Google dowie się, jakim firmom podaliście swój e-mail

Wszystko po to, żeby wyświetlić jeszcze lepiej spersonalizowane reklamy

Jedną z najbardziej dochodowych gałęzi Google są reklamy internetowe. W interesie ogłoszeniodawców jest to, żeby ich oferta trafiła do jak najlepiej dopasowanej grupy odbiorców. Gigant z Mountain View opracował kolejny, jeszcze dokładniejszy sposób, aby tak się stało. Spodziewam się, że niezbyt Wam się spodoba.

Google buduje profil każdego użytkownika w oparciu o dane zbierane podczas korzystania z wyszukiwarki, serwisu YouTube i smartfona z systemem operacyjnym Android. Do tej bazy chętnie dołączy również listę firm, którym udostępniliście swój adres e-mail (np. sklepom internetowym). Narzędzie nazwane „Customer Match” pozwoli firmom posiadającym adres Waszej skrzynki pocztowej przekazać go do Google. Ono połączy go wtedy z Waszym, stworzonym na podstawie dotychczas zgromadzonych danych, profilem. Pozwoli to jeszcze dokładniej poznać zwyczaje każdego z osobna i tym samym wyświetlić lepiej dopasowane reklamy.

Customer Match Google reklama

Od razu pojawia się zagadnienie bezpieczeństwa adresu e-mail. Google zapowiedziało, że będzie on „wystarczająco” (cokolwiek to znaczy) zaszyfrowany, aby ukryć dane personalne posiadacza. Pojawia się tu pewna nieścisłość, ponieważ Google i tak dowie się, do kogo on należy. Inaczej dopasowanie do odpowiedniego profilu mogłoby okazać się bardzo trudne do wykonania. Dodatkowo nie sprecyzowano, czy brane pod uwagę będą tylko adresy e-mail w domenie gmail.com, czy także wszystkie pozostałe.

To jednak nie jest szczyt pomysłowości Google. W sierpniu zablokowano pomysł (z uwagi na zbyt agresywne ingerowanie w prywatność użytkowników) łączenia w czasie rzeczywistym posiadaczy smartfonów z systemem operacyjnym Android ze sprzedawcami znajdującymi się w okolicy.

Jednak Google nie jest „tym jedynym złym”. Podobne systemy dopasowywania reklam przy użyciu adresu e-mail stosują już Facebook i Twitter.

Źródło: Neowin