Tablety w edukacji – tak czy nie?

tablety w edukacji

Od czasu debiutu iPada, tablety pobudziły wyobraźnię konsumentów. W ciągu zaledwie jednego roku, koncept wspaniałego tabletu przekroczył nawet najbardziej optymistyczne projekcje, aby zdefiniować nową kategorię produktów i stać się najlepiej sprzedającym gadżetem w historii.

Obecnie, ze względu na cechy tabletów, istnieje tendencja, aby wykorzystywać je w edukacji. Pytnie tylko czy tablety są na to gotowe? Pomimo sukcesu komercyjnego, w szkolnictwie wyższym tablety niekoniecznie muszą by tak skuteczne, a są ku temu powody.

W rezultacie, uczelnie muszą postępować ostrożnie rozważając, czy powinny one przysposobić nową technologię na dużą skalę. Jednak doniesienia z ostatnich programów pilotażowych – iPad w szkołach w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii – były pozytywne, a niektóre uczelnie zaczęły nawet rozprowadzać tablety wśród swoich studentów.

Patrząc na całą ofertę tabletów w kontekście zachowania uczniów oraz niektóre z najnowszych trendów w dziedzinie edukacji, jasno z tego wynika, że tablety mają w sobie potencjał edukacyjny i mogłyby zostać wdrożone w edukacji na szeroką skalę. Oto podstawowe powody dlaczego:

1) Są najlepszym sposobem przedstawiania książek/ podręczników

Tablety oferują ulepszone ebooki wyposażone w zdjęcia, wideo i audio, czyli różnorodne elementy audiowizualne. Elementy takie są niemożliwe do zawarcia w druku lub w standardowym ebooku. Poczytaj o muzyce! Nie, dziękuję, będę śledzić moje nuty w momencie odtwarzania dźwięku. Poczytaj o Martinie Luther King’u, Jr, i jego mowę „I Have a Dream”! W porządku, ale za jednym dotknięciem palca, mogę go również oglądać. Tu widzimy, że rezultatem jest bardziej zintegrowane doświadczenie uczenia się, kiedy łączy się obraz i głos, co jest oczywiście bardziej atrakcyjne dla uczniów. To nie jest przyszłość – tak dzieje się już w wielu szkołach dzisiaj.

Poprzez umożliwienie studentom zaznaczenia tekstu, robienia notatek na marginesie, natychmiastowego dostępu słownika, tablety pokazują jak bardzo konkurencyjnym produktem oraz ideą stają się w stosunku do drukowanych podręczników (w niektórych przypadkach bardzo je przewyższających).

2) Klasy są gotowe na przyjęcie tabletów

Choć tablety są relatywnie nowym zjawiskiem, to wielu uczniów na poziomie szkoły średniej czy studiów od lat dobrze zaznajomieni są z technologią ekranu dotykowego znanego im ze smartfonów. Przyzwyczajeni do korzystania z tych urządzeń studenci, w coraz większym stopniu oczekują wdrażania nowych technologii do procesów edukacyjnych. Nie odpowiadając na technologiczne wyzwania i oczekiwania, upośledza się wydajność nauki wśród uczniów, czym instytucje robią sobie krzywdę.

Dodatkowo, studenci – i konsumenci – coraz częściej używają tabletów do zaawansowanych zadań. Według nowego badania Nielsena, 75% właścicieli tabletów używa ich do zadań, które uprzednio wykonywali za pomocą laptopa. Choć tabletów z pewnością nie można jeszcze całkowicie przyrównywać do laptopów pod względem funkcjonalnym, za pomocą kolejnych udoskonaleń, to już powszechnie wiadomo, że podbijają one serca wielu studentów na całym świecie.

3) Tablety są dopasowane do stylu życia wielu studentów

Atrakcyjność tabletów dla studentów jest oczywista: są cienkie, lekkie, i uruchamiają się bez opóźnienia, dzięki czemu znacznie łatwiej używać ich w szkole niż laptopa czy netbooka. Dłuższa żywotność baterii oznacza, że ​​studenci nie muszą martwić się o branie z nimi ładowarki. Nie pamiętasz, co na koniec powiedział profesor o kolokwium? Uruchom Tegrity i odtwórz go w kilka sekund. To szybsze niż pisanie do pół tuzina kolegów i czekanie na to, co może w efekcie okazać się niedokładną informacją.

4) Tablety posiadają konkurencyjne oprogramowanie

Niektóre z najbardziej innowacyjnych programów i aplikacji opracowanych jest wyłącznie dla tabletów. Oprócz tysięcy fantastycznych edukacyjnych aplikacji, tablety są w pełni kompatybilne z platformami edukacyjnymi oraz nauczania i internetowego, takich jak Blackboard, które stają się normą na wyższych uczelniach. W rzeczywistości obecna słabość tabletów, czyli ograniczona wielozadaniowość – może być ich największym atutem w edukacji. Zmusza ona uczniów do koncentrowania się studentów na jednym zadaniu.

5) Tablety są zintegrowane z trendami IT

Rozwiązania przetwarzania w chmurze stają się coraz bardziej popularne wśród uczelni, które chcą zapewnić zsynchronizowane doświadczenia nauczania, nawet dla tych, które na pierwszy rzut oka nie wymagają użycia jakichkolwiek urządzeń. Tablety dobrze komponują się z tym trendem, ze względu na ich mobilność i możliwości stałej łączności. Za pomocą tabletów i „chmury”, uczniowie mogą pracować w dowolnym miejscu na terenie kampusu i być pewnym, że ich praca jest zapisywana w centralnym serwerze, dostępnym z każdego urządzenia. Oni również nie musisz płacić za moc obliczeniową, której już nie potrzebują.

6) Tablety stają się bardziej powszechne

Jednym z głównych powodów, że tablety bardzo powoli penetrowały rynek szkolnictwa wyższego, była ich ograniczona dostępność. Powszechne były problemy dotyczące logistyki i trudności, uniemożliwiające niektórym producentom tabletów dostarczanie produktów na rynek. Ponieważ kwestie te zostały już rozwiązane, w następnym roku spodziewamy się zobaczyć znacznie więcej tabletów na kampusach. Urządzenia tańsze niż tablety Apple z pewnością staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla uczelni. Od blisko roku, zwiększona konkurencja i większy popyt tabletów na rynku znacznie obniżają ich ceny.

Jak blisko jesteśmy dzisiaj tego, aby tablety zdominowały uczelnie? Prawdopodobnie bliżej niż nam się wydaje. Ten artykuł został napisany z klawiatury ekranu dotykowego.

_

Autorem tekstu jest Jacek Kwaśny – student Magisterium Biznesu Międzynarodowego

Autorem zdjęcia z kolei, nasz Czytelnik, Igor Jansen