+6Nasi autorzy
Ważne

Przeglądarka „Project Spartan” – pierwsze (negatywne) wrażenia

W kompilacji 10049 Windowsa 10 Technical Preview, po raz pierwszy oficjalnie otrzymaliśmy przeglądarkę o kodowej nazwie Project Spartan.

Jest to uniwersalna aplikacja, która będzie działać jedynie na Windowsie 10, wykorzystując środowisko uruchomieniowe WinRT, a nie Win32 jak klasyczne aplikacje desktopowe. Ma ona nie tylko na stałe zastąpić Internet Explorera dla użytkowników desktopowych, ale też trafić na smartfony i tablety. Po kilku godzinach ze Spartanem mam mieszane uczucia – właśnie ze względu na tą dualność. Używałem tej przeglądarki zarówno na 27-calowym monitorze przy pomocy myszki i klawiatury, jak i na 12-calowym tablecie dotykowym.

Podobno jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Niestety tak właśnie jest z tą wczesną kompilacją Spartana. Podkreślam, że nie jest to ostateczna wersja, więc moje uwagi za kilka miesięcy mogą nie mieć racji bytu. Przejdźmy jednak do konkretów. Jako „power user” z zadokowanym tabletem, brakuje mi wtyczek i zaawansowanych narzędzi deweloperskich znanych z Chrome czy Firefoxa. Korzystając ze Spartana na tablecie z kolei, mam wrażenie, że elementy interfejsu są stworzone dla myszki i klawiatury, a nie dotyku i gestów. Elementy nawigacji są trochę za małe i przede wszystkim (niestety) zawsze widoczne. Dotykowy IE z Windows 8.1 był „pełnoekranowy” i dopiero przy pomocy gestów wysuwało się pasek adresu czy dostęp do ustawień. Dzięki temu cała powierzchnia ekranu była wykorzystana i nic nie rozpraszało. Tak było w IE, tak jest w mobilnym Chrome, który przy przewijaniu treści ukrywa górną belkę.

Moja sugestia? Przy wejściu w „tablet mode” w Windowsie, Spartan powinien automatycznie przechodzić do trybu pełnoekranowego, którego na razie w ogóle nie ma. Wyjątkowo nie podobają mi się też nowe guziki i elementy interfejsu. Grafik płakał jak projektował? Czy to rzeczywiście najlepsze z czym mógł przyjść cały sztab designerów i grafików? Możesz to zrobić lepiej, Microsofcie. Dużo lepiej. Miejmy nadzieję, że pod wpływem informacji zwrotnych, wiele korzystnych zmian trafi do wersji ostatecznej – zachęcam więc wszystkich testerów do wysyłania feedbacku dotyczącego nowego Spartana – o ile się ze mną zgadzacie.

72EGImA

Ciekawe są wyniki przeglądarkowych benchmarków. Silnik EdgeHTML w Spartanie wypada znacznie lepiej niż silnik Trident z IE11 (często też lepiej niż Chrome). Jednak nie to jest najbardziej zaskakujące. Gdy zmienimy Tridenta na EdgeHTML w ustawieniach IE11, to… desktopowy IE staje się szybszy (w benchmarkach) niż Spartan. Być może to kwestia optymalizacji kodu, a może ograniczeń WinRT. Liczę na to, że finalna wersja rozwiąże problemy z layoutem, interfejsem oraz wydajnością.

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na powiadomienia@tabletowo.pl.

Komentarze

  • Thor

    trochę dziecinny wygląd tej przeglądarki i śmieszne ikonki

    • Tomasz Lenartowski

      A przecież Windows to nie system dla dzieci :P

    • To może być wersja robocza ikonek. Wyglądają jak zaprojektowane przez projektanta, który się nie zna na komputerach (np. cienkie linie i szarość tych linii – tak projektuje się do druku, a nie na ekran, gdzie wszystko musi być czytelne).

  • uru28

    Jest w ogóle jakaś opcja dostosowania (podobnie jak w firefoxie) czy wszystko jest na „sztywno”?

    • Konrad Uroda-Darłak

      Na razie jest to wersja 0.10.10049.0 – nie oczekuj wiele.

  • Konrad Uroda-Darłak

    Jak dla mnie wygląd spoko, choć cały pasek z ikonami i wyszukiwarką powinien być ciut węższy xP

    • Węższy gdy mamy myszkę, ale jest za mały na 8-10 calach i ciężko obsługiwać go palcem

      • Konrad Uroda-Darłak

        Dokładnie. Do czasu premiery pewnie to ogarną. Teraz nawet w tle nie potrafi działać jak typowa aplikacja Modern :D

        • O ile zwiększą możliwości systemowe środowiska uruchomieniowego WinRT. Tutaj są niestety pewne ograniczenia projektowe związane z oszczędzaniem energii i cykli procesora.

          Zastanawiam się jak to pogodzą w Uniwersalnych appkach, które mają być mega-wydajne na desktopach (gdzie nie powinny się przejmować baterią) i jak najbardziej energooszczędne na urządzeniach mobilnych.

          W końcu ten sam kod źródłowy jest dla Spartana na desktop 3,5 GHz z 16 GB ramu i na Lumię 520. Trudne zadanie.

          • Konrad Uroda-Darłak

            Ja się na tym nie znam, więc nawet nie będę próbować dywagować na ten temat. Przyjdzie czas to się wszystkiego dowiemy. Swoją droga, umożliwienie odtwarzania muzyki w tle jest już teraz dostępne, więc to po prostu niedopatrzenie z ich strony.

          • Tak, ale właśnie muzyka i wideo mają osobne (energooszczedne) „ścieżki” do działania w tle w aplikacjach WinRT (tzn cała aplikacja jest zamrożona poza audio/wideo). Pytanie jak z pozostałymi fukcjami systemu. Np renderowanie wideo, upload, gry, itd – w tle.

          • Konrad Uroda-Darłak

            O widzisz – tak jak pisałem wyżej, ja się na tym nie znam. Jedyne co mogę ocenić to efekt końcowy, na który wciąż czekam.

  • bololabich

    Mam nadzieję, że bedzie dobry silnik na bazę dla nowych przeglądarek (jak silnik z chroma) no i że bedą dodatki nie tak jak w ie…..

Tabletowo.pl
Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona