„Dobre” i „złe” boty generują większy ruch w internecie niż ludzie

Z nowego raportu dotyczącego ruchu w internecie wynika, że boty są odpowiedzialne za większą część odwiedzin na stronach internetowych. The Bot Traffic Report 2016 został opracowany przez analityków z Imperva Incapsula. Wyniki dla jednych są zaskakujące, dla innych zaś to żadna nowość. Po co boty buszują w „naszym” internecie?

Raport Imperva Incapsula powstał z informacji dotyczących ponad 16,7 mld wizyt na stronach internetowych, na 100000 losowo wybranych domenach.

Największym odkryciem raportu jest fakt, że ludzie odpowiedzialni są tylko za 48,2 procent ruchu w internecie. Tak zwane „dobre” boty generują 22,9% ruchu, a „złe” – 28.9%. Spośród tych złych, 24,3% to „sobowtóry”. Ukrywają swoją tożsamość lub imitują prawdziwych ludzi w celu obejścia rozwiązań bezpieczeństwa. Są orężem w zmasowanych atakach DDoS.

Po „dobrej” stronie botów, jakieś 12,2% z nich pracuje przy kompletowaniu linków i treści, które pojawiają się w naszych strumieniach aktualności, w agregatorach treści, w wyszukiwarkach i na naszych urządzeniach mobilnych. Następne 6,6% botów używanych jest do indeksowania danych z sieci dla wyszukiwarek internetowych  – w ramach granic prawnych, rzecz jasna.

Dobre boty to te, które pozwalają nam na łatwiejsze przeglądanie stron internetowych. Złe boty są… cóż – złe. Wykorzystuje się je do organizowania ataków na serwery, do generowania spamu, pozyskiwania fragmentów naszych danych osobowych i do innych niecnych celów.

Ruch złych botów pozostaje mniej więcej na takim samym poziomie od 2012 roku. Dobre boty zyskują powoli na liczebności – tych jest nieco więcej niż 4 lata temu.

Raport wskazuje, że na dużych stronach, połowa generowanego na nich ruchu pochodzi właśnie od botów. Im mniejsza strona, tym większy procent odwiedzin jest ich dziełem. Malutkie strony z 0-10 odwiedzin dziennie, wizytowane są głównie przez boty. Im popularniejsza strona, tym bardziej ten wskaźnik się balansuje.

Spółka medialna Axios sugeruje, że te statystyki to nie tylko ciekawostka – mogą być bardzo istotne dla reklamodawców. Oblicza się, że boty kosztują ich około 7 miliardów dolarów rocznie. Wiele agencji reklamowych inwestuje pieniądze będąc przekonanymi, że reklamy będą widoczne dla ludzi, a nie robotów.

Ostateczny test: czy jesteś botem?

źródło: Tech2, Aberdeen Essentials