Czy Huawei przegonił w Polsce Samsunga? Spójrzmy na raport sprzedaży smartfonów z początku tego roku

Informacje te budzą sporo emocji. Od lat najsilniejszą pozycję na rynku smartfonów w Polsce ma Samsung, ale jego dominacja zaczyna topnieć. Polacy pokochali dobrze wyceniane urządzenia od Huawei, stąd coraz częściej widać je w rękach konsumentów. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w kwietniu Huawei po raz pierwszy prześcignął Samsunga w liczbie sprzedanych smartfonów.

Na wnioski o kondycji Huawei i Samsunga w Polsce składają się dane z dwóch źródeł. Raporty IDC pokazują, ile urządzeń danego producenta powędrowało do sklepów i operatorów, zaś tabele od GfK prezentują informacje dotyczące liczby realnie sprzedanych urządzeń – takich, które trafiły do klientów, a nie w przestrzeń magazynową na zaplecze elektromarketu.

Z oczywistych względów najbardziej interesuje nas ten drugi zestaw danych, ale na początek przyjrzyjmy się wykresom IDC.

Według niego, w I kwartale 2018 roku sprzedano w Polsce ponad 2,1 mln smartfonów, co jest wzrostem względem roku ubiegłego o 2%. Huawei wraz z Honorem osiągnął 32-procentowy udział w rynku i dzięki nieprawdopodobnie wysokiej sprzedaży, wyprzedził Samsunga o 1%.

Jak podaje Marek Kujda z IDC, „większość urządzeń stanowiły smartfony z serii Lite”, co oznacza, że Huawei zawdzięcza ten skok głównie smartfonom budżetowym i średniakom. Pamiętamy też, że ten rzut na taśmę dotyczy smartfonów, które zostały wysłane do sklepów i operatorów, a nie tych, które realnie trafiły do klientów.

Tę część można by podsumować stwierdzeniem, że jeśli chodzi o liczbę smartfonów dostarczonych do partnerów, to w I kwartale 2018 roku Huawei rzeczywiście przegonił Samsunga.

No, tu wygląda to już trochę inaczej. Z nieoficjalnych danych GfK wynika, że Huawei nie był liderem sprzedaży smartfonów w Polsce w żadnym z pierwszych trzech miesięcy tego roku. Za to taką pozycję zajął w kwietniu, nieznacznie wyprzedzając Samsunga. W polskim oddziale koreańskiego giganta panuje spokój, gdyż w maju spodziewany jest powrót Samsunga na pozycję największego sprzedawcy smartfonów w naszym kraju, ale i tak mamy do czynienia ze znamienną chwilą.

„Kwiecień potwierdził, że utrzymujemy wzrostowy trend. Nasza sprzedaż rośnie dzięki temu, że coraz więcej polskich konsumentów docenia innowacyjną technologię Huawei”
– Jefferson Zhang, Country Manager Huawei CBG Polska

Udział Huawei w rynku smartfonów w Polsce wzrósł w kwietniu w ujęciu ilościowym do 35,8% z 29,3% w marcu. Znaczący wzrost widoczny jest też w perspektywie ostatnich 12 miesięcy – w kwietniu przed rokiem ten wynik wynosił 22,3%. Pod względem wartości sprzedanych telefonów, udział Huawei wzrósł w kwietniu do 33,8% z 24,4% w marcu i z 20,4% w kwietniu przed rokiem – wynika z danych GfK Polonia.

Pojawia się przy tej okazji jedno „ale”. Huawei jeszcze nigdy nie był w Polsce tak blisko Samsunga. Jeżeli ze strony Koreańczyków nic się nie zmieni od strony biznesowej, to możemy się spodziewać, że informacje, takie jak ta, będą pojawiać się w polskich mediach coraz częściej. Oczywistym jest, że Samsung nie odda tak szybko berła króla polskiego rynku smartfonów, jednak konkurencja jak widać nie śpi, działa i coraz mocniej podgryza lidera.

W całej Europie, Huawei jest trzecią smartfonową siłą. Pierwszy jest oczywiście Samsung, zaś po piętach depcze mu Apple.

[AKTUALIZACJA]

Bardzo szybko otrzymaliśmy informacje z GfK dotyczące Samsunga:

Na koniec pierwszego kwartału bieżącego roku udział firmy Samsung w polskim rynku smartfonów wynosił 31,1% (w ujęciu ilościowym). Oznacza to wzrost rok do roku o blisko 2 punkty procentowe. W ujęciu wartościowym firma odpowiadała za 37,3% rynku, w porównaniu do 33,1% na koniec pierwszego kwartału 2017 roku.

Trudno to zrobić z jednego powodu: Samsung podaje informacje o sytuacji „na koniec pierwszego kwartału”, zaś Huawei chwali się przede wszystkim wynikami z kwietnia, czyli z pierwszego miesiąca drugiego kwartału.

Różnice miedzy producentami w Polsce są teraz niewielkie.

Udział firm w polskim rynku smartfonów:

  • Samsung – 31,1% w ujęciu ilościowym (stan na koniec marca)
  • Huawei – 29,3% w ujęciu ilościowym (stan na koniec marca), 35,8% w kwietniu

W ujęciu wartościowym wygrywa Samsung: 37,3% kontra 33,8% u Huawei. Zatem mimo, że w kwietniu Huawei najwyraźniej sprzedał więcej smartfonów, to Samsung zarobił na swoich więcej.

źródło: Telepolis, informacja prasowa, GfK dzięki Kasi
zdjęcie tytułowe: na licencji CC-A 2.0, Morgz