Wiko VIEW

iOS 7 ujednolici kontrolery do gier

System iOS jest obecnie jedną z najpopularniejszych na świecie platform do gier, a w internetowym sklepie App Store można znaleźć zarówno proste tytuły dla niedzielnych graczy, jak i pozycje dla bardziej wymagających zawodników. Niestety, w przypadku tej drugiej grupy ograniczenie obsługi do ekranu dotykowego potrafi często w znacznym stopniu utrudnić rozgrywkę (zwłaszcza jeśli mowa o grach zręcznościowych). Nikogo więc nie powinno dziwić, że na rynku pojawia się coraz więcej nieoficjalnych kontrolerów, zaprojektowanych z myślą o współpracy z produktami firmy Apple. Niestety, jak na razie większość z nich wymaga, aby deweloperzy tworzyli gry specjalnie pod kątem współpracy z danym modelem kontrolera. Sytuacja ta ulegnie zmianie wraz z premierą najnowszej wersji systemu operacyjnego iOS.

W trakcie tegorocznej konferencji WWDC zaprezentowany został zestaw wytycznych dla firm należących do programu licencyjnego MFi (Made for iPhone/iPod/iPad) chcących tworzyć kontrolery współpracujące z grami na iOS. Firma Apple proponuje dwa rozwiązania. Pierwsze z nich dotyczy mniejszych urządzeń, takich jak telefony i odtwarzacze, które mają być umieszczane wewnątrz kontrolera w celu stworzenia jednej całości przypominającej przenośne konsole do gier, takie jak Nintendo DS czy PSP. Drugie rozwiązanie skierowane jest zaś w stronę graczy korzystających z tabletów firmy Apple i dotyczy bardziej tradycyjnego, zewnętrznego pada. Oba standardy mają posiadać dwa analogowe grzybki, krzyżak, osiem przycisków oraz dedykowany przycisk pauzy. Zewnętrzny kontroler ma dodatkowo posiadać diody, które będą wskazywać numer gracza, co ma pozwolić na granie w kilka osób na jednym tablecie. Najważniejszy jest jednak fakt, że oprócz zaproponowania wytycznych dotyczących kontrolerów, firma Apple postanowiła też wyposażyć deweloperów w zestaw nowych narzędzi mających na celu ułatwienie integracji gier z zewnętrznymi akcesoriami, dzięki czemu możemy spodziewać się większej ilości tytułów które będą obsługiwały nowe, standardowe pady.

O tym, czy pomysł firmy Apple zostanie podchwycony przez producentów akcesoriów dla graczy, dowiemy się najprawdopodobniej jesienią. Jak na razie wiadomo jedynie, że prace nad kontrolerami zgodnymi z nowym standardem firmy Apple rozpoczęły firmy Logitech i Moga.

źródło

Komentarze

  • Glee

    Czyżby szykuje się taka sama rewolucja jak iOS 7 ?

  • No i pìęknie. Pełne wsparcie i standaryzacja bez druciarstwa. Android znowu bedzie nadganiał.

    • Marcin

      Ale gdzie ma Android nadganiać jak od co najmniej wersji ICS dodana została pełna obsługa kontrolerów. Jest nawet dość długa lista gier z nich korzystających:
      http://www.droidgamers.com/index.php/game-news/android-game-news/5992-like-using-a-controller-here-s-a-huge-list-of-games-you-can-play

      • Okej, fajnie ale:
        1. Obsługa pada w Androidzie jest tylko przewodowa (do uruchomienia BT jest potrzebny root i zewnetrzna aplikacja)
        2. Takie tytuły jak np. NFS HotPursuit lub RealRacing nie działają z padem w ogóle, bo producenni nie czuli presji zeby zaimplementowac obsługę. A Apple “odgórnie” wprowadza i ogłasza wsparcie i założę się, że producenci nie będą się dwa razy zastanawiac tworząc nowe tytuły i będą z tej opcji korzystać.

        • Marcin

          Ad.1 Zapewne masz racje (nie mam pada na Bluetooth do testów), chociaż przypomina mi się, że gdzieś widziałem jak ktoś demonstrował sposób podłączenia pada od PS3 do Samsunga Galaxy SIII i nie jestem pewny, czy był potrzebny do tego dostęp root.

          Poza tym, czy jesteś pewny, że do iPada będą będą bezprzewodowe pady? Czy obsłuży jakiekolwiek obecnie dostępne urządzenia, w szczególności pady od konsol?

          Ad.2. Co do gier dla Apple i wykorzystania w nich kontrolerów to już jedynie twoje pobożne życzenia. I tak wszystko zależy od twórców.

    • Marcin

      Tak przy okazji. Lepszej obsługi urządzeń wejściowych niż w Soulcraft jeszcze nie widziałem. Chcesz grać na klawiaturze i myszce, no problem. Chcesz używać kontrolera, no problem. Chcesz mazać palcami po ekranie, no problemo :). Takiej obsługi życzę użytkownikom iPada.

    • Marcin

      Tutaj lepiej prezentująca się lista gier obsługiwanych kontrolerem: http://www.wikipad.com/Games

    • Marcin

      I jeszcze jedna ciekawostka. W Androidzie każdą grę sterowaną klawiaturą da się obsługiwać kontrolerem, tylko trzeba dokonać jego konfiguracji. Są nawet do tego specjalne aplikacje vide USB/BT Joystick Center.

      • DiamondBack

        albo sixaxis controller. W sumie takie gry jak Q1,Q2,Q3, wolfenstein, DOOM3 (tak trójka) mają wsparcie natywne do klawitury i myszki – gra się 100% identycznie jak na PC

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona