Smart Raport już dostępny – poznajcie komórkowe preferencje internautów

Kilka miesięcy temu zostałam poproszona o dołączenie (jako Tabletowo) do patronów Smart Raportu, którego inicjatorem jest Moon Media. Znając inicjatywę z dwóch poprzednich lat zgodziłam się bez chwili zawahania. Dziś w Wasze ręce mogę oddać wyniki niniejszego raportu (trzeciej już edycji).

Smart Raport 3 to kolejna odsłona badania, w którym analizowane są opinie internautów na temat smartfonów. Sprawdzane jest także,  jakich wyborów dokonują konsumenci kupując nowy telefon. W raporcie nie zabrakło opinii ekspertów, którzy na co dzień zajmują się nowymi technologiami.

Osobiście bardzo cieszy mnie, że do Smart Raportu dołożono badanie Grupy IQS. Bo opinie internautów to jedno, a posiadane przez nich urządzenia to już całkowicie inna bajka. Moje doświadczenie wielokrotnie pokazało, że są to często dwa różne światy.

Raport doskonale obrazuje polski rynek konsumentów mobilnych. W dalszym ciągu, co raczej nikogo nie powinno dziwić, gros użytkowników smartfonów kupuje je u operatora (mowa o prawie połowie ankietowanych – w sumie 47%!). Niekwestionowaną rolę odgrywa cena, na co zresztą wskazali ankietowani. Mało kogo stać na kupno flagowego smartfonu w sklepie stacjonarnym (oczywiście bez rozkładania na raty). Nie dziwi więc zatem wskazanie horrendalnie drogiego iPhone’a jako „smartfona marzeń”.

Pozytywnie zaskoczyło mnie, że na pierwszym miejscu wśród wymienianych cech telefonów, które wpłynęły na wybór konkretnego produktu, nie była cena, a funkcje telefonu. To z kolei świadczy o coraz większym zaawansowaniu potencjalnych klientów i stopniowym odejściem od stereotypu, że typowy „Kowalski” nie interesuje się rynkiem nowych technologii i kupuje telefon tylko dlatego, że sprzedawca mu go, kolokwialnie ujmując, „wciska”. Użytkownicy stają się coraz bardziej świadomi i poza kryterium ceny szukają urządzeń spełniających ich główne wymagania – zarówno w kwestii akumulatora, jak i wzornictwa. A i częściej w wadach konkretnych urządzeń wskazywana jest bateria i design niż wysoka cena. To mnie, jako lidera opinii, bardzo cieszy.

Do momentu zapoznania się z najnowszą edycją Smart Raportu nie byłam świadoma, że Nokia wciąż jest bardzo zakorzenioną marką wśród internautów. W mojej opinii lata świetności jeszcze do niedawna fińskiego koncernu, a obecnie w rękach Microsoftu, już dawno minęły. Powoli Nokia zaczyna się odbudowywać (głównie dzięki tanim i dobrym przedstawicielom serii Lumia), ale trudno wróżyć jej spektakularny udział w rynku i wstanie z kolan jak feniks z popiołów. Tym bardziej dziwi przyznanie Nokii miana najlepszej marki.

Raport możecie pobrać pod tym adresem.