#faceblock

11 kwietnia dniem bojkotu Facebooka. Przyłączysz się?

Facebook aktualnie przechodzi prawdopodobnie największy kryzys w swojej blisko piętnastoletniej historii – wszystko za sprawą afery z Cambridge Analytica, chociaż w międzyczasie wyszło na jaw jeszcze kilka innych kontrowersji. Z tego powodu grupa aktywistów zdecydowała się zorganizować akcję, mającą na celu zbojkotowanie serwisu. Na dzień protestu wybrano najbliższą środę, 11 kwietnia 2018 roku.

Pomysłodawcy akcji nie namawiają do skasowania konta na Facebooku (choć i taka inicjatywa się pojawiła w związku z aferą z Cambridge Analytica), ponieważ zdają sobie sprawę z tego, że spora część użytkowników po prostu lubi korzystać z tego serwisu. Dla niektórych z kolei Facebook jest oknem na świat i furtką do internetu oraz jedynym źródłem informacji.

Co więcej, Facebook ma obecnie pozycję monopolisty i nie istnieje żadna alternatywa. Z tego powodu dla ogromnej większości użytkowników skasowanie konta nie wchodzi w ogóle w grę. Ja na przykład prywatnie szczerze nie cierpię tego serwisu, lecz jest dla mnie jedyną platformą do kontaktu z kilkoma osobami, a do tego trzymają mnie na nim obowiązki służbowe – dlatego, czy mi się to podoba, czy nie, muszę na Fejsie być obecny.

Jako że o Facebooku w ostatnich tygodniach jest bardzo głośno i zapewne spora część użytkowników usłyszała o aferze z Cambridge Analytica (oraz kilku innych przewinieniach włodarzy serwisu), przynajmniej część z nich zapewne chciałaby wyrazić swoje niezadowolenie z niedawnych wydarzeń, ale w sposób mniej agresywny niż skasowanie swojego konta.

Wkrótce nadarzy się ku temu okazja, ponieważ najbliższą środę, 11 kwietnia 2018 roku, wybrano dniem bojkotu Facebooka. Pomysłodawcy akcji, okraszonej hasztagiem #faceblock, namawiają wszystkich użytkowników, aby przez 24 godziny nie korzystali nie tylko z tego serwisu, ale również należących do niego aplikacji, tj. Messengera, WhatsAppa i Instagrama. Mniejszy niż zazwyczaj ruch ma być wyrazem niezadowolenia z niedawnych wydarzeń i okazją do pokazania, że użytkownicy zwracają na takie rzeczy uwagę.

11 kwietnia wybrano jednak nieprzypadkowo, ponieważ to właśnie w najbliższą środę CEO Facebooka, Mark Zuckerberg, stanie przed amerykańskim kongresem i będzie odpowiadał na pytania, związane z aferą z Cambridge Analytica.

Zainteresowani mogą dołączyć również do >wydarzenia na Facebooku<, aby nie zapomnieć o tej akcji oraz podzielić się informacją o niej ze swoimi znajomymi.

Źródło: The Guardian