Volvo stawia na hybrydowe Diesle. Małe zmiany, zauważalny efekt

Na polski rynek trafiają właśnie pierwsze modele szwedzkiego producenta wyposażone w wysokoprężne jednostki wspierane przez układ mild-hybrid.

Najnowsza, trzecia generacja silników Drive-E trafi początkowo do największego SUV-a w gamie marki. Volvo XC90 B5 AWD zostanie wyposażone w sinik Diesla o mocy 235 KM ze wspomagającym układem mild-hybrid o mocy 14 KM. Jednostka ta ma wyróżniać się jeszcze mniejszą emisją dwutlenku węgla oraz innych spalin w porównaniu do starszych rozwiązań. W odróżnieniu od dotychczasowej nomenklatury stosowanej przez szwedzki koncern, modele wyposażone w nowe rozwiązanie będą nosiły oznaczenie B od angielskiego zwrotu Brake Recovery.

Nowy układ wymagał od szwedzkich inżynierów sporych zmian. Tym uległ przede wszystkim sposób odzyskiwania energii. W standardowym samochodzie, energia kinetyczna pojazdu podczas hamowania zamieniana jest w energię cieplną. W przypadku samochodów Volvo wyposażonych w system KERS energię kinetyczną zamienia się w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze o napięciu 48 V. Zachowana w ten sposób, służy jako wsparcie silnika spalinowego przy ruszaniu i przyspieszaniu. By to osiągnąć Volvo musiało zastąpić konwencjonalny alternator modułem ISG (Integrated Starter Generator) o mocy 10 kW.

Volvo XC90 B5 Momentum

Dodanie modułu ISG poskutkowało sporymi zmianami w samej pracy silnika. Volvo wyposażone w to rozwiązanie produkuje mniej drgań oraz wibracji co przekłada się na mniejszy hałas we wnętrzu. Poprawiła się także sama elastyczność pracy silnika, zwłaszcza podczas spokojnej, płynnej jazdy. To za sprawą dodatkowych 40 Nm generowanych przez moduł ISG. Dzięki temu rozwiązaniu w dwutonowym XC90 B5 o długości niemal pięciu metrów, poziom emisji wynosi 159 g CO2/1 km.

Obok dodania komponentu elektrycznego, konstruktorzy poprawili także pozostałe elementy silnika spalinowego. Intercooler otrzymał dodatkowe chłodzenie cieczą. Zastosowano nowy, sztywniejszy blok silnika. Przy okazji zmieniono sterowanie automatyczną skrzynią biegów: z mechanicznej na układ shift by wire.

Volvo XC90 B5 Momentum (235 + 14 KM) jest już dostępne na polskim rynku w cenie startującej od 283 700 zł. Niebawem dołączy do niego mniejszy model XC60 B4 (197 KM + 14 KM).

Źródło: Volvo