Facebook wytacza kolejne działa w walce z dezinformacją
Twitter i Facebook próbują walczyć z fake newsami

W walce z fake newsami Facebook wychodzi na prowadzenie

W 2017 roku zwrot „fake news” stał się słowem roku. W 2018 prawdziwe informacje również nie mają łatwo. Cieszy jednak fakt, że serwisy starają się coś z tym problemem zrobić.

Ostatnie badania, przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda oraz Uniwersytetu w Nowym Jorku, analizowały skuteczność rozprzestrzeniania się artykułów na fałszywych stronach informacyjnych, czyli stworzonych tylko po to, aby rozsiewać fake newsy. Do analizy wzięto pod uwagę okres od stycznia 2015 roku aż do lipca 2018 roku.

Jak wyglądało badanie?

Na potrzeby badania autorzy Hunt Allcott, Matthew Getzkow i Chuan Yu zebrali listę 570 fałszywych stron z informacjami. Później zmierzono zaangażowanie dużych i małych grup mainstreamowych oraz niszowych witryn.

Z badania wynika, że do końca 2016 roku liczba interakcji z takimi stronami była coraz wyższa. Na początku 2017 roku zainteresowanie (kliknięcia, polubienia i udostępnienia) gwałtownie spadły na Facebooku. Stosunek zaangażowania użytkowników Facebooka wobec tych z Twittera spadł o około 60%. Oznacza to, że na serwisie Marka Zuckerberga fake newsy cieszą się stosunkowo mniejszą popularnością. Ciekawa jest dodatkowo informacja, że podobne zjawisko nie zostało odnotowane dla innych serwisów, dla których zmiany były względnie stabilne.

Warto zwrócić uwagę, że znaczący spadek rozprzestrzeniania się fałszywych wiadomości na Facebooku miał miejsce po wyborach w 2016 roku. Wygląda więc na to, że Facebook podjął całkiem skuteczne działania w kierunku walki z fake newsami.

Autorzy wspominają jednak o kilku zastrzeżeniach, związanych z jakością badania. Podstawowym jest zmienność witryn publikujących fake newsy. Badanie opierało się na witrynach stałych, a większość takich serwisów pojawia się i po publikacji kilku wiadomości znika lub zmienia domenę, i dalej wprowadza ludzi w błąd. Nie wzięto również pod uwagę udostępnienia treści w celu zdemaskowania – tzn. udostępnienia strony i opisanie jej w poście jako fałszywą. Musimy wziąć pod uwagę również zmiany w news feedzie Facebooka, które zmniejszyły zasięgi prawie wszystkich serwisów informacyjnych.

Miło jest zauważyć, że giganci społecznościowi zajmują się problemem i nie zostawiają ludzi samym sobie. Musimy jednak pamiętać, że największą bronią przeciwko fake newsami jest weryfikowanie publikowanych przez daną stronę treści.

Źródło: The Verge