Asus Zenfone 4
Ważne

Ładowanie elektrycznego samochodu podczas jazdy? Qualcomm pokazuje, jak to się robi

Qualcomm zademonstrował właśnie działanie DEVC, czyli dynamicznego ładowania pojazdu elektrycznego podczas jazdy. Podstawą jest technologia Qualcomm Halo, wcześniej opracowana przez firmę. Pozwala ona na uzupełnianie energii akumulatorów aut elektrycznych bezprzewodowo (WEVC), i co najlepsze: to rzeczywiście działa.

Qualcomm nie rzuca słów na wiatr. Firma zbudowała bezprzewodowy system DEVC zdolny do ładowania pojazdu elektrycznego, który może zyskać nawet 20 kilowatów przy przy prędkościach sięgających 100 km/h. Technologia Halo ma być dostępna dla każdego producenta samochodów elektrycznych, więc kierowcy takiego auta nie będą musieli się zastanawiać, czy ich wóz jest kompatybilny z tym systemem, czy też nie.

Na specjalnym torze Qualcomm testował możliwości swojego wynalazku. Okazało się, że samochód z powodzeniem pozyskiwał energię bezprzewodowo, niezależnie od tego, czy jechał do przodu czy na biegu wstecznym.

Technologia Qualccomm Halo WEVC została przetestowana, a jej działanie poddano próbom w trudnych warunkach wyścigowych Formuły E, odkąd FIA wprowadziła tę klasę trzy lata temu

Trasa miała postać 100-metrowej ścieżki, składającej się z czterech 25-metrowych odcinków. Każdy odcinek zbudowany jest z 14 bloków elektrycznych (BAN – Base Array Network), połączonych magnetycznie. Energia przekazywana jest przez szczelinę powietrzną do dwóch poduszek odbiorczych, zamontowanych w podwoziu samochodu o mocy 10 kW każda. System pojazdu konwertuje tę energię do postaci prądu stałego (AC 85 kHz), zgodnie z wymaganiami systemu zarządzającego pojazdem elektrycznym.

Steve Pazol, wiceprezes Qualcomma i dyrektor generalny ds. ładowania bezprzewodowego, nie krył radości: “Jesteśmy wynalazcami. Ta demonstracja dynamicznego ładowania jest tego przykładem. Jestem niezmiernie dumny z tego, co osiągnęliśmy. Dzięki technologii Qualcomm Halo i wysiłkom globalnego zespołu ekspertów i inżynierów, przesunęliśmy granicę tego, co możliwe i mocno zarysowaliśmy naszą wizję miejskiego transportu przyszłości”.

źródło: FoneArena

Komentarze

  • I†achi

    A jakie są straty energii na 100m odcinku? A na 100km? A bycie eko?

    • anemusek

      Duże. Sprawność do 50%. Przy niekorzystnych uwarunkowaniach 30%.

  • mentos

    Są wady takich systemów ale są też zalety, można w ten sposób ładować autobusy elektryczne na przystankach albo podczas wyścigów Formuły E gdyby taki pas zamontowali na prostej startowej to zawodnicy mogliby doładowywać pojazdy w czasie wyścigu, jeszcze można taki system zamontować przed skrzyżowaniami ze światłami?
    Teraz samochody elektryczne są na topie a baterie są i jeszcze będą drogie więc systemy ładowania bezprzewodowego mają sens a tym bardziej że kierowca nie ponosi kosztu systemu tylko jakąś część za dostęp do systemu.

  • Tomasz G.

    Nikt nie porusza problemu pozyskania energii tylko cały czas ją zużywamy, poza tym taki sposób ładowania ma spore straty.

  • Michał Kubiak

    Ciekawe ile czasu w Polsce zajęłoby domorosłym złotym rączkom wymyślenie sposobu na kradzież energii ;)

  • anemusek

    Heh. “Jesteśmy wynalazcami”…
    Takie systemy działają w Korei od dawna do ładowania autobusów (w UK zdaje się testowo też) i nie mają nic wspólnego z Qualcommem. Jest wiele opatentowanych technologii tego typu, a ta pewnie qualcomma zajumał że Stanforda (jak zwykle).

  • Ba

    AC to prąd zmienny. Proszę sprawdzić jak to jest w artykule źródłowym.

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona