NVIDIA zapowiada procesor Tegra 4, konsolę Shield i platformę GRID

tegra 4

W połowie grudnia ubiegłego roku (tak szybko zleciało, że mi się wydaje, jakby to było wczoraj…) informowaliśmy o pierwszych szczegółach dotyczących najnowszej jednostki centralnej NVIDII – Tegra 4. Dziś na targach CES 2013 w Las Vegas NVIDIA potwierdziła wszystkie szczegóły.

I tak, NVIDIA Tegra 4 to procesor oferujący cztery rdzenie Cortex A15 i 72-rdzeniową grafikę oraz wsparcie dla 4G LTE. Jego możliwości zostały porównane do modelu Nexus 10 – porównując szybkość ładowania się stron internetowych. Możecie sobie wyobrazić, że Tegra 4 poradziła sobie z tym zadaniem o wiele szybciej. 25 stron wczytała w 27 sekund, podczas gdy Exynos 5250 znajdujący się w Nexus 10 – w 50 sekund. Różnicę widać gołym okiem.

tegra 4

Kolejna ciekawostka zaprezentowana przez firmę NVIDIA to konsola do gier – Shield. Urządzenie jest wyposażone w 5-calowy ekran 720p, wyjście miniHDMI, port microUSB, 3.5 mm jack audio, procesor Tegra 4 oraz Androida Jelly Bean. Ważną funkcją konsoli będzie możliwość streamowania gier z PC. Jej premiera ma mieć miejsce w drugim kwartale 2013 roku.

nvidia project shield

Ostatnią nowością jest platforma NVIDIA GRID. Tu posłużę się informacją prasową producenta:

Firma NVIDIA poinformowała, że sześć wiodących firm świadczących usługi gier w chmurze planuje wykorzystać platformę NVIDIA GRID do zapewnienia tych usług dostawcom szerokopasmowego Internetu na całym świecie.

Platforma NVIDIA GRID umożliwia uzyskanie płynnego działania wysokiej jakości gier PC w dowolnym miejscu i na dowolnym ekranie – w tym na inteligentnych telewizorach, dowolnych pecetach, tabletach i smartfonach.

NVIDIA GRID to serwer, który umożliwia jednoczesne przesłanie 36-krotnie większej liczby strumieni z grami w jakości HD w porównaniu z systemami gier w chmurze pierwszej generacji, jednocześnie redukując opóźnienia w transmisji. Rozwiązanie jest całkowicie zintegrowane z procesorami graficznymi firmy NVIDIA, wyspecjalizowanym oprogramowaniem strumieniującym oraz technologią hipernadzorcy NVIDIA VGX, która umożliwia współdzielenie jednego procesora graficznego między wieloma użytkownikami.

Pierwszymi partnerami implementującymi platformę NVIDIA GRID są firmy Agawi (Stany Zjednoczone), Cloud Union (Chiny), Cyber Cloud Technologies (Chiny), G-cluster Global (Japonia), Playcast Media Systems (Izrael) oraz Ubitus (Tajwan).

Użytkownicy korzystają już z dobrodziejstw chmury obliczeniowej do przechowywania wiadomości e-mail i zdjęć, a także do strumieniowania muzyki i filmów. Platforma NVIDIA GRID rozwija te możliwości umieszczając w chmurze wysokiej jakości gry, dzięki czemu konsumenci nie muszą korzystać z płyt z grami lub umieszczać konsol do gier w pobliżu telewizorów.

Platforma NVIDIA GRID wyróżnia się trzema najważniejszymi cechami:

  • Najbardziej upakowana architektura procesorów graficznych: platforma NVIDIA GRID zapewnia najwyższą liczbę jednoczesnych, interaktywnych strumieni danych, dzięki zastosowaniu serwerów wyposażonych w wiele procesorów graficznych i zaawansowaną technologię współdzielenia procesorów graficznych, NVIDIA VGX. Każdy serwer może obsłużyć do 36 strumieni gier.
  • Największa kompatybilność i skalowalność: oprogramowanie i sterowniki platformy NVIDIA GRID umożliwiają strumieniowanie ogromnej liczby gier – od prostych tytułów niewymagających dużej mocy graficznej, ale wykorzystujących dużą liczbę strumieni, po wysokiej jakości gry o wysokich wymaganiach wydajnościowych.
  • Najlepsza interaktywność: platforma NVIDIA GRID umożliwia płynne strumieniowanie interaktywnej treści bez zauważalnych opóźnień. W porównaniu z poprzednimi rozwiązaniami technologia NVIDIA GRID umożliwia skrócenie opóźnień strumienia przesyłanego z serwera o 30 milisekund, co efektywnie redukuje czas realizacji połączenia. Rozgrywka w tytuł przesłany z serwera NVIDIA GRID wygląda jak gra na konsoli podłączonej do telewizora.

źródło, NVIDIA