Xiaomi i Nokia panoszą się w Europie

Jeszcze do niedawna nikt by nie pomyślał, że Xiaomi i Nokia mogą wskoczyć do TOP 5 największych producentów smartfonów w Europie. Tymczasem tak się właśnie stało. Szczególnie szybko rosną udziały chińskiego przedsiębiorstwa, chociaż HMD Global również radzi sobie więcej niż świetnie w przywracaniu niegdysiejszej chwały fińskiej marki.

Jak wynika z raportu Canalys, w pierwszym kwartale 2018 roku w ogólnym ujęciu sprzedaż smartfonów w całej Europie spadła w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej o 6,3%. To największy spadek rok do roku, jaki odnotowano do tej pory. Co ciekawe, do takiej sytuacji przyczynił się głównie spadek sprzedaży w Europie Zachodniej (o 13,9% rok do roku; 30,1 miliona sprzedanych urządzeń w Q1 2018), ponieważ w Europie Centralnej i Europie Wschodniej odnotowano wzrost o 12,3% w porównaniu z Q1 2017 (15,9 miliona sprzedanych smartfonów w Q1 2018).

Liderem na europejskim rynku niezmiennie pozostaje Samsung. W pierwszym kwartale sprzedał 15,2 miliona urządzeń (mniej o 15,4% niż w analogicznym okresie rok wcześniej) i zgarnął dla siebie 33,1% udziałów w rynku. Na drugim miejscu uplasowało się Apple dzięki sprzedaniu 10,2 miliona iPhone’ów (mniej o 5,4% niż w Q1 2017) i 22,2% udziałów. Ścisłe podium zamyka Huawei z wynikiem 7,4 miliona sprzedanych smartfonów (wzrost o 38,6% rok do roku) i 16,1% udziałów.

Najciekawsze są jednak kolejne dwa miejsca. Na czwartym miejscu uplasowało się Xiaomi, które w trzech pierwszych miesiącach 2018 roku sprzedało 2,4 miliona smartfonów, co oznacza wzrost o ponad 999% rok do roku! Na piątej lokacie jest natomiast Nokia, ponieważ w pierwszym kwartale 2018 roku udało jej się sprzedać 1,6 miliona urządzeń. Marka, nad którą odpowiedzialność sprawuje HMD Global, ma tym większe powody do radości, bowiem jeszcze rok temu w ogóle nie istniała w statystykach.

Canalys przy okazji zauważa, że mniejsze marki, takie jak Alcatel, Sony i LG, również odnotowały spadki sprzedaży w pierwszym kwartale 2018 roku. Jednocześnie ich wyniki były na tyle słabe, że nie pozwoliły im wskoczyć do TOP 5 największych producentów smartfonów w Europie.

Sprzedaż smartfonów w Europie w pierwszym kwartale 2018 roku (fot. Canalys)

Canalys podaje również bardzo ciekawe dane, dotyczące cech charakterystycznych sprzedanych w pierwszym kwartale 2018 roku smartfonów. W pierwszych trzech miesiącach 2018 roku sprzedano aż 7,3 miliona sztuk urządzeń z ekranami o proporcjach 18:9 (2:1) lub podobnych. Do tego zwiększyła się liczba egzemplarzy z Dual SIM (o 8% rok do roku), ponad 4 GB RAM i podwójnymi lub potrójnymi aparatami (o 155% rok do roku).

fot. Canalys

Źródło: Canalys