+6Nasi autorzy
Ważne

Nawet Samsung odczuwa nasycanie się rynku tabletów

Samsung

Wiele osób wróżyło zmierzch laptopów i komputerów PC, spowodowany inwazją tabletów, zapoczątkowaną przez iPada. To prawda – sprzedaż urządzeń i udział w rynku mobilnym rosły bardzo szybko w ostatnich latach, ale tempo tego wzrostu zaczyna powoli spadać. Kurczy się również rynkowa sprzedaż produktów, wyrażona w liczbie sztuk.

Tendencję tę dobrze widać w planach Samsunga na rok 2014. Obniżono zamówienia na poszczególne podzespoły, zmniejszając szacowaną sprzedaż tabletów w 2014 roku na 60 mln sztuk. Jest to o 10-20 milionów mniej niż planowano początkowo. Liczba ta blednie jeszcze bardziej, gdy porówna się ją ze 100 milionami egzemplarzy sprzedanych w roku ubiegłym.

Nie tylko Samsung

Koreański gigant nie jest jedynym, którego dotyka nasycanie się rynku tabletów i spowolnienie (a nawet całkowite zatrzymanie się) wzrostu. Wiele firm, jeszcze kilka lat temu zakładało, że tablety całkowicie wyprą komputery PC. Nadeszły jednak dotykowe Ultrabooki, Chromebooki i hybrydy, które znacznie ograniczyły szybką ekspansję dachówek. Okazało się, że większość osób nie jest w stanie całkowicie zrezygnować z komputera PC i traktuje tablet (najczęściej budżetowy) jedynie jako jego uzupełnienie.

Gartner, firma analizująca zachowania klientów, szacuje, że udział tabletów w rynku wzrośnie o prawie 40% do roku 2016 (procentów, a nie punktów procentowych), ale w porównaniu z ubiegłorocznym 70-procentowym wzrostem, liczby te wyglądają coraz mniej optymistycznie.

tablet_tabpro

Liczy się nie tylko sprzedaż, ale też zyski

Od samej liczby sprzedanych sztuk, ważniejszy jest zysk całkowity i zysk jednostkowy. Podczas gdy Samsung sprzedaje więcej tabletów z Androidem niż wszyscy pozostali producenci, dochody nie są tak duże, jak by sobie życzono. Na przykład, w pierwszym kwartale, koreańska firma sprzedała niespełna 30% mniej tabletów niż Apple, jednak zyski były mniejsze o ponad połowę. Jest to zrozumiałe, biorąc pod uwagę fakt, że większość ze sprzedawanych modeli, to urządzenia budżetowe obciążone niską marżą.

Trudno powiedzieć czy polityka wprowadzania na rynek dziesiątek podobnych urządzeń o długich nazwach, wypełniających całe spektrum – od tanich modeli z kiepskimi parametrami, do flagowców cenowo porównywalnych z iPadami – to dobre rozwiązanie, czy nie. Na razie wygląda na to, że tak. Nikomu nie udało się powtórzyć sukcesu Apple’a, który osiąga świetnie wyniki liczbowe i finansowe, mając w portfolio jedynie kilka urządzeń. Przykładem klęski kopiowania polityki biznesowej firmy z Cupertino, jest porażka sprzedażowa linii Surface. Microsoft chciał iść w stronę rynku premium, charakteryzującego się wysokimi cenami i świetną jakością wykonania, ale wynik tego zabiegu znamy wszyscy. Samsunga można krytykować za wiele rzeczy, ale nie za to, że nie potrafi znaleźć swojego miejsca na tym trudnym rynku.

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na powiadomienia@tabletowo.pl.

Komentarze

  • steveminion

    Samsung się kończy :)

  • Rynek się nasyca a ja wciąż nie widzę żadnego tabletu spełniającego moje oczekiwania..

    • lukasztm

      A czego oczekujesz od tabletu ??

      • Jakby xperia z2 miała rozdzielczość Nexusa 10 i nie była wodoszczelna to by spełniała moje oczekiwania

        • Widzę, że nie tylko ja uważam pozakrywane, gumowane porty za minus ;)

          • Takaszi

            Może inaczej. Gdyby Nexus7 II, przy wyposażeniu w ładowanie indukcyjne był wodoszczelny, byłby ideałem :-) A tak jet tylko genialny.

          • Tomasz Lenartowski

            Może tak: gdyby surface pro miał stację dokującą z dodatkową baterią i dyskiem, linuxa w dual boocie i kosztował tyle samo byłby ideał :P. Dla każdego coś innego

          • O to to!

  • kamil

    Ludzi nie stać by co rok zmieniać dachówkę a tym bardziej w przypadku braku znaczącego kroku technologicznego. Trzeba przyznać jednak ze produkty samsunga powyżej 1 tys. zł są naprawdę całkiem niezłe.

  • Jacek.P
  • janko

    Ale pitolenie. Niech zrobią dobry, kompletny, niezawodny, dopracowany tablet i sprzedają go w rozsądnej cenie, a potem przez kilka lat zapewniają mu wsparcie, a nie traktują człowieka, który ciężko przepłacił za tandetny kawałek plastiku, jak ostatniego frajera do wydymania i śmieją się z niego w żywe oczy. Ja na pewno dłuuuuugo nie kupię nowego tabletu, chociaż mnie na to stać.

    • Takaszi

      Ja też nie kupię nowego, bo po co? Zakup który dokonałem był kompletny i przemyślany. Skoro spełnia moje oczekiwania to po co? Zmiana dla zmiany? To nadaje się do leczenia.

  • uru28

    Nasycenie rynku jest „prawdziwe” dla Apple i sprzętów na Androidzie.Sprzęt na Winx86 będzie miał krzywą w górę.Tu do nasycenia rynku jeszcze daleka droga a i sporo osób jako kolejny tablet do kupna wskazuje właśnie sprzęt z Windowsem…

Tabletowo.pl
Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona