+6Nasi autorzy
Ważne

Obraz polskiego rynku tabletów w 2014 roku według resellerów – ciekawe dane w jednym miejscu

colorovo-badanie-resellerzy-01

O ile zagraniczny rynek tabletów badany jest dość szczegółowo przez IDC, Gartnera i inne firmy analityczne, tak w Polsce bardzo rzadko spotykamy się z podobnymi praktykami. Z tym większym zainteresowaniem przyjrzałam się danym opublikowanym przez markę Colorovo, która to w drugiej połowie stycznia 2014 roku przeprowadziła badanie na 1537 resellerach, użytkownikach InterLinku (internetowej platformy sprzedaży dla klientów ABC Data), oczywiście dotyczące trendów na polskim rynku tabletów. Spójrzmy na wyniki.

W zdecydowanej większości resellerzy spodziewają się dalszego wzrostu sprzedaży tabletów w porównaniu z 2013 rokiem. 64% z nich liczy na wzrost o co najmniej 5 procent (odpowiednio: 25,4% – wzrost 10-20%, 25% – wzrost o 5-10%, 13,6% – wzrost o więcej niż 20%). Pozostali nie są już tam optymistycznie nastawieni. 10,5% badanych twierdzi, że poziom sprzedaży pozostanie na podobnym poziomie, natomiast reszta – że spadnie: o więcej niż 20%: 0,4%, o 10-20%: 0,1%, o 5-10%: 0,5%, o mniej niż 5%: 0,5%. Pozostali (14,8%) nie byli w stanie określić. Oczekiwania co do wzrostu sprzedaży najsilniejsze są wśród największych sprzedawców – przede wszystkim dużych sieci handlowych i największych sklepów internetowych.

colorovo-badanie-resellerzy-04

Według ankietowanych dominującym systemem operacyjnym na tabletach sprzedawanych w Polsce będzie Android, na co wskazało 65,8% resellerów. Na dalszej pozycji znalazł się Windows 8 (18,1%) oraz iOS (7%). Natomiast wśród przekątnych wyświetlaczy tabletów, zarówno dla biznesu, jak i dla użytkowników prywatnych, będzie królowała przekątna ok. 10” (71,1% w przypadku tabletów biznesowych i 60,5% w przypadku prywatnych). Na drugim miejscu jest 8”, a zaraz później – 7”.

colorovo-badanie-resellerzy-02 colorovo-badanie-resellerzy-03

Jednym z najciekawszych dla mnie pytań było to o modem 3G – czy jest ważny, czy też nie. I okazało się, co wcale nie powinno dziwić, że w przypadku zastosowań biznesowych 3G jako istotne (51,2%) i kluczowe (33,5%) wskazała w sumie zdecydowana większość ankietowanych. Zupełnie inaczej było w przypadku użytkowania prywatnego – 42% badanych uznało modem 3G za opcjonalny, 39,1% za istotny oraz 9,3% za kluczowy.

colorovo-badanie-resellerzy-05

Nieco inaczej jest w przypadku GPS. Słusznie podsumowało to Colorovo: „GPS w tablecie będzie ważny zarówno dla biznesu, jak też dla domu, jednak jego brak nie wpłynie znacząco na obniżenie chęci zakupu”. W przypadku zastosowań biznesowych 46,5% ankietowanych wskazywało GPS jako istotny, 30,1% jako opcjonalny, a 15,1% – kluczowy. Natomiast w zastosowaniu prywatnym – 40,7%: istotny, 38,5% – opcjonalny, 9,6% – kluczowy.

colorovo-badanie-resellerzy-06

Wsparcie techniczne dla użytkowników tabletów do zastosowań biznesowych jest istotne dla 39,1% ankietowanych, opcjonalny dla 27%, nieważny dla 13,2% i kluczowy dla 11,7%. Z kolei dla prywatnych: 32,1% opcjonalny, 29,8% istotny, 21,8% nieważny i 7% kluczowy. Z tym akurat trudno się zgodzić – coraz częściej zwracamy uwagę na to, jaki dana firma oferuje serwis i szukamy informacji na ten temat.

colorovo-badanie-resellerzy-07

Według resllerów optymalny dla tabletów do zastosowań biznesowych będzie przedział cenowy 500-2000 złotych [różnice są niewielkie: 1000-1300 złotych (30,9%), 500-1000 złotych (27,2%) i 1300-2000 złotych (27,2%)].

colorovo-badanie-resellerzy-08

Inaczej przedstawiają się dane dotyczące przedziału cenowego dla tabletów do zadań prywatnych. Tu najczęściej pojawiały się odpowiedzi: 500-800 złotych (35,2%), 300-500 złotych (28,8%) oraz 800-1200 złotych (16,1%).

colorovo-badanie-resellerzy-09

Według ankietowanych liderami sprzedaży tabletów w Polsce w 2014 roku będą: Samsung (69%), Apple (47,4%) oraz Asus (34,9%).

colorovo-badanie-resellerzy-10

Powyższe dane, choć ciekawe, nie są zaskakujące. Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że do użytkowania biznesowego jesteśmy w stanie zapłacić za urządzenie więcej niż do prywatnych, codziennych zastosowań. O ile obecność modemu 3G w tabletach jest sprawą sporną i opinie na jego temat są podzielone i, wydaje mi się, że tak w najbliższym czasie zostanie, tak odnoszę wrażenie, że GPS staje się coraz bardziej istotny. Co więcej, coraz większą popularnością cieszą się tablety z ekranami 7,85″ (bo wciąż są mobilne, a oferują większą przestrzeń roboczą) niż większymi, więc nie do końca zgodzę się z resellerami. Na koniec roku może się okazać, że znaczną część rynku zdobędą mniej znani producenci (dystrybutorzy), oferujący 10,1-calowe tablety z Windowsem 8.1 za mniej niż 1000 złotych, podczas gdy obecnie to Android cieszy się największą popularnością ze względu na dostępność i niską cenę, która – nie ukrywajmy – jest największą kartą przetargową.

ź: Colorovo

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na powiadomienia@tabletowo.pl.

Komentarze

  • uru28

    Bardzo fajne zestawienie;) W prognozach nie uwzględniono jednego aspektu który obserwuję po otoczeniu.Osoby posiadające już sprzęt,a szykujące się do wymiany w zdecydowanej większości deklarują że wydadzą więcej na kolejny sprzęt by był lepszej klasy.Wydaje mi się że przedział cenowy 800-1500zł zostanie „zasilony” dość poważnie osobami z segmentu budżetowego.No i można powoli prognozować zdecydowany wzrost udziału win8.

  • Jacko

    Nie uwierze, ze 60procent sprzedanych tabletow kosztowalo 1500 lub wiecej zlotych.

    • Przecież to luźne prognozy, a nie dane rynkowe z ubiegłego roku.

      • iras

        To nawet nie prognozy, to po prostu odbębnienie ankiety, którą sam przeleciałem aby tylko zaliczyć. Colorowo jak na razie u mnie słabo się sprzedaje

  • kamil

    na tabach android nie utrzyma takiej pozycji długo. Wydaje mi się, ze winda będzie ostro gonić. Przyznam, ze dziwi mnie troche taka sprzedaż tabletów jabuszka.

  • negocjator

    Skoro Apple jest na drugim miejscu wsród liderów sprzedaży tabletów z udziałem 47.4% ,to jakim cudem system iOS ma tylko 7% udziału ? .

    • andrzejbzyku

      Może niektórzy sprzedawcy wzięli pytanie o lidera sprzedaży jako pytanie o zyski jakie dany producent wygeneruje-wtedy 7% tabletów z iOS za poważne pieniądze jest w stanie wygenerować 40% udziału finansowego, bo wśród tych 65% Androida jest mnóstwo tabletów za 1/5 ceny iPada.

    • Mówisz o rynku polskim czy globalnym? W PL Apple ma dużo mniejszy udział niż 47%.

    • mobile4you

      Porównaj swoje pytanie z opisami wykresów. Nigdzie nie ma podane, że Apple „jest” liderem na poziomie 47,4%.

  • Azawazkh

    Wreszcie mam okazję zapoznać się z wynikami badań dotczącch nie rynku USA gdzie oczywiście zawsze i jedynie słusznie wgrywa iPad oraz reszta iUrządzeń ale naszego rodzimego, polskiego rynku. Jestem bardzo wdzięczny Redakcji Tabletowo za zamieszczenie takich wyników badań bo wreszcie jest okazja zapoznać się co tak naprawdę w Polsce jest popularne i co tak naprawdę w naszym kraju ludzie kupują. Byłoby bardzo dobrze jakby na stronach Tabletowo.pl pojawiały się co jakiś czas wyniki takich jak te badań bo tego moim zdaniem zwyczajnie brakuje.

  • Azawakh

    Fajny materiał, dzięki któremu mam możliwość zapoznać się z wynikami badań dotyczącymi polskiego rynku a nie rynku amerykańskiego, na którym ciągle wygrywa Apple ze swoimi iUrządzeniami. Bardzo mnie cieszy, że wreszcie ktoś zajął się tą kwestią i zainteresował go nasz rodzimy rynek.

Tabletowo.pl
Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona