To może zabrzmieć dziwnie, ale Facebook chce lepiej dbać o naszą prywatność w sieci

Facebook od tygodni jest krytykowany z każdej możliwej strony. W siedzibie firmy pracuje się nad gaszeniem medialnego pożaru, jaki rozgorzał, gdy serwis społecznościowy przyznał się do błędu w udostępnianiu danych użytkowników. Facebook zwiększa więc ograniczenia dla aplikacji trzecich w zakresie dostępu do prywatnych danych użytkowników portalu.

Problem z łatwym dostępem do informacji osobistych na Facebooku jest właściwie wpisany w naturę sieci społecznościowej. Serwis, między innymi, umożliwia korzystanie z aplikacji, które niemal zawsze proszą o dostęp do danych na temat naszych znajomych – i my najczęściej się na to zgadzamy, by z takiej aplikacji skorzystać. A aplikacjom nie przeszkadza, że nasi znajomi z niej korzystają – zgadzając się na udostępnienie informacji o naszych znajomych, decydujemy właściwie za nich, czy ich dane będą wykorzystane przez program używany przez nas. Właśnie ten mechanizm pozwolił Cambridge Analityca na pozyskanie informacji o około 87 milionach użytkowników Facebooka, mimo, że niecałe 300000 osób korzystało z aplikacji tej firmy.

Reklama
Szacunki dotyczące liczby osób, których dane mogły być wykorzystane przez Cambridge Analytica

Jak można się było spodziewać, reakcją Facebooka było ograniczenie dostępu do danych użytkowników przy użyciu zewnętrznych aplikacji. Nie będą one już mogły podglądać z taką łatwością informacji o nas – sprawdzać listy uczestników wydarzenia czy przeglądać profili członków facebookowych grup. Właściciele aplikacji będą musieli dostosować swoje programy do nowych wymagań serwisu.

Ale nie tylko aplikacje zewnętrzne zostały oskarżone o niewłaściwe wykorzystywanie danych. Sam Facebook ma sporo za uszami. W rezultacie firma obiecuje ograniczyć ilość zbieranych o użytkownikach danych oraz czas ich przechowywania – danych, które kolekcjonuje z komunikatora Messenger.

Od teraz nie będzie się też dało wyszukać kogoś na Facebooku, znając jego adres mailowy czy numer telefonu. Ma to zapobiec nadużyciom, które mogłyby prowadzić do niewłaściwego użycia danych.

Niektórzy zwracają uwagę na to, że takie zmiany Facebook powinien wprowadzić już dawno temu. Nic dziwnego, że wielu decyduje się opuścić ten serwis społecznościowy i zamknąć w nim konto.

https://www.tabletowo.pl/2018/03/29/koniec-kategorii-partnerskich-na-facebooku/

źródło: Facebook przez Slashgear