Produkty Google i Apple a bankowość mobilna w Polsce - Tabletowo.pl

Produkty Google i Apple a bankowość mobilna w Polsce

Na rynku systemów operacyjnych urządzeń mobilnych sytuacja od lat nie ulega zmianie. W zależności od regionu świata prym wiedzie Android lub iOS. Google i Apple konkurują ze sobą na różnych płaszczyznach, także w usługach płatniczych. Google Pay i Apple Pay są obecnie dostępne w wybranych bankach w Polsce. Wielu z Was zadaje sobie pytanie, jak wygląda udział poszczególnych systemów, jeśli chodzi o korzystanie z bankowości. Interesujące jest też ilu w naszym kraju jest użytkowników usług płatniczych dostarczonych przez gigantów z doliny krzemowej. Postanowiłem się tego dowiedzieć, a liczbami podzielę się z Wami w niniejszym tekście.

Jakiś czas temu do kilku czołowych banków w Polsce wysłałem zapytania dotyczące:

  • liczby klientów banku, którzy korzystają z bankowych aplikacji mobilnych z podziałem na konsumentów wykorzystujących w tym celu system Android oraz iOS;
  • przybliżonej (np. wyrażonej w procentach) liczby klientów, posiadających aktywną usługę Google Pay oraz Apple Pay, choć zdaję sobie oczywiście sprawę z tego, że dane dotyczące usług Apple są objęte tzw. NDA (klauzulą poufności).

Zanim jednak podzielę się informacjami przesłanymi przez banki, kilka słów wstępu na początek.

Google Pay i Apple Pay na świecie

Z perspektywy globalnej można dostrzec przewagę systemu iOS, m.in w krajach anglosaskich, Chinach, Szwecji, Norwegii i Japonii, gdzie zdecydowana większość konsumentów używa mobilnego systemu od Apple. W Europie, Rosji, Ameryce Południowej i Środkowej przeważają użytkownicy, posiadający urządzenia działające w oparciu o system dostarczony przez Google. W Polsce, według danych Device Atlas, 80,19% rynku należy do Androida, a 18,32% stanowią smartfony z iOS. Szacunek ten opiera się o informacje nt. ruchu w sieci w danym kraju (liczby pokazują stosunkowy udział systemu operacyjnego w wygenerowanym ruchu w sieci w danym kraju).

Przechodząc do usług płatniczych dwóch gigantów: z Google Pay możemy korzystać w 21 państwach, natomiast z Apple Pay w 30 krajach/ jednostkach terytorialnych, w tym np. w Jersey, Watykanie oraz Chinach. W tej ostatniej lokalizacji konsumenci mogą płacić usługą Apple Pay tylko w witrynach internetowych w przeglądarce Safari, w dodatku wyłącznie na urządzeniach z systemem iOS 11.2 lub nowszym. Na marginesie, Chińczycy mają swoje rodzime produkty płatnicze m.in. od firm: Tancents czy Alibabe (systemy wykorzystują kody QR). Według danych Business Insider z maja 2018, z WeChat Pay i Alipay aktywnie korzysta w ciągu miesiąca łącznie 1,4 miliarda osób, przede wszystkim obywateli chińskich.

Google Pay i Apple Pay w Polsce

W Polsce z Apple Pay i Google Pay można korzystać w poszczególnych bankach – grafika poniżej:

Tabletowo.pl Produkty Google i Apple a bankowość mobilna w Polsce Android Apple Google iOS Raporty/Statystyki Smartfony

Największym bankiem w Polsce pod względem liczby klientów aktywnie korzystających z aplikacji mobilnych jest PKO BP (ok. 1,5 mln użytkowników). Co ciekawe, bank ten kilka dni temu wprowadził Apple Pay do swojej oferty. Z przesłanej przez bank informacji wynika, że udział poszczególnych systemów w ilości zainstalowanych aplikacji wygląda następująco:  81% Android, 18% iOS oraz 1% Windows Phone. Dane te pokrywają się z wynikami podawanymi przez Device Atlas w odniesieniu do całego rynku mobilnego w Polsce.

Drugim bankiem pod względem liczby użytkowników aplikacji mobilnej jest mBank (z 1 230 392 użytkowników wg. stanu na dzień 31.08.). Tam struktura wygląda następująco: 73% to udział korzystających z aplikacji przy pomocy smartfonu wyposażonego w Androida, 26% – iOS, a tylko 1% – Windows Phone. mBank jest jednym z sześciu banków posiadających zarówno usługę Apple Pay, jak i Google Pay, ale o nich w dalszej części tekstu.

Trzecie miejsce pod względem liczby użytkowników bankowych aplikacji mobilnych (1,14 mln klientów) należy do ING Banku Śląskiego. Tam użytkowników platformy Android jest 895 642 (ok. 78%), a iOS 246 227 (ok. 22%).

Czwartym bankiem w powyższym zestawieniu jest BZWBK, obecnie Santander, który ma ok. 815 tys. aktywnych użytkowników aplikacji (na koniec Q2 2018). Z danych za lipiec przesłanych przez bank wynika, że korzystających z Androida jest 654 505, a z iOS – 189 062. Łącznie nie należy jednak tych danych utożsamiać z liczbą klientów, gdyż jeden klient może korzystać z aplikacji na dwóch telefonach (jednym z Androidem, a drugim z iOS).

Konsumenci Banku BGŻ BNP Paribas, korzystający z aplikacji, najczęściej używają telefonów w oparciu o system Android (90%), a tylko 10% z nich – iOS. Bank w sumie ma ok. 135 tys. aktywnych użytkowników mobilnej aplikacji.

Nest Bank nie ujawnił liczby klientów swojej aplikacji, lecz z przesłanych danych wynikało, że udział platform Android i iOS wynosił odpowiednio 86% i 14%.

Tabletowo.pl Produkty Google i Apple a bankowość mobilna w Polsce Android Apple Google iOS Raporty/Statystyki Smartfony

Jak już wspomniałem, banki nie udostępniają danych dotyczących liczby klientów Apple Pay. Również w przypadku usługi Google Pay, niektóre banki nie udzieliły informacji. W Polsce, według raportu PRNews na koniec Q2 2018, działało około 1,5 mln kart zbliżeniowych w smartfonach (HCE). Dla mniej zorientowanych wyjaśniam, że mechanizm działania Google Pay i Apple Pay w telefonach jest bardzo zbliżony. Aby móc korzystać z produktu Google, musimy mieć smartfon z modułem NFC i zaimplementowanym system Android Lollipop 5.0 lub wyższym (ważna informacja: smartfon nie może być zrootowany). W przypadku Apple należy mieć iPhone’a 6 lub nowszego (gdyż tylko te modele mają NFC), a także najnowsze oprogramowanie iOS i konto Apple ID.

Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku, należy najpierw zeskanować kartę płatniczą wydaną przez jeden z banków, który uczestniczy w programie. Następnie trzeba wprowadzić dane i potwierdzić zwrotnym kodem. Różnica pomiędzy usługami polega na autoryzacji. W przypadku Google Pay płatności do 50 złotych nie potrzebują potwierdzenia PIN-em. W przypadku Apple Pay każdą transakcję zatwierdzamy Touch ID lub Face ID – w zależności od modelu posiadanego iPhone’a

mBank w pierwszym tygodniu funkcjonowania Apple Pay odnotował bardzo duże zainteresowanie usługą. Rzecznik Prasowy banku Krzysztof Olszewski podzielił się na Twitterze taką informacją:

Tabletowo.pl Produkty Google i Apple a bankowość mobilna w Polsce Android Apple Google iOS Raporty/Statystyki Smartfony

Odnosząc te udziały do liczby aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej w mBanku (1,2 mln) można oszacować, że liczba korzystających z usługi Apple Pay sięga nawet 120 tys. Z Google Pay w mBanku korzysta 228 890 klientów, czyli około 25% wszystkich użytkowników aplikacji mobilnej na platformie Android.

Bank WZ WBK Santander podał łączną liczbę użytkowników Google Pay i Apple Pay: 220 tys.

W Alior Bank udział poszczególnych rodzajów płatności mobilnych wygląda następująco: Google Pay 54,4%, HAIZ (HCE) 33,4%, Apple Pay 12,2%.

W Banku BGŻ BNP Paribas proporcja udziału usług płatniczych od Google oraz Apple rozkłada się odpowiednio: 52% i 48%. Od czerwca do sierpnia br. liczba klientów w Apple Pay wzrosła o 91%, a w Google Pay o 42%.

Wśród klientów Nest Banku, którzy korzystają z systemu Android, 6% aktywnie korzysta z Google Pay. W grupie użytkowników iOS, aktywnie z Apple Pay korzysta 18% klientów. Z ciekawostek, biuro prasowe banku podzieliło się informacją o średnich wartościach transakcji jednorazowych: Google Pay – 33,6 zł, Apple Pay – 39 zł, Garmin Pay – 30 zł.

W Eurobank liczba aktywowanych kart „płatności mobilne Visa” (HCE) łącznie z liczbą aktywowanych kart kredytowych w Google Pay na koniec Q2 2018 wyniosła 17 285.

W wielu przypadkach brak jest pełnej informacji, gdyż banki odmawiały podania konkretnych danych. Trudno jest zatem wyciągnąć konkretne wnioski: Android vs. iOS oraz Google Pay vs. Apple Pay w polskim sektorze bankowym. Z powyższych statystyk wynika jednak, że zdecydowana większość użytkowników aplikacji mobilnych korzysta ze smartfonów działających w systemie Android, natomiast usługa Apple Pay w wielu bankach ma szybszą dynamikę wzrostu niż produkt Google.

Na koniec bardzo ważny suplement:

w materiale przyjąłem założenie, że odnoszę się jedynie do banków, które mają aktywną przynajmniej jedną usługę płatniczą (Apple Pay, Google Pay). Niestety, banki w odmienny sposób podawały wartości dotyczące liczby użytkowników aplikacji, udziału w rynku itp. – stąd należy ostrożnie podchodzić do wszelkich porównań pomiędzy bankami.

W przypadku City Handlowy oraz Pekao SA, po kilku próbach kontaktu z biurem prasowym, nie udało się uzyskać odpowiedzi na kluczowe pytania – stąd brak tych banków w powyższym zestawieniu, pomimo spełniania przez nich założonego warunku. Niemniej portal Cashless opublikował niedawno (5.10.2018) informację, że w banku Pekao  SA po pierwszym tygodniu od udostępnienia Apple Pay z usługi zaczęło korzystać 21 tys. klientów.

Getin Noble Bank w przesłanej nocie prasowej poinformował, że w chwili obecnej nie upublicznia danych dotyczących zarówno aplikacji mobilnej, jak i usług płatniczych od Google i Apple.

Google Pay jest też od niedawna (od 3.10.2018) dostępny w Banku Spółdzielczym i Grupie PBS, jednak zważywszy na zbyt krótki czas funkcjonowania, nie zostało to uwzględnione w materiale.

Na polskim rynku finansowym Apple Pay oraz Google Pay ma w swojej ofercie również T-Mobile Usługi Bankowe – w powyższym zestawieniu skupiłem się jednak tylko na usługach dostarczanych przez banki.

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na maila.

Komentarze

Mediaexpert - black weeks
Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona