Kobieta z telefonem

Polskie nastolatki korzystają ze smartfonów częściej niż ich rówieśnicy z USA, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii

Ciekawe wyniki przedstawiono w kontekście badań nastolatków i ich przyzwyczajeń w zakresie korzystania z różnych sprzętów elektronicznych. Młodzież z Polski wyraźnie częściej korzysta ze smartfonów od ich równolatków z innych krajów.

Przedział wiekowy badania to 14-18 lat. Spośród grupy nastolatków z państw takich jak Polska, USA, Wielkiej Brytania, Hiszpania, Turcja i Brazylia, największy odsetek użytkowników smartfonów odnotowano właśnie w naszym kraju – aż 71%. Nieco rzadziej smartfony widywane są u młodych Hiszpanów (59%) oraz mieszkańców Turcji (51%). To o tyle ciekawe, że w powszechnym odbiorze, to nastolatki ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii mają opinię „przylepionych do ekranów”. Tymczasem statystyki przedstawiają tę sprawę całkiem inaczej.

Innym interesującym wynikiem jest to, że wśród nastolatków korzystających ze Smart TV, również najwięcej jest młodych Polaków. Najmniej popularne są tablety i przenośne konsole do gier. Za to konsole kochają Brytyjczycy i Amerykanie.

Smartfon służy głównie do grania

Nie powinno to chyba dziwić rodziców, którzy przestali się już łudzić, że kupują nastolatkowi telefon, żeby być z nim w kontakcie. W większości krajów sposób użytkowania smartfonów przez starsze dzieci jest bardzo podobny. W Polsce 59% z nich instaluje na telefonie gry i aktywnie z nich korzysta. Podobnie rzecz się ma z aplikacjami do odtwarzania muzyki i wideo. Na trzecim miejscu znalazły się apki społecznościowe.

Ta ostatnia rzecz dość mocno kontrastuje z tendencjami z innych krajów. O ile nastolatki z Polski wskazują na używanie aplikacji społecznościowych w 37 procentach przypadków, tak na przykład ich rówieśnicy z Hiszpanii, USA i Wielkiej Brytanii, odpowiadają tak tylko w – odpowiednio – 7, 5 i 3 procentach.

Ciekawi mnie dobór nastolatków biorących udział w badaniach, bo dane te stoją w sprzeczności z tym, co do tej pory wydawało mi się, że wiem o młodzieży spoza Polski. Może czas zweryfikować swoje nastawienie. Albo źródła statystyk.

Wyniki zaprezentowano zgodnie z 2300 wywiadami, które odbyły się w I kwartale 2019 roku. Poprowadziła je agencja badań rynku i opinii SW Research metodą CAWI (on-line), z wykorzystaniem platformy internetowej ankieteo.pl. Za rekrutację międzynarodowej próby odpowiadał portal Gamekit.com.

źródło: wirtualnemedia.pl