W 2016 roku rynek smartfonów zanotuje 5% wzrost rok do roku

Segment smartfonów, w przeciwieństwie do tabletów i smartwatchy, cały czas notuje wzrosty. 2016 rok również będzie pomyślny, aczkolwiek tempo rozwoju sukcesywnie spada. Widać też znaczną różnicę pomiędzy poszczególnymi rynkami.

Na początku stycznia od TrendForce dowiedzieliśmy się, że w 2015 roku do rąk klientów trafiło 1,292 miliarda smartfonów. Wtedy też szacowano, że w tym roku wynik ten zostanie poprawiony o kolejne 100 milionów. I rzeczywiście, według najnowszych prognoz GfK, w 2016 roku sprzedanych zostać może nawet 1,394 miliarda inteligentnych telefonów.

Agencja podaje, że oznaczać to będzie wzrost na poziomie 5,1% rok do roku, aczkolwiek należy zauważyć, że według niej, w ubiegłym roku do rąk klientów trafiło nieco więcej, bo 1,326 milionów smartfonów (czyli różnica na poziomie 34 milionów względem wyliczeń TrendForce).

Według GfK, wzrosnąć ma nie tylko liczba sprzedanych egzemplarzy, ale również ich łączna wartość. W tym przypadku analitycy także spodziewają się około 5% wzrostu.

GfK-smartphone-2015-sales-vs-2016-forecast_1

Dość ciekawych rzeczy możemy się również dowiedzieć, gdy przejrzymy poszczególne pozycje w powyższej tabeli. Otóż nie wszystkie rynki mają być tak chłonne, jak dotychczas. Największy wzrost sprzedaży ma mieć miejsce (oczywiście) w Chinach (+14%). Sytuacja nieźle ma też wyglądać na Bliskim Wschodzie i w Afryce (+9%), w Europie Środkowo-Wschodniej (+8%) oraz w krajach rozwijających się w obrębie tzw. Azji Pacyficznej (Indie, Indonezja, Kambodża, Filipiny, Tajlandia i Wietnam; +5%).

Z drugiej strony, największy spadek, bo aż 11% rok do roku, ma być widoczny w Ameryce Łacińskiej. W innych regionach: Europa Zachodnia, Ameryka Północna i krajach rozwiniętych w obrębie tzw. Azji Pacyficznej (Australia, Hong Kong, Japonia, Nowa Zelandia, Singapur, Korea Południowa i Tajwan) spadek ma wynieść już tylko 1%.

Co jednak ciekawe, spadek sprzedaży wcale nie musi oznaczać spadków przychodów z niej. Na przykład w Ameryce Łacińskiej, mimo skurczenia się popytu o 11%, wartość sprzedaży ma wzrosnąć o 3%. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku Europy Zachodniej.

Z drugiej strony, nie zawsze zwiększenie sprzedaży pociąga za sobą znaczne zwiększenie przychodów z niej – patrz: Bliski Wschód i Afryka oraz kraje rozwijające się w obrębie tzw. Azji Pacyficznej.

Na koniec możecie zobaczyć, jak wyglądał – według GfK – rynek smartfonów w drugim kwartale 2016 roku*.

GfK-smartphone-sales-Q2-2015-vs-Q2-2016 sprzedaż smartfonów drugi kwartał 2016 roku

*Dla porównania: dane od TrendForce

Źródło: GfK przez Android Headlines