Wiko VIEW

ARM prezentuje nową generację układu graficznego Mali. Nadchodzi rewolucja?

Brytyjska firma ARM zaprezentowała nową generację mobilnych układów graficznych Mali o dużej mocy, które wkrótce trafią do tabletów internetowych i smartfonów. Modele T624, T628 i T678 dołączą do już dostępnego i niezwykle popularnego Mali-400 oraz Mali-450, czterordzeniowego T604 i ośmiordzeniowego T658. Debiut tych ostatnich wciąż jest opóźniany, co nie rodzi nadziei na szybkie wprowadzenie na rynek nowości.

Tym, co wyróżnia ośmiordzeniowe układy T624, T628 i T678 jest zwiększona o 50 procent wydajność, zmniejszony pobór energii oraz możliwości mające pozwolić na granie w tytuły grafiką zbliżone do konsol. Wideo w rozdzielczości HD 720p, FullHD 1080p, a nawet 4K i 8K nie będą stanowić problemu dla nowych produktów ARM, podobnie jak wysokoklatkowe interfejsy systemów operacyjnych. Innymi słowy, na urządzeniach wyposażonych w układy T624, T628 i T678 oraz Androida 4.1 Jelly Bean, optymalizacja kodu znana pod nazwą “Project Butter” będzie jeszcze bardziej dostrzegalna. Podczas gdy T624 i T628 są uniwersalne, T678 został zaprojektowany z myślą o tabletach internetowych i gwarantuje bardzo wysoką wydajność. Dzięki podwojeniu liczby ALU dla każdego rdzenia, T678 może pochwalić się czterokrotnie większymi możliwościami niż T624.

Ponadto, nowe układy Mali kryją pewien sekret, który – jak twierdzi producent – położy kres “fragmentacji standardów”. W chwili obecnej programiści muszą pracować z różnymi kodekami szczegółowości tekstur na każdej platformie, na przykład 8-bitowy dla komputerów i 4-bitowy dla urządzeń mobilnych. ARM chce ułatwić im życie i przygotowało Adaptive Scalable Texture Compression (ASTC) – kodek kompresji grafiki, na którego działanie poświęcone jest 2 procent krzemowego układu. ATSC wyposażono we wsparcie dla szerokiej gamy tekstur, standardów kolorów oraz przepływności. Po polsku? ATSC usunie problemy programistów, którzy będą mogli tworzyć gry mogące pochwalić się bardzo dobrą grafiką i kompatybilnością ze wszystkimi platformami.

Nowe układy Mali obsługują API OpenGL® ES 1.1, OpenGL ES 2.0, OpenGL ES 3.0, DirectX 11 FL 9_3, DirectX® 11, OpenCL™ 1.1 Full Profile and Google Renderscript.

Nie mogę się doczekać, by zobaczyć, jak programiści wykorzystają możliwości T624, T628 i T678. Wygląda na to, że dzień, w którym podłączonym do telewizora tabletem będzie można zastąpić konsolę do gier, jest coraz bliżej.

via Engadget

Komentarze

  • Czy przypadkiem układ T624 nie jest 4 rdzeniowy zgodnie z kluczem T6x4 vs T6x8, a nie jak w tekście iż ma 8 rdzeni.

  • noir

    Nie wiem skąd ten trend opisywania wydajności układów mobilnych jako „rdzeni”. Przez to robią się takie jaja że ludzie uważają ze tegra 3 to kosmiczny układ bo ma ich aż 12 a konkurencja tylko 2 czy 4;-) A producenci szuflują jak mogą stwierdzeniem rdzeń tak jak właśnie wspomniany układ tegra 3 czy mali 400/450 gdzie ilość owych rdzeni to tak naprawdę ilość bloków pixel shaderów w układzie. Może zacznijmy pisać o ilości ALU/shaderów, o ilości jednostek teksturujących i ROPach, przepływności dostępu,ilości pamięci cache… tak jak robimy to w przypadku zwykłych GPU.

  • pepiniu1

    Magia kopiuj i wklej: OpenCL™ 1.1 Full Profile AND Google Renderscript ;-)

  • mp

    na podstawie ogólnych informacji podanych przez ARM można obliczyć jaką mniej więcej moc będą miały te układy:

    T624 – 140 GFLOPS
    T628 – 270 GFLOPS
    T678 – 500 GFLOPS

    są jeszcze inne niewiadome, jak fillrate, przepustowość pamięć, ale przypuszczalnie będą się kształtowały proporcjonalnie do mocy obliczeniowej.

    Dysponując takimi danymi można teraz te układy porównywać do konsol obecnej generacji:

    RSX (PS3) -400 GFLOPS
    Xenos (X360) – 240 GFLOPS

    więc, jeśli CPU nie będzie tutaj wąskim gradłem, na tabletach powinniśmy zobaczyć jakość podobną do obecnej grafiki konsolowej w okolicach układu Mali T628.

    • Johnnyjonjc

      Bardzo mnie cieszy fakt obecności tak wydajnych układów graficznych, ale jak wspomniałeś wyżej CPU może być zbyt wąskim gardłem. Nadzieje pokładam w świeżo zaprezentowanych snapdragon’ach

  • A Sony Vita (czy jakoś tak) jaką ma moc?

  • mp

    Vita ma układ SGX543MP4+, który wyciąga do 38 GFLOPS, tylko tu jest mowa o Full HD, a nie o rozdzielczości 960×544.

  • snufkin

    na T628 bedzie mozna zagrac w mobilna wersje CRYSIS 2
    na T678 odpali sie CRYSIS 3 w 30fps :)

    • Krzychu

      JEEEST DIRECTX 11 więc może i pójdzie.

  • Cezary

    To ja już czekam na Nota 10.1 z takim ukladzikiem i rozdzielczoscia min 1080p:)

  • Ewelina

    Czarku ale taka rozdzielczość + 10 cali to nie jest sensowne rozwiązanie. Oczywiscie można podiąć pod duży TV ale po to kupuje się tablet aby z nim w domy przy tv siedzieć. Retina ma duża rozdiałkę, zdjecia, stronki wygląda to fajnie ale to duża zasługa nie tylko rozdziałki ale wysokiej jakości wyświetlacza a tego wielu producentó nie da. Tanie wyświetlacze spowoduja że oczy będą bardziej siemęczyć im wyższą rozdziałkę nam zafundują.

  • Ewelina

    Miało być “nie po to się kupuje urządzenie przenośne typu tablet aby w domu przy TV siedzieć” :)

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona