Dlaczego ludzie nie włączają trybu samolotowego w smartfonach podczas lotów?

Jeśli kiedykolwiek lecieliście gdzieś samolotem, to być może zauważyliście, że nie wszyscy stosują się do poleceń obsługi lotu, która prosi o wyłączenie telefonów lub przełączenie ich w tryb samolotowy. Ankieta przeprowadzona przez amerykańską sieć AT&T pozwala poznać skalę takich irytujących nawyków.

Grupie 1000 osób postanowiono zadać kilka pytań dotyczących lotów i zwyczajów związanych ze smartfonami podczas podróży samolotem. Być może nie odzwierciedlają tego, jak do tych kwestii podchodzi się w Europie czy na jeszcze bliższym podwórku – w Polsce, ale mogą dawać pewne pojęcie, jak do zaleceń obsługi pokładowej podchodzą inni.

Statystyka podaje, że 1 na 15 pasażerów lotu nie wyłącza telefonu ani nie przestawia go w tryb samolotowy po tym, jak prosi o to stewardesa. Badanie wykazało również, że mężczyźni prawie dwukrotnie częściej ignorują te instrukcje.

Kiedy pasażerowie włączają tryb samolotowy, robią to przede wszystkim z obawy, że będzie to miało negatywny wpływ na lot (83%). 13% ankietowanych było zdania, że nie ma większego znaczenia, czy ich telefony są włączone, czy też nie. Urządzenia te jednak mogą i czasem zakłócają komunikację między maszyną w powietrzu a kontrolą naziemną – takiego zdania jest pilot, z którym rozmawiali twórcy omawianej ankiety. Kilka telefonów z wyłączonym trybem samolotowym nie stanowi żadnego problemu, ale gdyby na pokładzie znalazło się wiele takich sprzętów, skutki byłyby trudne do przewidzenia. Dlatego dmucha się na zimne.

„Co pana irytuje?”

W badaniu zadano też kilka pytań dotyczących innych zwyczajów pasażerów. Najbardziej irytującym (83%) okazało się słuchanie muzyki/oglądanie filmów/granie w gry bez podłączonych do telefonu słuchawek. Na drugim miejscu znalazło się świecenie bardzo jasnym ekranem, kiedy światła w kabinie pasażerskiej są wyłączone (64%), niemal ex aequo (63%) z rozmawianiem przez telefon po lądowaniu.

51% respondentów jest zdania, że osoby używające smartfonów bez słuchawek powinny być karane grzywną lub przynajmniej powinno się im czasowo konfiskować urządzenia. Dla przeciwwagi, ponad 60% osób stwierdziło, że nie powinno się wyciągać żadnych konsekwencji wobec osób, które nie zwracają uwagi na wysoki poziom podświetlenia ekranu lub kontaktujących się telefonicznie z innymi po lądowaniu.

Zaobserwowaliście któreś z powyższych zachowań? Czy Was też irytują?

 

źródło: AT&T przez Android Authority