Było już tak dobrze, a znowu jest źle – dział mobilny Sony ponownie generuje straty

Jeszcze trzy miesiące temu Sony świętowało, ponieważ dobra passa wróciła i firma znów zaczęła zarabiać na swoich smartfonach. Fortuna szybko jednak się odwróciła – dział mobilny japońskiego przedsiębiorstwa ponownie wygenerował (potężną) stratę operacyjną.

Przypomnijmy może najpierw, że od początku kwietnia do końca czerwca 2017 roku dział mobilny Sony wygenerował przychody w wysokości 181,2 miliarda jenów (1,59 miliarda dolarów amerykańskich), czyli o 3% niższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł natomiast za te trzy miesiące 3,6 miliarda jenów (31,67 miliona dolarów) i był dziewięciokrotnie (!) wyższy niż w Q2 2016.

Wydawało się więc, że najgorszy okres dział mobilny Sony ma już za sobą i teraz będzie już tylko lepiej. Cóż, jest zupełnie na odwrót, co ukazują opublikowane właśnie przez Japończyków wyniki finansowe za trzeci kwartał (kalendarzowy) 2017 roku, chociaż nie na pierwszy rzut oka. Od początku lipca do końca września wygenerowano bowiem przychód w wysokości 172 miliardów jenów (~1,51 miliarda dolarów), czyli o 1,9% wyższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej (wówczas było to 168,8 miliarda jenów).

Niestety, większe przychody niż przed rokiem nijak nie pomogły, gdyż dział mobilny Sony wygenerował w trzecim kwartale 2017 roku kalendarzowego stratę w wysokości 2,5 miliarda jenów (~22 milionów dolarów). Jest to wynik nie tylko zły, ale wręcz tragiczny, ponieważ w analogicznym okresie rok wcześniej – pomimo (nieznacznie) niższych przychodów – udało się osiągnąć zysk operacyjny na poziomie 3,7 miliarda jenów (~32,56 miliona dolarów)!

Wyniki finansowe działu mobilnego Sony za Q3 2017 (fot. Sony)

Sony zaistniałą sytuację tłumaczy faktem, że w ostatnim okresie wyraźnie wzrosły ceny kluczowych komponentów i jen miał wyjątkowo niekorzystny kurs względem dolara. Jak podają Japończycy, tylko na tym ostatnim stracili aż 1,2 miliarda jenów (~10,56 miliona dolarów). Jednocześnie producent zapewnia, że straty starano się równoważyć mniejszymi wydatkami na koszty operacyjne i marketing.

Na zdjęciu tytułowym Sony Xperia XZ1 (pod linkiem znajdziecie jej recenzję)

Źródło: Sony