Sprzęt na gwarancji zepsuł się dwa razy? Możesz odzyskać pieniądze

volume-control2

W ciągu ostatnich dwóch dni w Internecie dużo pisało się o zmianie w ustawie dotyczącej praw konsumentów. Mimo sprzeciwu ze strony przedstawicieli biznesu i producentów, Ministerstwo Sprawiedliwości zdecydowało się zaostrzyć przepisy dotyczące napraw gwarancyjnych.

Jednym z obowiązku producenta będzie zwrócenie pieniędzy za sprzęt, który podczas okresu gwarancyjnego został uszkodzony dwukrotnie (z powodu wady fabrycznej). Nowy pakiet ustaw miał związek z unijnymi regulacjami, ale decyzja o zwrocie pieniędzy jest pomysłem polskiego Ministerstwa Sprawiedliwości. Jest to rzecz bardzo pozytywna ze strony pojedynczego konsumenta, jednak producenci i dystrybutorzy już teraz liczą milionowe straty, które może za sobą pociągnąć wprowadzenie ustawy. Co to oznacza dla przeciętnego Kowalskiego?

Samsung-Experience-Shop

W samej ustawie zapisano, że producent będzie musiał oddać pieniądze lub wymienić sprzęt na nowy, jeśli kupujący udowodni, że nabyte urządzenie jest obarczone istotną wadą. Jak twierdzi jednak dyrektor generalny CECED Polska, reprezentującego interesy producentów AGD, określenie to jest bardzo mało precyzyjne i może prowadzić do nadużyć i problemów z jego interpretacją. Ministerstwo z kolei, odpowiadając na zarzuty wskazuje, że podobna ustawa obowiązywała już wcześniej i zrezygnowano z niej 12 lat temu, a powrót do niej – zdaniem resortu sprawiedliwości – nie wpłynie na sprzedaż objętych uchwałą produktów. Rozporządzenie wejdzie w życie w po 6 miesiącach od jego ustanowienia, a producenci już zapowiadają zwiększenie cen swoich produktów, by wyrównać straty.

Co to oznacza dla użytkowników i producentów tabletów? O ile znane marki mogą sobie pozwolić na kosztowne wymiany, naprawy czy zwroty pieniędzy, o tyle mocno awaryjne modele budżetowe z Chin, firmowane polskimi markami – mogą mieć kłopot. Czy zdarzyło się Wam oddać do naprawy tablet więcej niż jeden raz – właśnie z powodu wady fabrycznej? W tym przypadku kluczowe będą pierwsze orzeczenia sądów – miejmy nadzieje, że będą one korzystne dla indywidualnych konsumentów.