Ważne

Nowe rozwiązania ARM umożliwią wyświetlanie treści HDR nawet na ekranach SDR. Ale nie tylko to

Ekran to bez wątpienia jeden z kluczowych elementów każdego smartfona. A że te urządzenia towarzyszą nam przez cały dzień i służą również do konsumowania treści multimedialnych chcielibyśmy, żeby wyświetlany obraz był możliwie jak najlepszej jakości. Nowe rozwiązania ARM mają to właśnie zapewnić.

W tym celu ARM stworzyło całkowicie nową architekturę o nazwie Komeda. Jest ona – jak podaje producent – podstawą dla nowego, prawdziwie zintegrowanego rozwiązania z dziedziny wyświetlania, składającego się z Mali-D71, CoreLink MMU-600 i Assertive Display 5. Pierwszy z ww. to procesor obrazu, który zapewnia m.in. oszczędność energii na poziomie 30% i jest niezależny od GPU, a w dodatku jest dwukrotnie wydajniejszy niż Mali-DP650 (poprzednia generacja) o tym samym rozmiarze.

ARM Mali-D71 (fot. ARM)

Assertive Display nie jest całkowicie nowym rozwiązaniem, ponieważ z powodzeniem znalazł zastosowanie już w przeszło miliardzie urządzeń z wyższej półki. Ma on głównie za zadanie możliwie jak najbardziej realistycznie odwzorowywać wyświetlane na ekranie treści. Assertive Display 5 stanowi jego rozwinięcie – jest bowiem w stanie wyświetlać treści w HDR na jakimkolwiek panelu, nawet na ekranie SDR.

ARM Assertive Display 5 (fot. ARM)

Jak podaje ARM, opracowanie nowych rozwiązań było niezbędne z uwagi na stale rosnącą popularność wirtualnej rzeczywistości oraz oczekiwania użytkowników urządzeń mobilnych. Jak wspomniałem, spędzamy z nimi praktycznie cały dzień, więc chcielibyśmy, żeby wyświetlany obraz był jak najlepszej jakości. Dlatego ARM pomyślało również o zwiększeniu dostępności trybu HDR. Wymyślone przez producenta rozwiązanie ma także polepszyć komfort korzystania z trybu multi-window – tak, aby user experience było takie samo, jak na desktopach.

Źródło: ARM przez Android Police

Komentarze

  • Hazael

    ,,procesor graficzny, […] jest niezależny od GPU” nie powinno być Cpu, bo procesor graficzny to gpu?

    • Z tego wynika, że to oddzielna jednostka: “30% system power savings; Mali-D71 reduces GPU workloads by performing composition, rotation, high-quality scaling, and other imaging processing in fixed function hardware. This happens at the final stage of the pipeline, before sending the final output to the screen, meaning the GPU doesn’t have to be involved at all.”

      • Kuba Sojka

        Na polski język przetłumaczy

      • PW

        Czyli ten układ robi sprzętowo to, co sprzętowo robi GPU, żeby go odciążyć? :)

    • Konrad Uroda-Darłak

      Prawdopodobnie chodzi o dodatkową jednostkę, która jest niezależna od głównego GPU :)

    • Tomasz Zook Durlej

      Powinno być procesor obrazu, od DPU (Display Procesor Unit). Obok czegoś co nazywamy GPU jest jeszcze VPU (Video Procesor Unit) który odpowiada za kodowanie i dekorowanie sami domyślacie się czego. I wszystkie oczywiście są obecne w typowej karcie graficznej.

  • Bawił się ktoś z was jakimś telefonem z HDR? Jest faktycznie taki skok jakościowy jak to próbują wmówić marketingowcy?

    • Vallenrod

      To zalezy od warunkow w ktorych robi sie zdjecia ,a byc moze od telefonu (jak producent zaprogamowal HDR). W niektorych sytuacjach w moim telefonie HDR poprawialo zdjecia ,ale czsami jakosc sie pogarszala. Roznica napewno jest .

      • TheTrojan116

        Wydaje mi sie ze to nie chodzi o to jak wygladaja zdjecia ale jak wyświetla to ekran telefonu ale co ja tam wiem

        • bqa82

          HDR w zdjęciach i HDR “w ekranie” to dwa całkowicie odmienne zagadnienia. Keeperowi zapewne chodziło o efekt filmowy/ekranowy, ale ja w tym względzie nie pomogę, bo należę do grupy nieprzekonanych;)

        • Vallenrod

          Możliwe ,nie jestem aż tak technicznie zaawansowany . Napisałem tylko co zauważyłem na moim telefonie , a takze to czytałem w recenzjach. Tylko dlaczego bylaby taka niezgodność między zdjęciem , a jego wyswietleniem na ekranie telefonu? Jak w takim razie je oceniać ,drukując?

          • stark2991

            Słabo to rozumiesz, HDR w zdjęciach polega na tym, że aparat robi kilka fotek z różną ekspozycją i je nakłada na siebie w celu poprawy dynamiki. Dzięki temu zrobisz zdjęcie pod światło, gdzie będzie cokolwiek widać. I takie zdjęcie będzie wszędzie wyglądało tak samo, bo już jest przetworzone. Natomiast HDR w ekranach to coś, co dzieje się w locie, i najlepiej pokazać jak to działa na filmie.
            https://www.youtube.com/watch?v=wP56JFC9Nl0
            W skrócie – podbite kolory, podbita jasność, momentami do przesady. Czasami faktycznie sprawia wrażenie ładniejszego, ale często bardziej mi się podoba pierwotny klip. Być może trzeba tego poużywać dłużej by zobaczyć plusy

  • Bartek W

    Nie wiem czemu ale ja wolę zdjęcie ciemniejsze, dla mnie jasne zdjęcia są takie jakieś nijakie.

    • Ideą HDR jest żeby ciemne zdjęcie mogło mieć bardzo jasne punkty światła – daje to niesamowity efekt np. w przypadku odblasków na masce samochodu, czy różnego rodzaju lamp. W prawdziwym HDR zdjęcie pozostałoby ciemne jak po lewej i tylko odblaski światła + słońce byłyby jasne. Nie jestem tylko pewien po co to w telefonie. Super działa w grach (polecam zobaczyć sobie Horizon Zero Dawn w trybie HDR) oraz niektórych filmach.

  • stark2991

    Coś czuję, że znów z prawdziwym HDR to ma wspólnego tyle, co Tico z prawdziwym samochodem ;)

    • PW

      Wyświetlić treści HDR na ekranie SDR da się bez problemu poprzez mapping, ale tracimy kontrast. Ideą ekranu HDR jest zachowanie wysokiej rozpiętości tonalnej i wysokiego kontrastu jednocześnie.

  • Adramel

    Ale bajer. Mój kilkuletni monitor wyświetlił HDR z technologii Assertive Display 5 z obrazka powyżej!
    ;))))

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona