Asus Zenfone 4
Ważne

#tenmomentgdy kończy się miejsce w pamięci twojego smartfona

Chyba większość z nas widziała już kiedyś na ekranie swojego smartfona komunikat o kończącym się miejscu w pamięci. Instalujemy kolejne aplikacje i wszystkie one wydają się być niezbędne, a tu okazuje się, że nie ma już gdzie ich upychać! I na nic się zda usuwanie starych zdjęć czy czyszczenie pamięci podręcznej aplikacji – problem znów powróci. Wydaje się Wam, że “kiedyś tak nie było”?

Nad czym tu się rozwodzić: aplikacje są coraz większe, to potrzebują więcej miejsca – proste. Oczywiście, że tak jest. Ale gdyby przeprowadzić w związku z tym jakieś sensowne porównanie? Czy kiedyś rzeczywiście było łatwiej o wolną przestrzeń na naszych smartfonach, czy tylko złudzenie i idealizowanie przeszłości?

Analitycy z Sensor Tower postanowili przyjrzeć się tej sprawie nieco bliżej, na przykładzie iPhone’a i aplikacji na iOS.

Obecnie najczęściej instalowane aplikacje są średnio 12 razy większe niż w 2013 roku. Na przykład Snapchat, który jest jedną z najpopularniejszych aplikacji w App Store, w momencie swojej premiery w 2013 roku zajmował… tylko 4 MB. Po czterech latach sama “instalka” waży 203 MB, czyli urosła 51 razy. Ale to nadal nie jest największy aplikacyjny słoń.

Pierwszą nagrodę za popularną aplikację, która zajmuje najwięcej miejsca na iPhonie zgarnia Facebook. W maju 2013 roku, żeby go zainstalować, potrzebowaliśmy 32 MB wolnego miejsca. Teraz trzeba mieć 388 MB na start, a wiadomo, że apka będzie sobie gromadzić kolejne dane. Sama zeszłomiesięczna aktualizacja to poświęcenie rzędu 100 MB – przestrzeń, której już nie odzyskamy…

“Nie jestem pewien, czy to Facebook zajmuje mi tyle miejsca w smartfonie, czy po prostu smartfon ma za mało pamięci”

Kto jeszcze jest winien naszej irytacji związanej z kończącym się miejscem w pamięci? Oprócz popularnych społecznościówek na liście znalazły się Gmail i YouTube. Nawet tak proste w założeniach gry jak Candy Crush Saga spuchły z 48 MB w 2013 roku do 223 MB dziś. Nie wspominam już o tym, że gry są większe niż kiedykolwiek – na przykład Injustice 2 lekką ręką odbiera nam 1 GB miejsca.

Podobnie pewnie wyglądałoby zestawienie dla Androida – tendencje te wydają się być niezależne od tego czy pracujemy na systemie od Apple czy Google.

Wydaje się, jakoby rozmiar aplikacji rósł niewspółmiernie do przestrzeni, którą jesteśmy w stanie im zapewniać. Wraz z iOS 11 Apple wprowadziło nowy format plików, który pomoże zmniejszyć ilość potrzebnego miejsca na filmy i zdjęcia. Tylko czy to nie jest jakiś półśrodek?

źródło: BGR

Komentarze

  • Kuba Sojka

    Zablokować pamięć aplikacji na amen, a na smartfonie ma być 200 MB areszta w chmurze.

    • stark2991

      Tak, i rozłączy Ci sieć i nawet kalkulatora nie włączysz. Najgłupszy pomysł ever ?

  • Krzysztof Łoziński

    Wygodne minimum dla smartfona to jak dla mnie teraz 32gb, żeby nie przejmować się i nie musieć się ograniczać 128gb

    • marcus1212

      Dokładnie, 32GB to obecnie minimum, optimum to 64GB, pełny komfort to 128GB lub 64 GB+karta microSD.

    • Teth

      64 GB to minimum. Mam tyle i 28 GB wolnego. Fotki i wideo lecą się chmury a gier, co dociągają później 1-2 GB mam z jedną. 128 GB to ilość, której raczej nikt z Was nie wykorzysta w cyklu życia swojego smartfona. Ba, nawet 64 GB. Ale 32 GB to już prędzej.

  • Hubert123454

    odblokować możliwość instalowania aplikacji na kartę sd, tak jak jest to, na LinageOS lub Cyanogenmodzie…

    • Tomek pozdro

      Dobre w przypadku szybkich kart. Najlepiej o tych co kiedyś pisali z ufs od Samsunga.

      • Hubert123454

        Na class 10 z UHS-1 jest git :D

    • Rafal Warachewicz

      Większość kart z marketu nawet nie radzi nagrywania przy max rozdzielczości w telefonach. Mogę własne filmy z s7 sie zacinaly. Musiałem kupić naprawde droga by dawala rade. Walic karty. Ale mieć dużo miejsca w telefonie i zapomnieć o lagach. Karta zwalnia telefon jak masz duzo fotek.

  • teges

    Czemu emulator DraStic albo aplikacja Ampere zajmują 18MB, a głupia poczta Outlook 95MB albo galeria Zdjęcia Google 103MB.
    Aparat systemowy 2,7MB, a Aparat Google 68,5MB. 25 razy więcej!!!
    Najwięksi giganci, ale chyba w wielkości aplikacji. Jeszcze gdyby dobrze działały, ale nie jest tak. Co oni tam robią?!

    • dodo

      Coś mało ci te zdjęcia ciążą…

      • teges

        Nie używam może dlatego. Nieużywana przeglądarka też nie waży “dużo”.

  • Paweł

    Mi zajęło pół roku aby zapchać 32 GB w S7. Myślę że następny to już będzie minimum 128, dla świętego spokoju.
    A co do aplikacji. Skoro kiedyś telefony miały 4 GB ROM, a obecnie 16-32 to dlaczego one razem z funkcjonalnością, się miały nie rozrosnąć?

    • Formbi

      określenie “ROM” na wbudowaną pamięć masową to głupota

  • dodo

    A co z tą funkcją od Google gdzie pobieramy tylko jakieś potrzebne dane/pliki i tyle. Był taki plan.

  • Adrian Ujma

    Nie mam problemu telefon 32GB, karta 256GB + chmura 200GB. Co to znaczy że mało miejsca? No jest jeszcze pen z micro USB ale z niego nie korzystam choć 128 GB mogę też zapakować ? ale na tą chwilę prawie 600 GB do dyspozycji raczej ciężko zapchać.

    • Tomasz Wiśniewski

      A możesz przenieść aplikacje na kartę? Zazdroszczę jak możesz

      • Rafal Warachewicz

        Ja w telefonie mam 128 GB pamieci (oneplus 3t) i o istnieniu karty kompletnie zapomnialem. :) plus chmury i problem z glowy. Narty nie wiem kiedy backup sie robi przy moim 120mbps wifi. Eh ah ze ah

      • Adrian Ujma

        Tak mogę. Z czego korzystasz że nie możesz?

        • Tomasz Wiśniewski

          Huawei P9Lite na 7.0 :(

  • Formbi

    dlatego polecam instalować tylko te aplikacje, których zadań nie da się wykonać przeglądarką

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona