nie tylko ja – zaledwie pierwszego dnia z aplikacji skorzystało ponad dwa tysiące klientów biznesowych.

JustDrive, trzymam za Was kciuki. Wróćcie silniejsi. Ale wróćcie ;)

Pełna treść oświadczenia dostępna jest w oświadczeniu podlinkowanym w źródle.

Aktualizacja

Otrzymałam komentarz od Orlenu, jego pełna treść poniżej:

W związku z niewywiązaniem się przez firmę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. (Just Drive), z postanowień umownych, PKN ORLEN podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy o współpracy. Głównym powodem zakończenia współpracy była sytuacja, w której udostępniony klientom przez spółkę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami. Pragniemy przy tym podkreślić, że PKN ORLEN, w każdym momencie współpracy z ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o., działał i nadal działa zgodnie z postanowieniami umownymi i obowiązującymi przepisami prawa, a także dobrymi praktykami rynkowymi.

Informujemy również, że już od dnia udostępnienia aplikacji klientom, tj. 01.02.2018 r. PKN ORLEN podjął rozmowy z firmą ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. aby wypracować takie warunki współpracy, które pozwoliłyby na funkcjonowanie aplikacji Just Drive zgodnie z deklarowanym przez tą firmę i uzgodnionym z PKN ORLEN scenariuszem biznesowym. Wszystkie podjęte próby znalezienia porozumienia okazały się nieskuteczne. W związku z powyższym PKN ORLEN podjął decyzję o wstrzymaniu dalszych rozmów.

Jednocześnie pragniemy podkreślić, że PKN ORLEN, myśląc o budowie wartości, niezależnie od perspektywy biznesowej, aktywnie angażuje się w innowacyjne projekty i wspieranie polskiej przedsiębiorczości. Stąd bieżąca współpraca z polskimi ośrodkami naukowymi w zakresie badań i rozwoju, a także wdrażanie innowacyjnych pomysłów realizowanych przez polskie firmy. Nie ma jednak miejsca w Koncernie na współpracę z nierzetelnymi kontrahentami, którzy nie przestrzegają zobowiązań umownych i zasad etyki biznesowej.

źródło: JustDrive na Facebooku; businessinsider

POLECAMY RÓWNIEŻ:

JustDrive: skróć wizytę na stacji do minimum, płać przez aplikację i oszczędzaj na paliwie

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na maila.

Komentarze

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona