JustDrive złożyło skargę do Komisji Europejskiej na PKN Orlen. Koncern może zapłacić miliardowe kary - Tabletowo.pl

JustDrive złożyło skargę do Komisji Europejskiej na PKN Orlen. Koncern może zapłacić miliardowe kary

O aplikacji JustDrive mogliście na Tabletowo przeczytać już niejednokrotnie. Spółka, która ją tworzyła przy współpracy z PKN Orlen musiała poradzić sobie z trudną sytuacją, gdy z dnia na dzień okazało się, że koncern zerwał umowę z JUSTDRIVE Poland, przez co użytkownicy aplikacji nie mogli z niej skorzystać. Było ich co prawda „tylko” 2 tysiące, jednak niesmak pozostał. W reakcji na działania Orlenu, spółka postanowiła zwrócić się ze skargą do Komisji Europejskiej.

ITMAGINATION, z którego zrodziło się JUSTDRIVE Poland sp. z o.o., ma wieki żal do Orlenu. Firma współpracowała z koncernem paliwowym od 2010 roku. Trzy lata później powstał pierwszy projekt platformy dla kierowców, która w 2017 roku przyjęła formę aplikacji JustDrive. Jej podstawą była umowa, na mocy której spółka stała się swego rodzaju flotą – miała sprzedawać produkty paliwowe.

Zdaniem Daniela Araka, założyciela ITMAGINATION, nic nie zwiastowało niepomyślnego obrotu sprawy. Zarówno PKN Orlen, jak i JUSTDRIVE były zadowolone ze współpracy, zadbano o wszystkie aspekty prawne, a sama aplikacja pojawiła się na systemach Android i iOS 1 lutego. Tym większym zaskoczeniem był komunikat Orlenu, że koncern odcina dostęp do swoich serwerów i łańcucha dostaw już następnego dnia. W takiej sytuacji JustDrive po prostu przestało funkcjonować.

Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle. JustDrive padło ofiarą swojego sukcesu

Zarówno JUSTDRIVE, jak i PKN Orlen przedstawiały swoje racje. Koncern był zdania, że warunki umowy zostały naruszone. W komentarzu przesłanym redakcji Business Insider Polska czytamy:

„Właściciel aplikacji Just Drive, firma ITMAGINATION AUTOMOTIVE, złamał uzgodnienia biznesowe bowiem przychodząc do nas zadeklarował model typowo flotowy czyli kartę dedykowaną ściśle określonej grupie klientów, nabywców samochodów konkretnej marki. Przyjęliśmy propozycję deklarując zgodnie z zasadami działania programu flotowego wynegocjowany rabat i zasady stosownie do skali deklaracji zakupowych.

Aplikacja Just Drive w założeniach i zgodnie z ustaleniami miała być tylko częścią systemu PKN ORLEN dedykowaną klientom nabywającym samochody różnych marek, z którymi ITMAGINATION Automotive miał rozwijać współpracę. Warto podkreślić, że w warstwie technicznej aplikacja Just Drive nie miała elementów innowacyjnych i w pełni opierała się na rozwiązaniu udostępnionym przez PKN ORLEN.

Przygotowaliśmy się do włączenia aplikacji w nasz system mFlota ORLEN na podstawie zaakceptowanej już w grudniu 2017 r. wskazanej finalnej wersji aplikacji. Wraz z uruchomieniem programu okazało się, że w sklepach pojawiła się inna aplikacja, o innej funkcjonalności, której nie testowaliśmy i została ona odblokowana dla absolutnie każdego, kto chciał z niej skorzystać.

Musieliśmy zgodnie z postanowieniami regulaminu współpracy bezzwłocznie wyłączyć aplikację z powodu ryzyka, że jej działanie może prowadzić do nadużyć lub nawet do działań niezgodnych z obowiązującymi przepisami prawa.”

Według JUSTDRIVE nie było żadnych ustaleń dotyczących ograniczeń dotyczących konkretnych marek samochodów czy zawężania grupy docelowej aplikacji. Wszystko, do czego zobowiązywała się spółka, zawarte jest w umowie zawartej w sierpniu 2017 roku. Wgląd w nią będzie mieć Komisja Europejska, do której zwróciło się JUSTDRIVE.

Jeśli KE stwierdzi, że PKN Orlen nadużył swojej pozycji i naruszył politykę antymonopolową Unii Europejskiej, koncern może spotkać wysoka kara. Maksymalnie może to być nawet 10% rocznego przychodu podmiotu, co w przypadku Orlenu oznaczałoby stratę miliardów złotych.

Usługa Orlen Pay dostępna dla wszystkich. Za paliwo zapłacimy przez aplikację przy dystrybutorze

Kilka dni temu Orlen ruszył z własną aplikacją, podobną do JustDrive – Orlen Pay. Daje ona możliwość zapłacenia za paliwo bez podchodzenia do kasy, ale otwarta jest na wszystkich korzystających ze stacji paliw, również konsumentów indywidualnych, a nie tylko dla firm.

„Dostaliśmy gorzką lekcję, że dużemu wolno więcej.”
– Daniel Arak, prezes ITMAGINATION

PKN Orlen nie obawia się ścieżki sądowej. Utrzymuje, że koncern działał „zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a także dobrymi praktykami rynkowymi wyłącznie w celu ochrony własnych zasobów i dobra klientów”. 

Tego typu sprawy lubią ciągnąć się całymi latami. JUSTDRIVE, przekonane, że Orlen nadużył swojej dominującej pozycji, by w prosty sposób przerwać współpracę, a nabytą wiedzę wykorzystać do uruchomienia własnej aplikacji, ma nadzieję, że ostatecznie dojdzie do porozumienia lub zadośćuczynienia.

źródło: Business Insider Polska

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na maila.

Komentarze

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona