Urządzenia od Apple mają to do siebie, że trzymają cenę przez znacznie dłuższy czas niż ma to miejsce u konkurencji. Brytyjski serwis CompareMyMobile postanowił sprawdzić, jak od początku roku zmieniła się cena poszczególnych iPadów.
Strona ta zajmuje się agregacją ofert firm, które skupują różnego typu używane urządzenia – od smartfonów i tabletów, poprzez smartwatche, aż po aparaty, laptopy i komputery osobiste. Zanim jednak przejdziemy do wniosków załogi z CompareMyMobile, warto przytoczyć jeszcze zdanie CEO, Ashley Turner, na temat najnowszego iPada Pro. Uważa ona, że najbliższe tygodnie pokażą, czy okaże się on hitem, czy nie:
With Christmas on the horizon, it is prime time to see if it becomes a gadget must-have or not.
O opinię zapytano również użytkowników serwisu. Aż 75% z nich nie widzi w ogóle potrzeby posiadania tego tabletu. Jednak ci, którzy zdecydowaliby się na jego zakup, w ponad połowie przypadków (57,7%) używaliby go w domu, a tylko 1,9% osób w pracy. To trochę kłóci się z założeniami samego Apple, które twierdzi, że iPad Pro jest stworzony do profesjonalnych zastosowań, a nie tylko do zwykłego konsumowania treści.
Przejdźmy jednak do danych na temat pozostałych tabletów w portfolio giganta z Cupertino. Na wstępie dowiadujemy się, że iPad jako marka jest jedną z tych, które odniosły największy sukces w tym segmencie. Choć popyt na tego typu urządzenia stale spada, to liczba sztuk sprzedawanych za pośrednictwem serwisu umieszcza iPada na drugim miejscu w rankingu popularności poszczególnych kategorii (łącznie 11,9% udziałów).
Od początku 2015 roku użytkownicy najchętniej „pozbywali się” iPadów 2. Ich sprzedaż wzrosła od stycznia o 30,5%, zaś cena spadła przez blisko 10 miesięcy o 48 funtów. Kolejne miejsca zajmują – odpowiednio – iPad Mini (+17,3%/-47 funtów), iPad 3 (+11,4%/-39 funtów) i iPad Air (+6,6%/-44 funtów). Przeanalizowano również procentowy spadek cen poszczególnych iPadów w tym samym okresie. Najwięcej, bo aż o 51%, spadła cena pierwszej odsłony tabletu. Drugie miejsce z 39% spadkiem zajmuje iPad Mini. Na kolejnych lokatach znalazły się iPad Air 2 (-33%), iPad Mini 3 (-25%) i iPad 3 (-18%).
W połowie listopada 2015 roku iPadami, za które sprzedający mogli otrzymać najwięcej pieniędzy, były:
- iPad Air 2 (128 GB, Wi-Fi + 4G) – 316 funtów,
- iPad Mini 4 (128 GB, Wi-Fi + 46) – 280 funtów,
- iPad Mini 3 (128 GB, Wi-Fi + 4G) – 240 funtów.
Ostatnie zestawienie w ogóle dziwi – w końcu są to jeszcze „świeże” propozycje. W Polsce serwisy skupujące sprzęt od użytkowników nie cieszą się jeszcze taką popularnością, jak choćby w Wielkiej Brytanii. U nas cały czas prym wiedzie samodzielne sprzedawanie niechcianych urządzeń, głównie poprzez różnego rodzaju serwisy aukcyjne. Tam jednak o wiele trudniej zebrać dane o kształtowaniu się cen oraz podaży i stworzyć z nich taki raport, jak autorstwa Brytyjczyków.
Źródło: CompareMyMobile