Elon Musk znany jest z wielu kontrowersyjnych wizji, które mają zrewolucjonizować świat transportu. Jedną z nich jest pojazd poruszający się po szynach jak pociąg i osiągający prędkość samolotu. Ma on być dostępny dla wszystkich ze względu na niską cenę usługi przewozowej. Maszyna poruszałaby się w rurze, w której panowałoby niskie ciśnienie. To z kolei umożliwiłoby „oszukanie” fizyki i zminimalizowanie działania oporów powietrza. Koncepcja ta znana jest pod hasłem „Hyperloop”. Polskie przedsiębiorstwo, Hyper Poland, ma realne szanse zrealizować tę ideę.
Choć sceptyków nie brakuje, nie można zaprzeczyć, że istnienie Hyperloopu ułatwiłoby życie. W transporcie najważniejsze są czas, pieniądze i bezpieczeństwo. A Hyperloop ten czas pozwala zaoszczędzić. Wówczas można byłoby studiować bądź pracować na jednym skraju Polski, a mieszkać na drugim. Podróże między różnymi krańcami naszego państwa zajęłyby co najwyżej godzinę.
Początki działalności Hyper Poland proste nie były. Startup walczył z mocnymi przeciwnikami w wielu europejskich konkursach i jak jego zarząd sam wspomina, podczas gdy wielu reprezentantów mogło liczyć na szczodre dofinansowania, oni liczyli tylko na swoje pomysły. Mimo to Polacy nie poddali się, wciąż pracowali z ogromną pasją i zbierali pieniądze, aby wprowadzić tę ideę w życie. W kwietniu tego roku firma poinformowała opinię publiczną, że zebrała już milion złotych dzięki datkom inwestorów z 28 krajów.
To jednak nie wszystko! 14 maja dowiedzieliśmy się, że startup otrzymał dofinansowanie w wysokości 16,5 mln złotych od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pieniądze te zostaną przeznaczone na testowanie koncepcji. Ta bowiem różni się od zaprezentowanej przez Muska. Polska firma opracowała sposób, który pozwoli na przystosowanie obecnie istniejących torów do kolei magnetycznej. Projekt ten wiąże się z zaoszczędzeniem finansów, ponieważ stawianie od zera infrastruktury przystosowanej do danego środka transportu, np. metra, generuje ogromne koszty.
Najpierw zbudowany zostanie tor w skali 1:5, zaś następnym krokiem będzie stworzenie pełnoskalowego prototypu maszyny i torów. Tory rozciągać się mają na długość 500 m i osadzone zostaną w Żmigrodzie. Pojazd będzie mógł się na nich rozpędzić do 300 km/h.
Hyper Poland zachęca do wpłacania datków na rzecz tego innowacyjnego środka transportu tutaj.