Blackberry Venice

BlackBerry wycofuje się z Pakistanu. Winne są władze kraju, które zażądały dostępu do poufnych danych o klientach

Korzystając ze smartfonów, godzimy się na pewnego rodzaju inwigilację – różne firmy zbierają dane o nas i naszych upodobaniach czy zwyczajach. Zawsze (no dobra, nie zawsze, ale zazwyczaj) są one jednak zabezpieczone przed tym, aby nie dostać się w niepowołane ręce. W określonych przypadkach instytucje państwowe mogą zażądać dostępu do informacji o użytkownikach, lecz wcześniej muszą solidnie uzasadnić do czego są im one potrzebne.

Tak wobec BlackBerry postąpił pakistański rząd. Zwrócił się on do producenta o udostępnienie możliwości śledzenia aktywności klientów, korzystających z usługi BlackBerry Enterprise Service w tym kraju, co w praktyce oznaczałoby monitorowanie i dostęp do każdego e-maila czy wiadomości SMS. Kanadyjczycy oczywiście odmówili, przez co zostali zmuszeni do wycofania się z Pakistanu.

Decyzją Pakistan Telecommunications Authority, po 30 grudnia serwery producenta nie będą mogły już działać w tym kraju. Za oficjalną przyczynę podaje się względy bezpieczeństwa, lecz samo BlackBerry postanowiło opublikować oficjalne przyczyny ich wycofania się z Pakistanu.

The truth is that the Pakistani government wanted the ability to monitor all BlackBerry Enterprise Service traffic in the country, including every BES e-mail and BES BBM message. But BlackBerry will not comply with that sort of directive. As we have said many times, we do not support “back doors” granting open access to our customers’ information and have never done this anywhere in the world.

Chociaż żądanie tamtejszego rządu dotyczyło „tylko” danych z BlackBerry Enterprise Service, to Kanadyjczycy (prawdopodobnie w ramach protestu i w celu wyrażenia swojego niezadowolenia) podjęli decyzję o całkowitym wycofaniu się z Pakistanu.

BlackBerry tym samym pokazało, że dane użytkowników, korzystających z jego usług są całkowicie bezpieczne i nie dopuści do tego, aby trafiły one w niepowołane ręce. Producentowi należą się wyrazy uznania, że przedkłada dobro i zaufanie swoich klientów nad względy ekonomiczne – w końcu strata jednego rynku odbije się niekorzystnie na jego finansach.

Źródło: BlackBerry